2025-01-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Utvecklingen går framåt hela tiden ja , kommer man på sätt att försvara sig så hittar man sätt kring det som vanligt. Stridsvagnar kommer vara meningslösa i framtida konflikten. Dock kommer dom användas i kaos länder dom vanligt, dock inte av dom största militära makter

Du verkar säker på din sak, har du någon källa? Och kom ihåg att jag diskuterade kring mindre drönare.
Citera
2025-01-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Du verkar säker på din sak, har du någon källa? Och kom ihåg att jag diskuterade kring mindre drönare.
Källan är väl kriget i Ukraina, stridsvagnar slås ut av drönsre som max kostar 3000 totalt . Hur kan försvara något så dumt som stridsvagn som kostar 40 milj och har en livslängd på max 1 vecka . Fordon kommer någ användas för att förflytta trupp , inget mer . Sen kommer vi ha tusentals nördar som jagar varandra med drönare och kalla det för krig
Citera
2025-01-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Källan är väl kriget i Ukraina, stridsvagnar slås ut av drönsre som max kostar 3000 totalt . Hur kan försvara något så dumt som stridsvagn som kostar 40 milj och har en livslängd på max 1 vecka . Fordon kommer någ användas för att förflytta trupp , inget mer . Sen kommer vi ha tusentals nördar som jagar varandra med drönare och kalla det för krig

Ja så kanske det blir, men det var inte vad jag sade eller vad jag kommenterade. Men det är okej att du missförstod.

Jag besvarade där någon frågade mig om det finns några effektiva skydd mot drönare idag (småskaliga).

Och ja det finns det. Det finns effektiva skydd mot billiga drönare. Och de är redan i bruk idag även i Ukraina. Det betyder dock inte att Ukraina har en miljon av dem. Men de finns och de fungerar.
Senast redigerad av Josseskristus 2025-01-10 kl. 16:09.
Citera
2025-01-10, 16:54
Medlem
Ett gigantiskt stort misstag. Ryssarna kommer inte att ersätta sitt pansar med nya tanks. Det blir drönare för hela slanten efter deras erfarenheter med detta krig. Med 22 Miljarder hade vi kunnat bygga upp en inhemsk drönartillverkning och forskning här hemma istället för enstaka Leopard. Det är ett mycket ologiskt och okunnigt beslut.
Citera
2025-01-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
En liten drönare kan slå ut en stridsvagn. Hur många drönare kan vi få istället för en enda stridsvagn?

Behovet av drönare borde vara tiotusentals. Alla som gjort lumpen lär sig hantera dem.

Dom små lågflygande drönarnas tid är snart över. Räcker med ett bättre hagelgevär per
pluton så har du ett bra skydd.

Vi ger dej en drönare och du skall slå ut min volvo hemma på min parkering.
Jag väntar med min Beretta hagelautomat, du kommer inte ens i närheten innan den är skrot

Flera nya vapen och system är på gång som kommer göra dom små billiga drönarna till skrot.
Dom stora, högflygande drönarna med bra payload är en svårare och dyrare nöt att knäcka
Citera
2025-01-10, 16:58
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Analys i War Zone

Sweden Buys More Leopard 2 Tanks As Part Of Major Defense Build-Up
The Swedish tank force is undergoing a renaissance as part of an ambitious build-up spurred by the Russian threat.

At the same time, the choice of the Leopard 2A8 provides commonality not only with Lithuania and Norway, but also with Germany and the Netherlands, who have also ordered it, and which are also increasingly focused on land warfare operations in the Baltic region. Driven by new NATO memberships for Finland and Sweden, the value of commonality across weapons systems, for the Nordic countries in particular, is something that we have discussed in the past.

https://www.twz.com/land/sweden-buys-more-leopard-2-tanks-as-part-of-major-defense-build-up
Citera
2025-01-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ett gigantiskt stort misstag. Ryssarna kommer inte att ersätta sitt pansar med nya tanks. Det blir drönare för hela slanten efter deras erfarenheter med detta krig. Med 22 Miljarder hade vi kunnat bygga upp en inhemsk drönartillverkning och forskning här hemma istället för enstaka Leopard. Det är ett mycket ologiskt och okunnigt beslut.

Drönare har också sina svagheter och en av de är att man kan störa ut dem. En stor modern stridsvagn har möjlighet att ha med sig störningsutrustning samt stå emot de lätta drönarna.

Men med det sagt, jag tror också att stridsvagnar kommer att ha ett begränsat användningsområde och därför är det ett bra beslut att inte köpa in hundratals nya stridsvagnar utan fokusera på att ha ett tillräckligt stort antal. Jag tror att det svenska beslutet är väl balanserat.

Återigen med det sagt, så tycker jag också att Sverige ska starta igång en egen inhemskt drönarproduktion samt även satsa på CV90, anti-tanks vapen av olika slag, artilleri, egen ammunitionsproduktion samt på eget utvecklat flygvapen som väl kanske är Sveriges starkaste kort i sammanhanget att vi har såpass mycket egen kompetens.

Jag tror väldigt mycket att nästa krig kommer att vara ganska automatiserat i form av drönare, robotar och AI-funktionalitet etc. Det är redan ett helvete på slagfältet med miljoner drönare som ser och attackerar allt. Vi behöver också ett luftförsvar som klarar att värja oss mot drönarattacker och missiler, ty även om Ryssland skulle försvinna som fiende så återstår att terrorister börjar använda drönare för att utöva terrorism. Ett luftförsvar mot drönare kräver en hel del ny teknologi samt måste vara såpass billig att det inte kostar tiotusentals kr att skjuta ner en drönare för 1500 kr. Man lutar åt laserteknik om jag förstått det rätt, då skulle varje skott kosta bara några få kronor.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-01-10 kl. 17:11.
Citera
2025-01-10, 17:39
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Jag tycker att det ser ganska bra ut. I praktiken så behöver väl ryssarna lyckas inta ett eller flera NATO-länder komma in och de är framme i vid Sverige? Vi kommer alltså få gott om tid att förbereda oss. Vi kommer att få gott om tid att förbereda försvaret till de ställen där de värdelösa ryssarna kan hitta anfallsfaktorer.

I dagsläget har piss ryssen inga möjligheter att frakta trupp eller krigsmateriel i någon större omfattning. Kaliniggrad? Sankt Petersburg?

Vi behöver enbart etablera rätt mind set, att vi förstår att ryssen faktiskt har förklarat krig mot oss. Att vi inte går på det snacket om en speciell militäroperation. Utan att vi försvarar oss med alla medel vi har,. Att både svenska, tyska, kanske även nederländska ubåtar gör sitt jobb, sänker ryska fartyg redan ute på internationellt vatten.

Håller i stort sett med, men "i dagsläget" är ett alltför vanligt sätt att se på den här konflikten. Att ryssen förklarat krig fattar ju allt fler, inklusive våra ledande politiker. Och Nato kan i dagsläget krossa Ryssland som en fluga, även om det riskerar att kosta ett antal miljoner dödsoffer pga kärnvapen.

Men det handlar varken om Ryssland eller i dagsläget. På längre sikt drar det ihop sig till en global konfrontation mellan the West och the Rest, mellan västvärlden och det globala Syd eller vad man nu väljer att kalla det. Detta vägrar våra styrande att begripa och insisterar istället på att Ryssland står isolerat, trots all hjälp de redan nu får från Kina, Iran, Indien med flera länder. Vi fortsätter med globaliseringen som om det inte fanns någon morgondag. Vi låter indier, kineser och iranier välla in i våra länder och på våra universitet, gör oss beroende av kinesiska produkter, skänker biståndspengar till våra fiender (inklusive direkt Ryssland-allierade länder som Nigeria) och är idag mer beroende av rysk gas än när kriget började på grund av kortsiktig och idiotisk avveckling av kärnkraft i framförallt Tyskland.

Och så vidare. Västvärlden beter sig kort och gott som om det bara är Ryssland som är problemet och som om problemet kan hållas nedlåst vid den ukrainska fronten.

Men, men. Stridsvagnarna och upprustning överlag är en bra början och signalerar förhoppningsvis att våra styrande börjar vakna upp ur sina rosenskimrande drömmar så sakteliga. Mycket sakteliga.
Citera
2025-01-10, 17:43
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Dom små lågflygande drönarnas tid är snart över. Räcker med ett bättre hagelgevär per
pluton så har du ett bra skydd.

Vi ger dej en drönare och du skall slå ut min volvo hemma på min parkering.
Jag väntar med min Beretta hagelautomat, du kommer inte ens i närheten innan den är skrot

Flera nya vapen och system är på gång som kommer göra dom små billiga drönarna till skrot.
Dom stora, högflygande drönarna med bra payload är en svårare och dyrare nöt att knäcka

Är detta baserat på erfarenheter från kriget i Ukraina, på någon form av forskning, eller på dina egna gissningar? Har sett rätt många filmer från fronten och kan inte komma på att jag sett en enda drönare bli nedskjuten med hagelgevär.

Vilka vapen och system syftar du på som kommer göra dom små billiga drönarna till skrot?

(Seriösa frågor alltså, inte menat som ett angrepp.)
Citera
2025-01-10, 18:36
Medlem
är ju lite halvt brist på bandvagnar i snöstormarna

skulle man inte kunna sätta gummilarvband på några försvarsvagnar och hjälpa till
sjukt bra pr!
Citera
2025-01-10, 19:34
Medlem
sedan 1918/19 har stridsvagnar varit skit hos skrivbordskrigarna. Men varje gång så har man förbättrat stridsvagnen så den har en plats hos en militär styrka. Kommer man göra det igen angående drönare? Troligen är svaret.
Citera
2025-01-10, 19:49
Medlem
volvo 240s avatar
Suck, de kunde j u sparat pengar genom att modernisera vagnarna de skickade till Ukraina.

De ska försvara Sverige och inte ett korrupt skithålsland som bir anfallet av ett annat korrupt skithålsland.

Vi får väl skicka lite vagnar till Palestinska myndigheten med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in