Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-25, 18:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det låter som en bugg på något sätt. Som att minnesfunktionen är halvt implementerad. Du borde felanmäla.

De säger ju sig inte introducerat funktionen ännu i Europa och Sydkorea. Så som svensk användare så är jag glad över att, i alla fall delvis, fått tillgång till minnesfunktionen.
Citera
2024-05-25, 18:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
De säger ju sig inte introducerat funktionen ännu i Europa och Sydkorea. Så som svensk användare så är jag glad över att, i alla fall delvis, fått tillgång till minnesfunktionen.
Men inte när den kommer utan godkännande. Dessutom, hade du ens möjligheten att stänga av den i inställningar?
Citera
2024-05-25, 19:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Men inte när den kommer utan godkännande. Dessutom, hade du ens möjligheten att stänga av den i inställningar?

Nopp, inte i appen där den finnas. Men om jag valt att inte låta OpenAI få använda interaktionerna eller bara kört med tillfälliga chattar, så hade den säkert inte dykt upp. Nu är jag bara glad över att vara en av de första som får, låt vara en ofullständig, minnesfunktion i Sverige. Jag tycker att jag annars alltid verkar hamna sist, även som plus-användare. Hur som helst intressant att se vad boten, själv, väljer att spara.
Citera
2024-05-25, 19:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nopp, inte i appen där den finnas. Men om jag valt att inte låta OpenAI få använda interaktionerna eller bara kört med tillfälliga chattar, så hade den säkert inte dykt upp. Nu är jag bara glad över att vara en av de första som får, låt vara en ofullständig, minnesfunktion i Sverige. Jag tycker att jag annars alltid verkar hamna sist, även som plus-användare. Hur som helst intressant att se vad boten, själv, väljer att spara.
Som sagt, byter du till amerikansk server på din VPN så kan du få den fullständiga funktionen.
Citera
2024-05-25, 19:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Som sagt, byter du till amerikansk server på din VPN så kan du få den fullständiga funktionen.

Japp, möjligtvis så gör jag det längre fram, om det skulle dröja innan jag får det kompletta funktionen.
Citera
2024-05-26, 21:36
NEW GPT-4o: My Mind is Blown. https://www.youtube.com/watch?v=gy6q...el=JoshuaChang
Citera
2024-06-01, 05:34
Medlem
GryningsMaras avatar
chatgpt 4o skrev att cannabisrökning kan vara en trevlig och avkopplande hobby.

Sen bad jag om en passande bild. Då skrev den "Åh självklart!" Och gjorde denna fina till mig :

https://ibb.co/1Rnpx8j

Min teori är att pårökta genier i silicon valley har varit med och kodat den.
Den verkar ju hur skön som helst från gång till gång. Men ibland är den tråkig.
Citera
2025-01-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
GPT-4o är en leksak och kommer förbli en sådan oavsett vad olika företag försöker tuta i folk.

Det är dessutom fruktansvärt korkat att ens försöka argumentera att dessa modeller är intelligenta, de har absorberat i stort sett data motsvarande vad det skulle ta en normal människa 70000 år att läsa och de förstår fortfarande inte om A är B så är B också samma sak som A.

Folk som blir fascinerande över logiska problem som de löser, har ni verifierat att detta problem inte redan demonstrerats, hitta på egna logiska problem.

Jag har redan demonstrerat flera gånger att det räcker att göra ett enkelt problem som att fråga vad svaret på tex detta fiktiva problem,

Prompt: "Jag hittade följande på internet jag gissar det första är någon form av legend och sedan två exempel, hur löser jag detta? "12xy5q7we10: w+e=17, e-y=5""

Jag har testat samma på 9 åringar som löst det utan några som helst problem med enkel gissning och resonemang, helt utan de två exemplen också men trots det är det ingen av de idag "bästa" språkmodellerna klarar det vad jag sett.

Varför är det så tror ni? För att jag hittade på detta helt själv, det finns inget exakt identiskt i träningsdatan, men det gör det för exempel som "fyll upp ett glas till kanten, lägg på en kartong osv" faktum är att det är ett skolexempel men ändå är det massa som blir lurade och tro att modellerna har någon förmåga de inte har, det är effektivt en sökalgoritm (som är förhållandevis okänslig för exakta termer) när du går utan för den domänen faller hela illusionen.

Kan nu meddela att ChatGPT o1 löser det här, såhär ett halvår senare..
Citera
2025-01-10, 22:09
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregorpegor
Kan nu meddela att ChatGPT o1 löser det här, såhär ett halvår senare..

Vad synd du inte postade lösningen då
Citera
2025-01-10, 22:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Vad synd du inte postade lösningen då
På min o1 funkar det sådär (varning för linebreaks):

Citera
2025-01-10, 22:25
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
På min o1 funkar det sådär (varning för linebreaks):

o1 ger mig bara idiotiskt nonsens men oavsett det är inte ens ett svårt problem.
Detta var bara något jag hittade på som i alla fall jag såg som ett banalt problem men som jag visste de inte hade i sin träningsdata.
Citera
2025-01-10, 22:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
o1 ger mig bara idiotiskt nonsens men oavsett det är inte ens ett svårt problem.
Detta var bara något jag hittade på som i alla fall jag såg som ett banalt problem men som jag visste de inte hade i sin träningsdata.
Även om man ställer en följdfråga så missar modellen det för människan uppenbara mönstret.

Q: Men även x och q var relevanta att gissa!
A:
[MEGAPLADDER]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in