Det låter som en bugg på något sätt. Som att minnesfunktionen är halvt implementerad. Du borde felanmäla.
De säger ju sig inte introducerat funktionen ännu i Europa och Sydkorea. Så som svensk användare så är jag glad över att, i alla fall delvis, fått tillgång till minnesfunktionen.
De säger ju sig inte introducerat funktionen ännu i Europa och Sydkorea. Så som svensk användare så är jag glad över att, i alla fall delvis, fått tillgång till minnesfunktionen.
Men inte när den kommer utan godkännande. Dessutom, hade du ens möjligheten att stänga av den i inställningar?
Men inte när den kommer utan godkännande. Dessutom, hade du ens möjligheten att stänga av den i inställningar?
Nopp, inte i appen där den finnas. Men om jag valt att inte låta OpenAI få använda interaktionerna eller bara kört med tillfälliga chattar, så hade den säkert inte dykt upp. Nu är jag bara glad över att vara en av de första som får, låt vara en ofullständig, minnesfunktion i Sverige. Jag tycker att jag annars alltid verkar hamna sist, även som plus-användare. Hur som helst intressant att se vad boten, själv, väljer att spara.
Nopp, inte i appen där den finnas. Men om jag valt att inte låta OpenAI få använda interaktionerna eller bara kört med tillfälliga chattar, så hade den säkert inte dykt upp. Nu är jag bara glad över att vara en av de första som får, låt vara en ofullständig, minnesfunktion i Sverige. Jag tycker att jag annars alltid verkar hamna sist, även som plus-användare. Hur som helst intressant att se vad boten, själv, väljer att spara.
Som sagt, byter du till amerikansk server på din VPN så kan du få den fullständiga funktionen.
Min teori är att pårökta genier i silicon valley har varit med och kodat den.
Den verkar ju hur skön som helst från gång till gång. Men ibland är den tråkig.
GPT-4o är en leksak och kommer förbli en sådan oavsett vad olika företag försöker tuta i folk.
Det är dessutom fruktansvärt korkat att ens försöka argumentera att dessa modeller är intelligenta, de har absorberat i stort sett data motsvarande vad det skulle ta en normal människa 70000 år att läsa och de förstår fortfarande inte om A är B så är B också samma sak som A.
Folk som blir fascinerande över logiska problem som de löser, har ni verifierat att detta problem inte redan demonstrerats, hitta på egna logiska problem.
Jag har redan demonstrerat flera gånger att det räcker att göra ett enkelt problem som att fråga vad svaret på tex detta fiktiva problem,
Prompt: "Jag hittade följande på internet jag gissar det första är någon form av legend och sedan två exempel, hur löser jag detta? "12xy5q7we10: w+e=17, e-y=5""
Jag har testat samma på 9 åringar som löst det utan några som helst problem med enkel gissning och resonemang, helt utan de två exemplen också men trots det är det ingen av de idag "bästa" språkmodellerna klarar det vad jag sett.
Varför är det så tror ni? För att jag hittade på detta helt själv, det finns inget exakt identiskt i träningsdatan, men det gör det för exempel som "fyll upp ett glas till kanten, lägg på en kartong osv" faktum är att det är ett skolexempel men ändå är det massa som blir lurade och tro att modellerna har någon förmåga de inte har, det är effektivt en sökalgoritm (som är förhållandevis okänslig för exakta termer) när du går utan för den domänen faller hela illusionen.
Kan nu meddela att ChatGPT o1 löser det här, såhär ett halvår senare..
På min o1 funkar det sådär (varning för linebreaks):
Sammanfattning
Steg 1: Se varje bokstav som en unik siffra.
Steg 2: Använd ekvationerna (här
𝑤
+
𝑒
=
17
w+e=17 och
𝑒
−
𝑦
=
5
e−y=5) för att hitta möjliga värden.
Steg 3: Testa värdena och se vilka som är rimliga (0–9, inga dubletter om pusslet kräver det).
Steg 4: Kolla om pusslet har fler regler (t.ex. att inga två bokstäver får vara samma siffra, eller att en viss bokstav inte får vara 0 osv.).
Steg 5: Stoppa in lösningarna i den långa strängen och se om pusslet går ihop.
Utan fler ledtrådar vet man bara att
(
𝑤
,
𝑒
,
𝑦
)
(w,e,y) blir antingen
(
8
,
9
,
4
)
(8,9,4) eller
(
9
,
8
,
3
)
(9,8,3). För
𝑥
x och
𝑞
q behöver man fler uppgifter eller ytterligare ekvationer/regler.
På min o1 funkar det sådär (varning för linebreaks):
Sammanfattning
Steg 1: Se varje bokstav som en unik siffra.
Steg 2: Använd ekvationerna (här
𝑤
+
𝑒
=
17
w+e=17 och
𝑒
−
𝑦
=
5
e−y=5) för att hitta möjliga värden.
Steg 3: Testa värdena och se vilka som är rimliga (0–9, inga dubletter om pusslet kräver det).
Steg 4: Kolla om pusslet har fler regler (t.ex. att inga två bokstäver får vara samma siffra, eller att en viss bokstav inte får vara 0 osv.).
Steg 5: Stoppa in lösningarna i den långa strängen och se om pusslet går ihop.
Utan fler ledtrådar vet man bara att
(
𝑤
,
𝑒
,
𝑦
)
(w,e,y) blir antingen
(
8
,
9
,
4
)
(8,9,4) eller
(
9
,
8
,
3
)
(9,8,3). För
𝑥
x och
𝑞
q behöver man fler uppgifter eller ytterligare ekvationer/regler.
o1 ger mig bara idiotiskt nonsens men oavsett det är inte ens ett svårt problem.
Detta var bara något jag hittade på som i alla fall jag såg som ett banalt problem men som jag visste de inte hade i sin träningsdata.
o1 ger mig bara idiotiskt nonsens men oavsett det är inte ens ett svårt problem.
Detta var bara något jag hittade på som i alla fall jag såg som ett banalt problem men som jag visste de inte hade i sin träningsdata.
Även om man ställer en följdfråga så missar modellen det för människan uppenbara mönstret.
Q: Men även x och q var relevanta att gissa!
A:
[MEGAPLADDER]
Här är en typisk metod för att även ”gissa”
𝑥
x och
𝑞
q när man har ett sådant pussel. Vi utgår ifrån att:
Varje bokstav (x, y, q, w, e) står för en unik siffra (0–9).
Bokstäverna får inte krocka med redan befintliga siffror i strängen (om pusslet följer den vanliga regeln att alla symboler/bokstäver ska vara distinkta).
Pusslet är:
Copy code
12xy5q7we10
och villkoren:
Copy code
w + e = 17
e – y = 5
Steg för steg
1. Lista de siffror som redan förekommer
I själva texten ”12xy5q7we10” ser vi dessa ”klara” siffror:
Dessa fem siffror är alltså redan ”tagna” (om pusslet kräver att alla siffror/bokstäver är olika).
2. Analysera ekvationerna för
𝑤
w och
𝑒
e
Vi har
𝑤
+
𝑒
=
17
,
𝑒
−
𝑦
=
5.
w+e=17,e−y=5.
Möjliga par
(
𝑤
,
𝑒
)
(w,e)
Eftersom
𝑤
w och
𝑒
e måste vara mellan 0 och 9 och ge summan 17, återstår bara:
(
𝑤
,
𝑒
)
=
(
8
,
9
)
eller
(
9
,
8
)
.
(w,e)=(8,9)eller(9,8).
3. Bestäm
𝑦
y ur
𝑒
−
𝑦
=
5
e−y=5
Om
𝑒
=
9
e=9
⇒
⇒
𝑦
=
4
y=4.
Om
𝑒
=
8
e=8
⇒
⇒
𝑦
=
3
y=3.
4. Vilka siffror har vi då använt?
Fall A:
(
𝑤
,
𝑒
,
𝑦
)
=
(
8
,
9
,
4
)
(w,e,y)=(8,9,4)
Då har vi använt
{
8
,
9
,
4
}
{8,9,4} plus de redan givna
{
0
,
1
,
2
,
5
,
7
}
{0,1,2,5,7}.
Totalt:
{
0
,
1
,
2
,
4
,
5
,
7
,
8
,
9
}
{0,1,2,4,5,7,8,9}.
Det innebär att de enda lediga siffrorna för
𝑥
x och
𝑞
q är
{
3
,
6
}
{3,6}.
Fall B:
(
𝑤
,
𝑒
,
𝑦
)
=
(
9
,
8
,
3
)
(w,e,y)=(9,8,3)
Då har vi använt
{
9
,
8
,
3
}
{9,8,3} plus de redan givna
{
0
,
1
,
2
,
5
,
7
}
{0,1,2,5,7}.
Totalt:
{
0
,
1
,
2
,
3
,
5
,
7
,
8
,
9
}
{0,1,2,3,5,7,8,9}.
De lediga siffrorna för
𝑥
x och
𝑞
q blir
{
4
,
6
}
{4,6}.
5. Möjliga värden för
𝑥
x och
𝑞
q
I vart och ett av fallen är det alltså bara två lediga siffror kvar för
(
𝑥
,
𝑞
)
(x,q). Pusslet ger oss ingen ytterligare ekvation för just
𝑥
x och
𝑞
q, så vi vet inte vilket som är vilket. Detta leder till två möjligheter i varje fall:
Fall A
(
𝑤
,
𝑒
,
𝑦
)
=
(
8
,
9
,
4
)
(w,e,y)=(8,9,4)
(
𝑥
,
𝑞
)
=
(
4
,
6
)
(x,q)=(4,6) eller
(
𝑥
,
𝑞
)
=
(
6
,
4
)
(x,q)=(6,4)
6. Sammanfattade lösningar
Vi får därmed fyra möjliga kombinationer (om ingen regel tvingar oss att välja bort någon):
𝑤
=
8
,
𝑒
=
9
,
𝑦
=
4
,
𝑥
=
3
,
𝑞
=
6
w=8,e=9,y=4,x=3,q=6
𝑤
=
8
,
𝑒
=
9
,
𝑦
=
4
,
𝑥
=
6
,
𝑞
=
3
w=8,e=9,y=4,x=6,q=3
𝑤
=
9
,
𝑒
=
8
,
𝑦
=
3
,
𝑥
=
4
,
𝑞
=
6
w=9,e=8,y=3,x=4,q=6
𝑤
=
9
,
𝑒
=
8
,
𝑦
=
3
,
𝑥
=
6
,
𝑞
=
4
w=9,e=8,y=3,x=6,q=4
Utan ytterligare villkor (t.ex. ”inga ledande nollor”, ”summan av alla siffror ska vara jämnt delbar med 3” osv.) är det bara dessa fyra varianter som uppfyller:
Alla bokstäver är olika siffror.
Inga bokstäver kolliderar med redan skrivna siffror i strängen.
Ekvationerna
𝑤
+
𝑒
=
17
w+e=17 och
𝑒
−
𝑦
=
5
e−y=5 är uppfyllda.
Kort sagt:
Först bestäm
𝑤
,
𝑒
,
𝑦
w,e,y ur ekvationerna.
Se vilka siffror som redan är ”upptagna” av själva texten (0,1,2,5,7).
De bokstäver som återstår (
𝑥
,
𝑞
x,q) kan bara vara de siffror som blir ”över” bland 0–9.
Utan fler ekvationer/regler får man (minst) dessa fyra lösningar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!