2025-01-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilken typ av bromsar diskuterar du?

Jag diskuterar bilar med skivbroms bak där parkeringsbromsen använder cylindern i oket.
På dessa bilar används en OBD-läsare som kan backa cylindern så man får in de nya beläggen.
Varför skulle en verkstad använda något annat sätt för att backa backarna?
Vad jag vet så är verkstadsfolk levande människor.

Verkstäderna använder kanske dator för att backa kolvarna men på samtliga bilar jag har sett finns det alternativa sätt. Inte sällan någonstans i färddatorns menyer. Hittar man inte det så sitter det en 12 volts permanentmagnets motor i oket så man man backa med extern strömkälla. På många bilar så kan man dessutom skruva tillbaka kolvarna som man gjorde förr när det fanns vajrar.

Jag tycker inte du ska vara orolig för att köpa en bil med elektrisk handbroms. Det är enkla system folk är bara oroliga för förändringar.

Du skulle varit med när bränsleinsprutning, centrallås och elektriska fönsterhissar kom. Då sa förståsigpåarna att det där kommer aldrig att fungera men det gjorde det.
Citera
2025-01-10, 12:32
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Handbroms har aldrig varit till för att vara en slags reservbroms.
Prova själv att rulla i 70 eller så, dra åt handbromsen, vilken besvikelse eller hur!

Den är tillför att bilen inte ska rulla iväg, från stillastående.

På gamla Citroen DS så var handbromsen nödbroms, den manövrerades med foten & användes som broms vid händelse av tryckbortfall i hydrauliksystemet.
Försvann trycket så tappade bilen servo, höjd & bromsar.

Fick använda denna en gång på min Citroen.
(& den skulle man ha sparat, helsicke vad dyra de har blivit..)
Citera
2025-01-10, 12:45
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Har ni verkligen förstått frågan?

Det är väldigt sällsynt att nyare bilar har fysisk koppling till parkeringsbromsen. Kopplingen är elektrisk.
Det sitter, hör och häpna, elektriska motorer på bilens skitigaste punkt.

Vad hjälper tvåkrets bromssystem mot utebliven parkeringsbroms?
Du sitter väl inte kvar i bilen när du parkerat den eller....?

TS:

Elektrisk parkeringsbroms är det sämsta som hänt sedan skivat bröd.
Om batteriet blir urladdat medan bilen är parkerad kan du inte lossa bromsen.
Vid byte av bromsbelägg måste man ha en dator för att justera bromsarna eller man får ta bort elmotorerna.
Det går inte att göra en handbromssväng med dessa idiotiska bromsar.

Har du förstått tråden ÖHT? TS skriver att BROMSPEDALEN är ”by wire”. Det är aldrig så, utom i vissa extremfall.

Att handbroms numer ofta är elektrisk är sant, och det är skit, men det var inte huvudproblemet i huvudinlägget.
Citera
2025-01-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Varför skulle du behöva en dator för att justera bromsarna efter att bytt bromsbeläggen? Det är det ju ingen levande människa som gör, och det fungerar hur bra som helst!
Det är så numer... Har en Audi A4 å du måste lämna in bilen för tex byta belägg.
Citera
2025-01-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Varför skulle du behöva en dator för att justera bromsarna efter att bytt bromsbeläggen? Det är det ju ingen levande människa som gör, och det fungerar hur bra som helst!
Antar du har en äldre bil.. Handbromsen styrs av en elektrisk motor som styrs av en dator.. Så är de på min Audi 2009.
Citera
2025-01-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det är så numer... Har en Audi A4 å du måste lämna in bilen för tex byta belägg.

Måste lämna in var att ta i, jag har bytt både på min a4 och vänners a6'or med elektrisk handbroms. Finns billiga obd-adaptrar för några hundra som kan öppna och stänga handbromsen. Klart värd investering som betalar sig vid första användningen.
Citera
2025-01-10, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Går utmärkt att backa kolvarna utan dator och med enkla verktyg så du kan enkelt göra jobbet själv. . Googla lite så hittar du allt du behöver veta.

EDIT: Jag googlade åt dig. https://youtu.be/FP7tXU6p4k4
Senast redigerad av Typ3 2025-01-10 kl. 13:26.
Citera
2025-01-10, 13:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Har du förstått tråden ÖHT? TS skriver att BROMSPEDALEN är ”by wire”. Det är aldrig så, utom i vissa extremfall.

Att handbroms numer ofta är elektrisk är sant, och det är skit, men det var inte huvudproblemet i huvudinlägget.

Vad var rubriken nu igen?

Att man skulle behöva lära folk att läsa.
Snart får man väl lära dem skita.

Rubriken lyder:
Citat:
Moderna bilar utan fysisk handbroms
Citera
2025-01-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Måste lämna in var att ta i, jag har bytt både på min a4 och vänners a6'or med elektrisk handbroms. Finns billiga obd-adaptrar för några hundra som kan öppna och stänga handbromsen. Klart värd investering som betalar sig vid första användningen.
Jo klart, de flesta har ju inte det.
Citera
2025-01-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Går utmärkt att backa kolvarna utan dator och med enkla verktyg så du kan enkelt göra jobbet själv. . Googla lite så hittar du allt du behöver veta.

EDIT: Jag googlade åt dig. https://youtu.be/FP7tXU6p4k4
Jo vet men tänker på svennen ute på parkeringen.
Citera
2025-01-10, 13:36
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Känner ni er säkra i moderna bilar, där bromspedalen är ”by wire” och handbromsen är en knapp?

Jag ska köpa ny bil, men oroar mig lite för detta. Om de vanliga bromsarna går sönder så har man ju inget sätt att få stopp på fordonet annat än att trycka på den där knappen och hoppas att den funkar eller kanske lägga i en låg växel, givet att det inte är automat.

Med fysisk handbroms så hade man ju alltid någon broms även om det t.ex inte finns ström i bilen.

Citat:
Vad var rubriken nu igen?

Att man skulle behöva lära folk att läsa.
Snart får man väl lära dem skita.

Rubriken lyder:

Rubriken säger EN sak ja, men TS problem är uppenbarligen att han inte känner sig säker eftersom han verkar tro att bilens BROMSPEDAL är ”by wire” och det gör honom osäker! Då tänker TS att hans sista utväg följdaktligen skulle vara handbromsen men eftersom den också är ”by wire” så finns inte längre någon redundancy kvar för TS. DETTA är TS egentliga problem. Förstår du? Eller skall vi gå igenom det noga en gång till? Många här i tråden har förstått samma problem som jag själv, men du fattar inte😂
Du är nog fel person att kalla andra för saker.
Senast redigerad av Apanluktardiesel 2025-01-10 kl. 13:40. Anledning: Tillägg
Citera
2025-01-10, 13:45
Medlem
Du kan fortfarande köpa en ny bil med en icke-elektrisk handbroms. Till exempel dessa bilar:

https://www.ford.dk/modeller/puma

https://www.viabiler.dk/suzuki/swift/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in