2025-01-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är mycket riktigt mest ett störningsmoment. Betydligt värre är det med motorstopp när de väl kört ut i korsningen. Eller när de kommer för fort in i en korsning för att de glömt växla ned. Eller fuckar upp växlingen under en omkörning.

Så är det förmodligen. Men samtidigt är det ju bara att köra upp med manuell låda om man nu vill ha den behörigheten. Om den möjligheten inte hade funnits hade jag förstått den här diskussionen. Får faktiskt intrycket av att det folk stör sig mest på inte är att man inte får köra manuell om man kört upp med automat, utan att det finns möjlighet att välja och få behörighet därefter.

Både bilskolor och vägverket har dock lyft frågan av anledningen att man inte vill hålla med manuella bilar. Frågan är då hur pass viktigt det är att fortsätta propsa på detta.

Men sålänge det är så att om man har automat som vilkor så har man, det är snarare frågan om hur man bör hantera det i framtiden. Hur man skall hantera behörigheter i körkort tagna med tidigare regler är lite av en annan fråga (som att man med ett gammalt körkort får sätta sig och fara iväg på en motorcykel trots att man aldrig suttit på en, eller kört i högertrafik för den delen).
Citera
2025-01-09, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Både bilskolor och vägverket har dock lyft frågan av anledningen att man inte vill hålla med manuella bilar. Frågan är då hur pass viktigt det är att fortsätta propsa på detta.

Ja, jag har ingen jättestark åsikt i hur det ska vara. Det enda jag säger är att den stora skillnaden är ett rätt starkt skäl för att kräva att man ska ha visat att man kan hantera en manuell för att få köra med en.

Citat:
Men sålänge det är så att om man har automat som vilkor så har man, det är snarare frågan om hur man bör hantera det i framtiden. Hur man skall hantera behörigheter i körkort tagna med tidigare regler är lite av en annan fråga (som att man med ett gammalt körkort får sätta sig och fara iväg på en motorcykel trots att man aldrig suttit på en, eller kört i högertrafik för den delen).
Tja, det finns väl egentligen bara två alternativ där. Antingen så gör man så att alla som har tagit körkort för automat helt plötsligt även får köra manuell eller så gör man inte det. Tror inte det är en så viktig fråga faktiskt. När den dagen kommer så finns det nog väldigt få manuella bilar i omlopp ändå, och de som valt att ta körkort för automat har ju faktiskt gjort det valet.

Beträffande motorcyklar så är det lite av en annan sak, eftersom det där handlar om att ta bort en behörighet snarare än att lägga till, något som man traditionellt har varit rätt restriktiv med.
Citera
2025-01-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ja, jag har ingen jättestark åsikt i hur det ska vara. Det enda jag säger är att den stora skillnaden är ett rätt starkt skäl för att kräva att man ska ha visat att man kan hantera en manuell för att få köra med en.

Tja, det finns väl egentligen bara två alternativ där. Antingen så gör man så att alla som har tagit körkort för automat helt plötsligt även får köra manuell eller så gör man inte det. Tror inte det är en så viktig fråga faktiskt. När den dagen kommer så finns det nog väldigt få manuella bilar i omlopp ändå, och de som valt att ta körkort för automat har ju faktiskt gjort det valet.

Argumentet som trafikverket och skolorna använder är ju frågan om tillgången på nyproducerat. Bilar kommer rulla vidare på gatorna långt efter de slutat produceras.

Jag tycker inte vi skall förvänta oss att varken bilskolorna eller trafikverket skall leta runt på blocket efter begagnade bilar bara för att kunna utfärda fullständiga körkort. I den mån de hittar måste man dessutom konvertera bilarna till dubbelkommando också.

Så jag tycker det är rätt rimligt att man inom faktiskt ganska kort tid avvecklar den möjligheten om man nu förväntar sig att mer eller mindre alla tillverkare slutar erbjuda manuell låda...
Citera
2025-01-09, 17:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Argumentet som trafikverket och skolorna använder är ju frågan om tillgången på nyproducerat. Bilar kommer rulla vidare på gatorna långt efter de slutat produceras.

Jag tycker inte vi skall förvänta oss att varken bilskolorna eller trafikverket skall leta runt på blocket efter begagnade bilar bara för att kunna utfärda fullständiga körkort. I den mån de hittar måste man dessutom konvertera bilarna till dubbelkommando också.

Så jag tycker det är rätt rimligt att man inom faktiskt ganska kort tid avvecklar den möjligheten om man nu förväntar sig att mer eller mindre alla tillverkare slutar erbjuda manuell låda...
Det är ju oundvikligt att det kommer bli så med tiden, men jag ser inte riktigt varför man skulle skynda på det så länge det finns bilar att tillgå.
Citera
2025-01-09, 17:40
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
...
Sannolikheten att du hamnar i en situation där det blir drygt om du inte klarar av en manuell låda är rätt liten.
...
Du är aldrig tvingad att köra bil i Sverige. Jag har flera gånger blivit ombedd att göra vissa manövrar som andra känt sig obekväma med, trots att de formellt har varit behöriga.
Citat:
Har Trafikverket sagt detta? Finns länk?
Se trådstarten.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Om det usla vridet på låga varv är problemet är det ju växellådan som är (nöd)lösningen, inte om den är manuell eller automatisk.
Av praktiska skäl behöver förbränningsmotorer även koppling (även om inte växellåda fanns) och (om man vill köra i olika riktningar) växellåda. Elbilar klarar sig utan växellåda.
För övrigt har jag för mig att Porsche har en tvåväxlad automatlåda kopplad till bakre motorn på någon elbil. Men det är inget som slutanvändaren pillar med.
Citera
2025-01-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Hela manuella växellådan är rent generellt onödig, man använder den bara för att det är en trend som hållt i sig även efter att automat uppfunnits
gamla automatlådor är fan sämst vad babblar du om? nya är dock en annan femma
Citera
2025-01-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Standard i USA sen 40-50-talet med automat. Alltså långt innan några bögiga elbilar fanns. Så det där med "elektrifieringen" är bara propaganda.

Att Europa ligger så långt efter med automat är ett skämt. Var väl typ 2010 man började bygga med hyfsade lådor.

Jag anser att man ska köra upp i Volvo 240. Utan modernt trams som autobroms, back-kamera osv.
fram till slutet på 70-talet hade man i usa 2-3 växlar i automatlådorna medan vi i sverige hade 4 på våra manuella bilar. de brydde sig inte om förbrukning som körde v8or.... med v8 hade man mer kraft och klarade sig med bara 2st. dessutom körde man inte lika snabbt som nu. moderna automatlådor har 6-10 växlar
Senast redigerad av elefantstorlek 2025-01-09 kl. 18:02.
Citera
2025-01-09, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elefantstorlek
fram till slutet på 70-talet hade man i usa 2-3 växlar i automatlådorna medan vi i sverige hade 4 på våra manuella bilar. de brydde sig inte om förbrukning som körde v8or.... med v8 hade man mer kraft och klarade sig med bara 2st. dessutom körde man inte lika snabbt som nu. moderna automatlådor har 6-10 växlar
Vi hade rätt länge trestegslådor även i Europa, men de tvåväxlade fanns nog enbart i USA. Långt in på 90-talet var tre- eller fyrstegslådor vanligast här.
Citera
2025-01-09, 18:11
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har du något som styrker att dessa bilar inte skulle räknas som automat?

De växlade väl aldrig automatiskt? Man var tvungen att ta tag i spaken och själv byta växel, annars kunde man köra på ettan med full gas i flera mil. I alla fall vill jag minnas att det var så Saab fungerade. Det enda som skilde dem från "vanliga" bilar var väl att det inte fanns någon kopplingspedal?

Det är möjligt att någon som inte är så bra på svenska kallar den typen av bilar för "automat". Jag vet inte riktigt varför dock.
Citera
2025-01-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
De växlade väl aldrig automatiskt? Man var tvungen att ta tag i spaken och själv byta växel, annars kunde man köra på ettan med full gas i flera mil. I alla fall vill jag minnas att det var så Saab fungerade. Det enda som skilde dem från "vanliga" bilar var att det inte fanns någon kopplingspedal.

Det är möjligt att någon som inte är så bra på svenska kallar den typen av bilar för "automat". Jag vet inte riktigt varför dock.
Just definitionen att kopplingspedalens avsaknad skulle avgöra har jag sett någonstädes, men får återkomma till var. De som kallades halvautomat kunde ju startas på direktväxeln (3:an), men det gick segt att komma iväg. Det lär inte finnas så mycket kvar av dessa bilar numera dock.
Citera
2025-01-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elefantstorlek

Bara som info så hade t ex Cadillac 1959 en fyrstegs automat
Citera
2025-01-09, 18:24
Avslutad
Nu är detta inte relevant för mig då jag har manuellt körkort för både B, C och D men... FAN vad skönt det är att slippa runka i den där fallossymbolen mellan sätena. Bara lägga i driven och glida iväg. Och det bränslensnålare än en manuell dito. Iaf om man kör en hyfsat modern bil. Kör man en gammal 245 med automat så är det klart att dom är törstiga som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in