Citat:
Ursprungligen postat av
niblaos123
-Planerar att göra GMAT provet till vår. Hur svårt är detta? I paritet med HP ungefär? Har hyfsat lätt för matte men är orolig för verbal.
Det är svårare än HP, men alla som genomför provet är också äldre och har högre utbildning än de som skriver HP. Matten kommer inte vara några problem för dig som ingenjör. Det handlar inte om att lösa avancerade ekvationer, utan mer om att visa att du kan grunderna och alla ”regler”, likt HP. Verbal är lite mer annorlunda. På svenska HP så kan man spika läsförståelsen rakt av utan att ha övat på det, bara man är duktig på läsförståelse. På GMAT är det mer grammatiska regler som avgör vilket svar som är korrekt. Att vara duktig i allmänhet på läsförståelse kommer inte ta dig någon vart, utan du behöver veta konkret hur engelsk grammatik är uppbyggt, för att veta exakt vad som åsyftas i meningen. Om du inte lärt dig mekaniskt de olika reglerna så kommer alla alternativ att framstå som korrekta på ett annat sätt än på HP.
Finns övningsböcker och videos på youtube som jag tyckte var till stor hjälp. Fokusera på verbal om du känner att du kan matten.
Citat:
Ursprungligen postat av
niblaos123
- Hur ser ni på mina chanser att komma in? Låt säga om jag får 615 på focus edition, - 4,5 i snittbetyg samt ett internship på en större IB boutique? Har svårt att bilda mig en uppfattning över hur konkurrensbilden ser ut. På HHS hemsida kan endast info gällande GMAT hittas. Läser ju trots allt en ”svårare” utbildning på förhand än många ekonomer, vägs detta in etc?
-Har ni några generella tips? Vad tittar egentligen handels på?
De tittar till största del på akademiska meriter, inte på jobb. Ur ett strikt ”komma in på handels”-perspektiv ska du således hellre skaffa bra betyg och GMAT än ett extrajobb. GMAT väger tungt eftersom det är standardiserat och objektivt. Du kan inte ha smörat dig till ett högt GMAT som du kan ha gjort med betyg. I övrigt väger de in vilken skola och program du gått på, så okej betyg från Harvard är bättre än högsta betyg från Högskolan i Borås. Så för att sammanfatta:
Akademiska meriter > Jobb/sidoaktiviteter
GMAT > Betyg
Sen gör de en helhetsbedömning. Ett bra motivationsbrev kan säkert tippa vågen åt rätt håll om du ligger på gränsen.
Disclaimer: Det var några år sedan jag skrev GMAT och sökte, så saker kan ha ändrats, men de grundläggande principerna borde fortfarande gälla.