Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Du verkar lite dum i hela huvudet?
Vad tror du att du betalar för? En penna att skriva med? Små mikrofoner från Teknikmagasinet för 299;-?
Du betalar för en människas TID att avsätta att göra vad som är syftet du sympatiserar med. Du bidrar till att de kan fokusera på det så att hyran blir betald. Om man inte har någon annan inkomst, eller väldigt liten, är det rätt klart att man äter ibland o s v.
Det gäller Dumpen, det gäller Onlyfans, det gäller kickstarter o s v.
Frågan är ju hur tiggandet läggs fram.
Om jag swishar Lamotte så är jag ju fullt medveten om att mina pengar är att se som hans lön. Han kan ju inte lägga allt på grävande journalistik utan han måste äta, betala hyra, köpa kläder till barnen osv. Gillar jag inte det (eller hans journalistik) så swishar jag inte.
Only Fans säljer en tjänst. Igen så är det lön de som säljer sina tjänster där får.
Sedan har vi diverse ”ideella” projekt. Här kan folk då få för sig att allt som samlas in går direkt till verksamheten. Vilket ju sällan stämmer. Men det som är viktigt är transparens. Om de som jobbar med Dumpen får någon form av lön eller annan slags ersättning, så ska detta stå klart för de som skänker stålar. Och dessutom bör de som tar dessa pengar som ersättning för den tid de lägger ner, givetvis redovisas till skatteverket.
Om allt är tydligt för den som skänkt stålar till dumpen och Sara också skattar för det hon plockar av pengarna, så är allt i sin ordning.