2025-01-10, 00:35
Medlem
bithaxs avatar
Känner ni er säkra i moderna bilar, där bromspedalen är ”by wire” och handbromsen är en knapp?

Jag ska köpa ny bil, men oroar mig lite för detta. Om de vanliga bromsarna går sönder så har man ju inget sätt att få stopp på fordonet annat än att trycka på den där knappen och hoppas att den funkar eller kanske lägga i en låg växel, givet att det inte är automat.

Med fysisk handbroms så hade man ju alltid någon broms även om det t.ex inte finns ström i bilen.
Citera
2025-01-10, 00:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Känner ni er säkra i moderna bilar, där bromspedalen är ”by wire” och handbromsen är en knapp?

Jag ska köpa ny bil, men oroar mig lite för detta. Om de vanliga bromsarna går sönder så har man ju inget sätt att få stopp på fordonet annat än att trycka på den där knappen och hoppas att den funkar eller kanske lägga i en låg växel, givet att det inte är automat.

Med fysisk handbroms så hade man ju alltid någon broms även om det t.ex inte finns ström i bilen.

Vilken bil menar du inte har en fysisk koppling mellan bromspedal och bromsar?
Citera
2025-01-10, 01:00
Medlem
sommarlovs avatar
Handbroms har aldrig varit till för att vara en slags reservbroms.
Prova själv att rulla i 70 eller så, dra åt handbromsen, vilken besvikelse eller hur!

Den är tillför att bilen inte ska rulla iväg, från stillastående.
Citera
2025-01-10, 01:12
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:

Alla bilar har fysisk koppling till bromsarna….
Citera
2025-01-10, 01:25
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52

Det går väl inga vajrar till färdbromsarna på någon modern bil? De enda undantaget har ju varit parkeringsbromsen där du faktiskt hade en mekanisk koppling från handtaget direkt till bromsen? Men nu är den elektrisk.

Eller har jag missförstått hur ett modernt bromssystem fungerar?
Senast redigerad av bithax 2025-01-10 kl. 01:29.
Citera
2025-01-10, 01:26
Medlem
Citat:

Bilar sålda efter 1974 ska ha två bromskretsar så du behöver inte oroa dig.
Citera
2025-01-10, 01:28
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Handbroms har aldrig varit till för att vara en slags reservbroms.
Prova själv att rulla i 70 eller så, dra åt handbromsen, vilken besvikelse eller hur!

Den är tillför att bilen inte ska rulla iväg, från stillastående.
Den är "nödbroms" sedan gammalt, därför måste den fungera vid besiktning.
För länge sedan hade bilarna enkrets bromssystem och då var man HELT utan broms om något gick sönder i bromssystemet om inte handbromsen/parkeringsbromsen fungerade. Det går som regel att låsa två hjul med den om den fungerar som den ska göra.
Citera
2025-01-10, 01:37
Medlem
bithaxs avatar
Jag kanske är paranoid men man läser rätt ofta om bilar som har tillverkningsfel på färdbromssystemet.

Här är en artikel om BMW.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-aterkallar-bromsproblem-i-370-000-bilar

Volvo:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-biljatten-aterkallar-12-000-bilar
Citera
2025-01-10, 03:41
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Jag kanske är paranoid men man läser rätt ofta om bilar som har tillverkningsfel på färdbromssystemet.

Här är en artikel om BMW.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-aterkallar-bromsproblem-i-370-000-bilar

Volvo:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-biljatten-aterkallar-12-000-bilar

Du är paranoid.. och läser inte artiklarna, tydligen.

BMW: Ett signalfel kan leda till att den hydrauliska bromsförstärkaren slutar fungera.

Volvo: Felet innebär inte att man inte kan bromsa bilen men i vissa fall kan man uppleva att det är en stummare känsla i pedalen.

Sannolikheten att bromsarna helt skulle sluta fungera är i princip obefintlig, och att handbromsen skulle sluta fungera exakt samtidigt är en på miljarden (om ens).

Den största risken att inte få stopp på bilen i tid är DU som förare.

Jag skulle nog vara mer orolig för att bilen får för sig att bromsa/stanna av sig själv vid ett högst olämpligt tillfälle så att man blir påkörd av någon annan.
Citera
2025-01-10, 05:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Skaffa en Toyota Hilux, riktig handbroms, riktig 4WD och ingen onödig skit för att leka cool. Jag har några gånger tagit upp båtar med bil som hade elektronisk handbroms, det är inte speciellt kul. En fördel är dock att handbromsen släpper automatiskt då du lättar kopplingen och gasar om du har manuell låda, så det fungerar och man behöver inte pilla på nån knapp. Med automatlåda och elektronisk handbroms kan man glömma att sjösätta och ta upp några båtar. Kör en sån bil direkt till skroten.
Citera
2025-01-10, 06:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52

Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Alla bilar har fysisk koppling till bromsarna….

Citat:
Ursprungligen postat av Radlerhosen
Bilar sålda efter 1974 ska ha två bromskretsar så du behöver inte oroa dig.

Har ni verkligen förstått frågan?

Det är väldigt sällsynt att nyare bilar har fysisk koppling till parkeringsbromsen. Kopplingen är elektrisk.
Det sitter, hör och häpna, elektriska motorer på bilens skitigaste punkt.

Vad hjälper tvåkrets bromssystem mot utebliven parkeringsbroms?
Du sitter väl inte kvar i bilen när du parkerat den eller....?

TS:

Elektrisk parkeringsbroms är det sämsta som hänt sedan skivat bröd.
Om batteriet blir urladdat medan bilen är parkerad kan du inte lossa bromsen.
Vid byte av bromsbelägg måste man ha en dator för att justera bromsarna eller man får ta bort elmotorerna.
Det går inte att göra en handbromssväng med dessa idiotiska bromsar.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-01-10 kl. 06:56.
Citera
2025-01-10, 07:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Elektrisk parkeringsbroms är det sämsta som hänt sedan skivat bröd.
Om batteriet blir urladdat medan bilen är parkerad kan du inte lossa bromsen.
Vid byte av bromsbelägg måste man ha en dator för att justera bromsarna eller man får ta bort elmotorerna.
Det går inte att göra en handbromssväng med dessa idiotiska bromsar.
För ovanlighetens skull har du helt rätt👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in