2025-01-10, 13:47
Medlem
killawifes avatar
Jag har faktiskt inte ens kört en bil med elektrisk handbroms. Men jag kan tänkt mig att det kan bli lite jobbigt om batteriet börjar bli dåligt för jag hade en Seat innan med elektronisk servo och den blev helt kajko i styrningen när batteriets spänning var låg.
Citera
2025-01-10, 13:49
Medlem
Facades avatar
Hur ofta går ett 2 krets bromssystem sönder helt?
Att ena kretsen failar är en på miljarden?
Att båda failar samtidigt är så osannolikt att det bör bedömas omöjligt.
Citera
2025-01-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo vet men tänker på svennen ute på parkeringen.

Svennen ute på parkeringen byter inte bromsbackar själv oavsett om bilen har elektriskt handbroms eller inte.

Som jag ser det så bör man ha grundläggande förståelse innan man ger sig på att byta bromsbackar själv. Har man denna förståelse, så är elektrisk handbroms inte ett hinder.
Citera
2025-01-10, 14:39
Medlem
66ccskyhawks avatar
Hur ofta har du upplevt att färdbromsen helt slutat fungera på en mordern bil?
Citera
2025-01-10, 14:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Hur ofta går ett 2 krets bromssystem sönder helt?
Att ena kretsen failar är en på miljarden?
Att båda failar samtidigt är så osannolikt att det bör bedömas omöjligt.

Vad har det med trådens titel att göra?

Citat:
Moderna bilar utan fysisk handbroms

Med det menas:
Moderna bilar med elektrisk parkeringsbroms.

Parkeringsbromsen används för att inte bilen skall rulla iväg när den är parkerad.
Citera
2025-01-10, 14:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Svennen ute på parkeringen byter inte bromsbackar själv oavsett om bilen har elektriskt handbroms eller inte.

Som jag ser det så bör man ha grundläggande förståelse innan man ger sig på att byta bromsbackar själv. Har man denna förståelse, så är elektrisk handbroms inte ett hinder.

Grundläggande förståelsen innebär bl.a:

Bromsbackar är för trumbromsar.
Bromsbelägg är för skivbromsar.
Citera
2025-01-10, 15:42
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad har det med trådens titel att göra?

Med det menas:
Moderna bilar med elektrisk parkeringsbroms.

Parkeringsbromsen används för att inte bilen skall rulla iväg när den är parkerad.

Om du läser och förstår trådstarten så får du ett hum om vad det har med tråden att göra. Då besparar du dig skammen av att se korkad ut.

Saxat från trådstarten:
”Om de vanliga bromsarna går sönder så har man ju inget sätt att få stopp på fordonet annat än att trycka på den där knappen och hoppas att den funkar eller kanske lägga i en låg växel, givet att det inte är automat.”
Citera
2025-01-10, 16:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Elektrisk parkeringsbroms är det sämsta som hänt sedan skivat bröd.
Om batteriet blir urladdat medan bilen är parkerad kan du inte lossa bromsen.
Vid byte av bromsbelägg måste man ha en dator för att justera bromsarna eller man får ta bort elmotorerna.
Det går inte att göra en handbromssväng med dessa idiotiska bromsar.

Har aldrig hänt mig att man har urladdat batteri, sådant tillhör slarvers.
Och de flesta har bil med automatlåda och brukar sällan använda handbromsen vid parkering utan det ornar automatlådan vid parkering.
Elektrisk handbroms är perfekt då man inte behöver vajersystem eller extra parkeringsbelägg.
Har fungerat ypperligt på mina Volvobilar de senaste 15 åren.

Vi byte bromsbelägg där det finns elektrisk parkeringsbroms, exempelvis Volvo så kan man justera in (lära) bromssystemet läge på parkeringsbromsen genom att pumpa några gånger med fotpedalen och hålla pedalen nere och då aktivera handbromsen.
Funkar ypperligt bra och själv gjort det några gånger på egen bil vid byte belägg bak.

Handbromssväng hör till forntiden då man lekte med bilar, är du så barnslig att du saknar sådant?
Citera
2025-01-10, 16:22
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Om du läser och förstår trådstarten så får du ett hum om vad det har med tråden att göra. Då besparar du dig skammen av att se korkad ut.

Saxat från trådstarten:
”Om de vanliga bromsarna går sönder så har man ju inget sätt att få stopp på fordonet annat än att trycka på den där knappen och hoppas att den funkar eller kanske lägga i en låg växel, givet att det inte är automat.”

Du har både rätt och fel samtidigt, tänk att så många människor uppenbarligen kan läsa och dessutom skriva helt korrekt men samtidigt inte överhuvudtaget förstå innebörden av en text…
TS verkar tro att BROMSPEDALEN är ”by wire” och tror således att HELA bromssystemet saknar fysisk koppling, just därför är TS osäker.
Därför har många i tråden påpekat att bromspedalen visst har fysisk koppling, problemet är alltså INTE att TS tror att ett tvåkretssystem skall fallera eftersom TS uppenbarligen inte förstått att det är just ett tvåkretssystem.
Citera
2025-01-10, 16:39
Medlem
BAB7s avatar
Min Renault ZOE har en riktig hsndbroms med spak, tycker det är den bästa och smidigaste varianten.
Min Audi A4 har bara en knapp, inte lika bra tycker jag.
Citera
2025-01-10, 16:56
Medlem
Don-Dallass avatar
Kan dra en anekdot från mitt eget liv. För runt 30 år sen när jag var barn var vi ute och åkte hela familjen. Morsan körde och farsan satt bredvid och 3 barn i baksätet. Helt plötsligt skriker morsan ”bromsarna funkar inte!!!” Samtidigt är vi på väg ut i en korsning el rondell med korsande trafik och vi kommer rullandes i minst 50. Hon har full panik men farsan håller huvet kallt och drar i handbromsen och får stopp på bilen. Något hade gjort att bromsvätskan läckt ut men tack vare handbromsen slapp vi vara med i en olycka den dagen. Vet inte hur det är nu med moderna bilar dock men jag har alltid tyckt det känts säkrare med en riktig handbroms sen dess.
Citera
2025-01-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don-Dallas
Kan dra en anekdot från mitt eget liv. För runt 30 år sen när jag var barn var vi ute och åkte hela familjen. Morsan körde och farsan satt bredvid och 3 barn i baksätet. Helt plötsligt skriker morsan ”bromsarna funkar inte!!!” Samtidigt är vi på väg ut i en korsning el rondell med korsande trafik och vi kommer rullandes i minst 50. Hon har full panik men farsan håller huvet kallt och drar i handbromsen och får stopp på bilen. Något hade gjort att bromsvätskan läckt ut men tack vare handbromsen slapp vi vara med i en olycka den dagen. Vet inte hur det är nu med moderna bilar dock men jag har alltid tyckt det känts säkrare med en riktig handbroms sen dess.
Den typen av nödbromsning går dock att använda även om parkeringsbromsen hanteras med en knapp.
Om passageraren kan göra det är mer tveksamt, på en Volvo här sitter knappen i panelen till vänster om ratten. Vi har en till Volvo på gården av samma årgång, men annan modell, där är det en pedal längst till vänster som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in