2025-01-09, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Manuell låda är förfan en nödlösning eftersom förbränningsmotorer har ett så uselt vridmoment från låga varv.
Hur tänkte du här? På vilket sätt är en manuell bättre än en automat i den aspekten?
Citera
2025-01-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur tänkte du här? På vilket sätt är en manuell bättre än en automat i den aspekten?
En automatlåda väljer alltid utväxling optimalt, utifrån motorns vridmomentkurva.
Citera
2025-01-09, 15:26
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ja men det är litet av ett fattigmansalternativ.
Ja, precis som det begränsade B-körkortet med villkor automat.
Citera
2025-01-09, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Ja fast skillnaden är att man kan lägga i en högre växel typ starta på tvåan med manuell låda.

Det är finns på vissa automater så man kan låsa så bilen startar på tvåan.
Citera
2025-01-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Traditionella automater har ju dessutom via turbinen en inbyggd vridmomentsmultiplikator som gör att vridmomentet ökas drastiskt just i startögonblicket.
Förklaring på det i länken

https://www.repxpert.ca/en-us/training-information/torque-converter-what-it-is-and-how-does-it-work
Citera
2025-01-09, 15:32
Medlem
AdamSmiths avatar
Varför begränsa dig i vilka fordon du får framföra?

I fall du behöver ta dig ur en krissituation med ett fordon och det har en manuell växellåda så är det bra att kunna köra manuellt.
Citera
2025-01-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Ja fast skillnaden är att man kan lägga i en högre växel typ starta på tvåan med manuell låda.
Fins automatbilar med vinterläge, då får du motsvarande funktion.
Citera
2025-01-09, 16:02
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ja men det är litet av ett fattigmansalternativ.
Måste finnas en bättre en bättre definition på dem än att de skulle vara fattigmansalternativ. Jag är inte fattig, kör automat flera ggr i veckan men föredrar den manuella både i stan och landet. Det är bara vid kökörning den inte vinner. Men visst. De väldigt enkelt utrustade småbilarna med illa anpassad utväxling (eller om det bara är de klena motorerna) är inga höjdare att köra och håller öppet att en automat gjort ett klart bättre jobb med dem
Citera
2025-01-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Elbil har inte någon växellåda alls, mig veterligen.

Stämmer inte helt. Jag har en bil som saknar kopplingspedal där växellådan växlar automatiskt men den står ändå som ”växellåda manuell” och kräver då B-körkort.

Elbilar har normalt en reduktionslåda, tvåstegslådor finns också, dessa tillhöra dock de färre.
Det är bilens utrustning som avgör, inte vad som står i bilregistret. Har sett just nämnd definition i körkortshänseende, därmed stannar vi vid den beskrivningen.
Citera
2025-01-09, 16:18
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Elbilar har normalt en reduktionslåda, tvåstegslådor finns också, dessa tillhöra dock de färre.
Det är bilens utrustning som avgör, inte vad som står i bilregistret. Har sett just nämnd definition i körkortshänseende, därmed stannar vi vid den beskrivningen.
Volkswagen och Saab hade manuell växellåda utan koppling. Min bil har ingen kopplingspedal men räknas som manuell trots att växellådan växlar automatiskt, jag kan växla sekventiellt om jag vill. Så har man villkor 78 på körkortet så är det registreringsbeviset under växellåda som gäller.
Kollar man Tesla så står det ”uppgift saknas” under växellåda. Villkor kod 78 automat betyder att du bara får behörighet att köra automatväxlade bilar.
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-01-09 kl. 16:31.
Citera
2025-01-09, 16:27
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
En automatlåda väljer alltid utväxling optimalt, utifrån motorns vridmomentkurva.
Det gör ju en någorlunda erfaren förare också. Vi talar ju inte om steglösa automater som DAF här, eller?
Citera
2025-01-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Volkswagen och Saab hade manuell växellåda utan koppling. Min bil har ingen kopplingspedal men räknas som manuell trots att växellådan växlar automatiskt, jag kan växla sekventiellt om jag vill. Så har man villkor 78 på körkortet så är det registreringsbeviset under växellåda som gäller.
Kollar man Tesla så står det ”uppgift saknas” under växellåda. Villkor kod 78 automat betyder att du bara får behörighet att köra automatväxlade bilar.
Har du något som styrker att dessa bilar inte skulle räknas som automat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in