2024-11-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niblaos123
Okay got it! Hur länge pluggade du för att komma upp i resultat? Pratar vi dagar/veckor/månader?
Minns inte riktigt, gjorde det parallellt med annat så jag satt inte och pluggade enbart GMAT under någon period. Men ju längre tid du har på dig, desto lugnare takt kan du ju ta, och anpassa utifrån ditt liv i övrigt. Gör ett testprov på tid innan du börjar så får du en bild av vad du får för poäng på de olika delarna. Kolla sen en sån där tabell vad olika resultat på delarna ger för sammanvägt resultat. Om jag inte missminner mig så premieras jämn poängfördelning, så det är bättre att ha okej på båda delarna än att få full pott på ena och uselt på den andra.
Citera
2024-11-12, 19:36
Avslutad
Tjenare!

Någon som har bra koll på hur goda chanser man har att bli antagen till finance eller accounting mastern på HHS med följande profil:
- Lund International Business 4,3+/5 i betyg, troligtvis 4,5/5
- Några intressanta internships/extrajobb inom finans/IB
- Engagemang i LINC
- Stort intresse av HHS

Har inte gjort GMAT och förstår att det är en viktig del. Vilket resultat bör man uppnå där för att ha goda chanser på någon av ovanstående masters?

Tack för hjälpen!
Citera
2025-01-07, 19:58
Medlem
Tror ni man kommer in på accounting mastern med GMAT på 585 (630 enligt gamla) och en ekonomi kandidat från Lund? Snittbetyg C och olika finansrelaterade sommarjobb.

Känns som att det är precis på gränsen och överväger därför att klämma in ett andra GMAT försök innan deadline 15 januari. Men det kanske inte behövs? Medianen för senaste antagningen var 595...
Citera
2025-01-10, 09:48
Medlem
IBBatemans avatar
Hej alla,

Jag funderar på att söka till HHS masterprogram i Accounting och Business & Management, vilka enligt vad jag förstår anses vara lite mindre konkurrensutsatta än de andra tre.

Min bakgrund i korthet:

Dubbel kandidatexamen i ekonomi och statistik (Lund).
GPA: ~3,5–3,7 / 4,0
Utbytestermin vid St. Gallen (HSG)
Kommer att skriva GMAT (vet att ett högt resultat väger tungt)
Jag är nyfiken på hur stark min ansökan kan vara i jämförelse med andra sökande.
Citera
2025-01-10, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IBBateman
Hej alla,

Jag funderar på att söka till HHS masterprogram i Accounting och Business & Management, vilka enligt vad jag förstår anses vara lite mindre konkurrensutsatta än de andra tre.

Min bakgrund i korthet:

Dubbel kandidatexamen i ekonomi och statistik (Lund).
GPA: ~3,5–3,7 / 4,0
Utbytestermin vid St. Gallen (HSG)
Kommer att skriva GMAT (vet att ett högt resultat väger tungt)
Jag är nyfiken på hur stark min ansökan kan vara i jämförelse med andra sökande.

Varför inte finance master med den profilen?
Citera
2025-01-10, 20:38
Medlem
IBBatemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallajargong
Varför inte finance master med den profilen?

Går GMAT väldigt bra så kommer jag självklart söka dit, men rätt så markant skillnad i svårighetsgraden att bli antagen om jag förstått det hela korrekt. Medianen för accounting mastern är t.ex. 595 medans 655 på finance.
Senast redigerad av IBBateman 2025-01-10 kl. 20:40. Anledning: glömde citera
Citera
2025-01-10, 20:43
Medlem
IBBatemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallajargong
Tror ni man kommer in på accounting mastern med GMAT på 585 (630 enligt gamla) och en ekonomi kandidat från Lund? Snittbetyg C och olika finansrelaterade sommarjobb.

Känns som att det är precis på gränsen och överväger därför att klämma in ett andra GMAT försök innan deadline 15 januari. Men det kanske inte behövs? Medianen för senaste antagningen var 595...

Jag skulle tyvärr säga att dina chanser inte ser jättebra ut just nu. SSE fäster stor vikt vid både GMAT och GPA, och trots att relevanta internships är ett plus så brukar de inte väga lika tungt som ett starkt GMAT-resultat och högt GPA.

Eftersom medianen för antagningen verkar ligga runt 595 skulle jag starkt rekommendera att du försöker ta GMAT en gång till innan deadline, med sikte på minst 600+. Ett sådant resultat kan göra ganska stor skillnad i urvalsprocessen skulle jag tro.
Citera
2025-01-17, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IBBateman
Jag skulle tyvärr säga att dina chanser inte ser jättebra ut just nu. SSE fäster stor vikt vid både GMAT och GPA, och trots att relevanta internships är ett plus så brukar de inte väga lika tungt som ett starkt GMAT-resultat och högt GPA.

Eftersom medianen för antagningen verkar ligga runt 595 skulle jag starkt rekommendera att du försöker ta GMAT en gång till innan deadline, med sikte på minst 600+. Ett sådant resultat kan göra ganska stor skillnad i urvalsprocessen skulle jag tro.

Hur högt GPA tror du man behöver?
Citera
2025-01-29, 11:45
Medlem
IBBatemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoface12
Hur högt GPA tror du man behöver?

Det beror på var du tagit din kandidat och t.ex. var du gjort exchange semester. Utifrån vad jag hört skulle jag säga att ett GPA på 3.6/4 kombinerat med ett starkt GMAT resultat, medan om du siktar på att ha en mer konkurrenskraftig profil utan ett grymt GMAT, så är det minst 3.8/4.0 som gäller.
Citera
2025-02-05, 18:50
Medlem
anonymidiots avatar
GMAT 625, 4,1/5 gpa från kandidat, accountingmastern, vad tror ni om mina möjligheter? Har någon fått inbjudning till ac än? Börjar ju närma sig.
Citera
2025-02-15, 14:51
Medlem
IBBatemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymidiot
GMAT 625, 4,1/5 gpa från kandidat, accountingmastern, vad tror ni om mina möjligheter? Har någon fått inbjudning till ac än? Börjar ju närma sig.

Hur gick det? Och var tog du din kandidat?
Citera
2025-02-16, 17:21
Medlem
Någon som har koll på konvertering? Har svårt att hitta info online vad som gäller GPA.
Om man utgår från A-F skalan, är A = 5 , E=1? Eller är E=3?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in