2025-01-09, 18:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.dn.se/ekonomi/korkort-for-manuellt-vaxlade-bilar-kan-do-ut/

[b]

Vi kan kanske diskutera lite här. Ja eller nej till manuellt växlade bilar?
Är det onödigt med manuellt körkort till exempel? Varför skaffar man sånt?

Sverige har varit lite efter här, beroende på långa körsträckor och lite tradition. Men nu blir det som i de flesta andra utvecklade länder, att körkort normalt menas Automat, och att körkort där man även kan köra Manuellt blir ett undantagsfall för den lite mer specialintresserade.

Tycker det är en helt naturlig utveckling. Idag säljs väl knappt nya manuellt växlade bilar?
Citera
2025-01-09, 18:34
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
De växlade väl aldrig automatiskt? Man var tvungen att ta tag i spaken och själv byta växel, annars kunde man köra på ettan med full gas i flera mil. I alla fall vill jag minnas att det var så Saab fungerade. Det enda som skilde dem från "vanliga" bilar var väl att det inte fanns någon kopplingspedal?

Det är möjligt att någon som inte är så bra på svenska kallar den typen av bilar för "automat". Jag vet inte riktigt varför dock.
Min kusin hade en Saab 95 med rattväxell. Är rätt säker på att den hade koppling. Enda skillnaden var att spaken satt vid ratten. Det är FÖ en mkt smartare lösning än att ha spaken på golvet. Man kan ju tex sitta tre fram el ha hur mkt plats som helst. I min S90 så sitter spaken på golvet men i Cadillacen så har den rattväxel. E n manuell sitter dock bäst på golvet.
Citera
2025-01-09, 18:39
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Japp, det har hänt och det kan mycket riktigt bli en farlig situation det också. Skillnaden är dock att man inte behöver teknikträna jättemycket för att lära sig hantera en automat. Men det är helt klart en säkerhetsaspekt att tänka på.

Men den farliga situationen är inte där. Ska man panikbromsa så ska man panikbromsa. De farliga situationerna är när man känner att det är dags att växla och stampar ner kopplingen. Då blir det en panikbroms när det inte ska vara någon broms alls.
Det där hände första gången jag körde en autmat. Men bara en gång. Både manuell och automat var lätt att lära sig men jag föredrar automat. Hade jag vetat att jag skulle bi blind hade jag köpt en S90 redan 2007 istället för den 760 jag köpte. S90an är ju så otroligt bekväm och lyxig. Fick ju ännu bekvämare fjädring när den bytte namn från 960 med 1997. Drar dock en himla massa soppa. Men jag åker så lite nuförtiden så dett struntar jag
Citera
2025-01-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Min kusin hade en Saab 95 med rattväxell. Är rätt säker på att den hade koppling. Enda skillnaden var att spaken satt vid ratten. Det är FÖ en mkt smartare lösning än att ha spaken på golvet. Man kan ju tex sitta tre fram el ha hur mkt plats som helst. I min S90 så sitter spaken på golvet men i Cadillacen så har den rattväxel. E n manuell sitter dock bäst på golvet.

Rattväxel finns på många bilar, för manuella inte längre så vanligt dock. Det som var annorlunda med en Saab 95 var frihjul, du kunde enkelt växla utan att koppla ur när bilen väl rullade, bara släppa gasen innebar att bilen rullade vidare fritt.

Sitta tre fram, javisst, men inte i en Saab 95, den är tämligen smal, har dessutom separata stolar. I en Opel Kapitän däremot!

Många tyska bilar hade rattspak även till manuella lådor, gäller exempelvis Opel, Ford och Mercedes. Har även kört Audi med manuell låda och rattväxel, inget fel i den placeringen. För automatbilar håller placeringen vid ratten på att bli vanligare nu när det inte krävs länkage eller vajrar till lådan.
Citera
2025-01-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag har inga problem med att starta min bil med vev och lägga i växel medelst växelspak. Jag är inte människan som lägger sig ner å gråter när internet ligger nere…
Väldigt nyfiken på vilken bilmodell du har. Den jag hade var "veteranklassad" när jag sålde den.
Citera
2025-01-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Det är väl inga större problem att ha automatkörkort om man bara tänkt köra sin egen bil.

Det verkar dock uppstå rätt många situationer där det suger. T.ex om man ska låna bil, hyra bil billigt, om man är på roadtrip med andra osv.

En annan grej är ju att det är betydligt enklare att ta sig loss i snöoväder/lera om man har en kopplingspedal.
Ja det är framförallt det.

Många av idag stressar sig fram och vill bara få kortet utan att vilja lära sig att köra ordentligt.
Men de blir ofta osäkrare förare.
Inte alla, men jag känner själv att det är så skönt att behärska bilen med manuell låda istället för att glida igenom allt och bara vara glad för att man kom loss t ex. Med manuell låda är det mycket enklare att komma loss för man förstår sitt fordon bättre.
Citera
2025-01-09, 19:15
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är finns på vissa automater så man kan låsa så bilen startar på tvåan.
Yes, min 28 år gamla S90 har den funktionen. Då måste ju fan alla moderna automatare också ha det eller?
Citera
2025-01-09, 19:16
Medlem
BuckshotBills avatar
Alla som vill begränsa sig till automat får såklart göra det. Att försöka få det att se smart ut är mer än lovligt löjligt.
Citera
2025-01-09, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Ja det är framförallt det.

Många av idag stressar sig fram och vill bara få kortet utan att vilja lära sig att köra ordentligt.
Men de blir ofta osäkrare förare.
Inte alla, men jag känner själv att det är så skönt att behärska bilen med manuell låda istället för att glida igenom allt och bara vara glad för att man kom loss t ex. Med manuell låda är det mycket enklare att komma loss för man förstår sitt fordon bättre.

Man kan ju vända lite på det där med fastkörning…
Det går bra att ta sig loss även med en automat genom att ”gunga” bilen fram och tillbaka, men det kan krävas lite mer teknik för det än med en manuell, och om jag förstått det rätt så är det för er manuella fantaster en hederssak att behärska tekniken själva. Alltså är i detta fall en automat mer utmanande än en simpel manuell. Så är det inte bra det då…? Det enkla slappa är ni ju emot verkar det som…?

Jag har personligen klantat till det och fastan rejält i snön, t o m med 4WD, när jag varit lite för optimistisk. Och tagit mig loss även med automat med lite trixerier…
Citera
2025-01-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.dn.se/ekonomi/korkort-for-manuellt-vaxlade-bilar-kan-do-ut/

[b]

Vi kan kanske diskutera lite här. Ja eller nej till manuellt växlade bilar?
Är det onödigt med manuellt körkort till exempel? Varför skaffar man sånt?
När du åker runt i världen kommer du att märka att många länder fortfarande har manuella lådor i väldigt stor utsträckning
Citera
2025-01-09, 19:47
Medlem
SexualCafes avatar
Citat:
Gammelsaabarna har frihjul pga att 2taktsmotorn kunde ta stryk om man motorbromsade. Detta satt kvar även på 4taktarna. Har man frihjul behöver man inte koppla mellan växlarna. Bara när man drar iväg på ettan.
Frihjulet togs bort på 99an pga att motorstyrkan gjorde det ohållbart ( har jag hört)
Citera
2025-01-09, 19:49
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Min kusin hade en Saab 95 med rattväxell. Är rätt säker på att den hade koppling.

Jo visst, men detta handlade om Saab 900 från 90-talet som fanns med manuell växellåda utan kopplingspedal. Koppling fanns det på dessa också, men den manövrerades inte av föraren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in