2025-01-03, 12:38
Avslutad
Någon här som kör för uber, bolt?
Hur är det egentligen? Lön osv?
Är det bättre än TSAB, Kurir till exempel?
Citera
2025-01-09, 11:03
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Dricks är skattefri om inget ändrats.

Brukade räkna ihop dricksen i slutet av månaden och ta det från den kontanta kassan.

Jag åkte på min första springnota nyligen. Hur hanterade man sådant på er tid?

Jag ringde upp växeln och de frågade om jag ville polisanmäla eller inte. Funderat på det nu ett tag och tror inte att jag orkar lägga ner energin på det. Men jävligt surt att bli grundlurad sådär... nu kommer jag vara mycket mer cynisk med potentiella kunder man plockar upp på gatan, speciellt sent på kvällen.
Citera
2025-01-09, 12:30
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag åkte på min första springnota nyligen. Hur hanterade man sådant på er tid?

Hade kanske 3 springnotor på 5 år när jag körde.

Surt som fan men en droppe i havet i det stora hela så jag brukade bara dra vidare men informerar växeln så dom kan spara nummret ifall dom ringer och bokar fler gånger.

En gång var kunden jättefull och skulle hämta pengar men kom aldrig tillbaka. Drog vidare och kom tillbaka dagen efter för att knacka på då det inte kändes som läge att göra det 2 på natten. Hennes man öppnade dörren och hämtade pengar för resan samtidigt som han skrek till sin fru för att klaga på hur full hon varit när hon kom hem

Man ska inte stressa upp sig för sånt man inte kan kontrollera iaf.
Senast redigerad av Bbobi 2025-01-09 kl. 12:35.
Citera
2025-01-09, 13:05
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Hade kanske 3 springnotor på 5 år när jag körde.

Surt som fan men en droppe i havet i det stora hela så jag brukade bara dra vidare men informerar växeln så dom kan spara nummret ifall dom ringer och bokar fler gånger.

En gång var kunden jättefull och skulle hämta pengar men kom aldrig tillbaka. Drog vidare och kom tillbaka dagen efter för att knacka på då det inte kändes som läge att göra det 2 på natten. Hennes man öppnade dörren och hämtade pengar för resan samtidigt som han skrek till sin fru för att klaga på hur full hon varit när hon kom hem

Man ska inte stressa upp sig för sånt man inte kan kontrollera iaf.

Det är lättare att förlåta ett fyllo, eller någon som är sjuk/mår dåligt (jag drog själv en springnota på taxi någon gång för typ 10 år sedan när jag hade grova magsmärtor och bad om att bli körd till sjukhuset, jag visste inte om jag hade tillräckligt med pengar på kortet eller inte, vilket jag inte hade när vi kom fram till St Görans och prövade men han lät det gå för han såg att jag hade smärtor) - men den här snubben lurade mig på ett kalkylerat sätt.

Han ville bli körd till en adress runt midnatt (plockade upp honom på stan) och när vi kom fram så gav han mig en blick och sade bara "tack" när jag räckte honom kortmaskinen, och öppnade bildörren. Han markerade tydligt att han inte tänkte betala och visade med sin blick "du vill inte mucka med mig grabben, var smart och ta inte den här fighten".

Jag fattade ett splitsecond beslut - ska jag tjafsa emot eller låta honom komma undan? Jag var rätt chockad över att få första gången ställas mot en kund som jag uppfattade som hotfull, det var mitt i natten och det fanns inga vittnen runt omkring. Så jag sade bara OK, och körde iväg därifrån illa kvickt.

Var rätt skärrad faktiskt. Nu kommer jag vara oerhört vaksam med vilka slags typer man släpper in som liftkunder från gatan.
Citera
2025-01-09, 14:26
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har jobbat nästan dubbelt så lång tid och sommaren är inte så dålig som vissa påstår.

Fördelen med när man har jobbat så lång tid är att man har slutat ta skit från kunder. Om kunder missköter sig eller är allmänt spydiga eller otrevliga stannar jag längs kanten och drar ut dom ur bilen, om de inte går ut självmant.

Minns för typ 10 år sen när jag jobbade för Taxi Stockholm och körde en ruskigt dryg kärringjävel från Solna till Östermalm. Kärringen klagade hela resan hur sakta jag körde och tog fel väg osv. Jag satt och svalde skiten, det hade jag aldrig gjort idag. Jag hade skällt ut satmaran efter noter och slängt ut henne.

Hur hade du hanterat min situation (som jag skrev om ovan, hotfull snubbe + springnota?)
Citera
2025-01-10, 01:08
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Fan, det är något magiskt med det här jobbet ändå. Det händer saker varje dag, även dagar som är riktigt kassa när merparten av tiden går åt till att vänta på kunder, så smäller det till - saker som en kassör på tex ICA aldrig kommer att få uppleva på sitt sterila slavjobb.

Körde färdtjänst från Saltis in till stan. Mycket gammal dam, kunde knappt gå. Tog på riktigt nästan 10 minuter för henne att komma ut från huset med kryckor. Då tänkte ja, oj, hon har ju ena foten i graven, kommer inte direkt att bli något stimulerande samtal på den långa vägen in.

Så fel jag hade. Halvdöd såg hon ut rent kroppsligt men i skallen var hon knivskarp, vilket chockade mig. Jag berättade att jag besökt den delen av Saltsjöbaden varje sommar, och hon sade att hon växte upp här och bor där fortfarande. Hon började berätta hela sin livshistoria, nästintill i vilket fall. Häftig resa.

Summa summarum:

Gillar du äventyr, action, oberäknelighet - kanonjobb.

Gillar du stabilitet, fast lön, är pengakåt, karriärist som vill klättra stegar? Katastrofalt jobb.

Det här jobbet är verkligen nischat när man tänker på det för det verkar ju som att den breda massan tillhör kategori 2.
Citera
2025-01-10, 07:19
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Jahapp, nu har man varit på den berömda remoten på Arlanda. Lite kul ändå att se, man har ju varit och flängt på Arlanda hundratals gånger i sitt liv både privat och jobbrelaterat men nu får man alltså se detta komplex med en enorm parkeringsplats och ett slags "klubbhus" som även huserar ett kebabhak! Den kebaben måste jag pröva nästa gång jag är där för att se om den är något att hänga i granen.

Var dock lite deppig/kaosig stämning där. Jag var där när det var lång lång kö, man fick vänta i 2h tills man fick en körning. Det var även bråk om laddstolpar, de ropade ut i högtalarna att de som laddat klart måste flytta på sig. Det var även bråk vid parkeringen då en chaufför gormade och skrek att den andre råkat backa in i hans bil och att det blev ett märke.

Kommer nog inte hänga där alls mycket, att åka upp dit utan kund känns tradigt.

Arlanda 2024 Remoten är inte ens Sverige längre.
Man behöver inte klöa flygbiljett ens till Mellanöstern för att inse att taxiremoten är Sveriges största fritidsgård bland invandrare. Alltid ett jävla skrik på utländska språk. Likaså som du nämner slagsmål om laddstolpar. När man tänker efter bråk om minsta lilla jävla grej kaffet kebaben parkeringsplatsen. Fast som sagt nyasverige.
Citera
2025-01-10, 11:24
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Arlanda 2024 Remoten är inte ens Sverige längre.
Man behöver inte klöa flygbiljett ens till Mellanöstern för att inse att taxiremoten är Sveriges största fritidsgård bland invandrare. Alltid ett jävla skrik på utländska språk. Likaså som du nämner slagsmål om laddstolpar. När man tänker efter bråk om minsta lilla jävla grej kaffet kebaben parkeringsplatsen. Fast som sagt nyasverige.

Laddstolparna där har jag gett upp. Är alltid en miljard pers i kö innan.

Är kebabhaket bra? Sugen på att pröva det.

Ja, som etnisk svensk sticker man ut där. Det var en gång jag var där inne och det var typ 100 pers, och jag var nog den enda som var etnisk svensk.
Citera
2025-01-10, 15:41
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Laddstolparna där har jag gett upp. Är alltid en miljard pers i kö innan.

Är kebabhaket bra? Sugen på att pröva det.

Ja, som etnisk svensk sticker man ut där. Det var en gång jag var där inne och det var typ 100 pers, och jag var nog den enda som var etnisk svensk.

Jag har inte ätit där. Jag äter mest frukt under passen.

Ja man funderar själv ibland, komiken
Alla utländska som kommer hit och kör taxi de hatar jobbet och gillar inte Sverige och de tycker verkligen inte om vårat klimat inte vintern iallafall. Ändå så är det en flock som fortsätter köra eller är de bara att de är fast i träsket och kommer aldrig ur det?

Kör du för TSAB ?
Citera
2025-01-10, 23:45
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Jag har inte ätit där. Jag äter mest frukt under passen.

Ja man funderar själv ibland, komiken
Alla utländska som kommer hit och kör taxi de hatar jobbet och gillar inte Sverige och de tycker verkligen inte om vårat klimat inte vintern iallafall. Ändå så är det en flock som fortsätter köra eller är de bara att de är fast i träsket och kommer aldrig ur det?

Kör du för TSAB ?

Japp, TSAB.

Du verkar vara rutinerad. Vad kan du ge mig som rookie för tips, och vad kan man förvänta sig att jobbet är på sikt?

Ibland så är det riktigt jäkla segt mellan körningar... det kan gå många många timmar innan man får något. Alla sitter ju och campar de populära ställena 24/7 (som Stureplan) kölistorna kan var enorma vid Arlanda också.

Kan du berätta om tex dina topp 5 mest minnesvärda kunder?
Citera
2025-01-11, 01:31
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Japp, TSAB.

Du verkar vara rutinerad. Vad kan du ge mig som rookie för tips, och vad kan man förvänta sig att jobbet är på sikt?

Ibland så är det riktigt jäkla segt mellan körningar... det kan gå många många timmar innan man får något. Alla sitter ju och campar de populära ställena 24/7 (som Stureplan) kölistorna kan var enorma vid Arlanda också.

Jag är inte jätterutinerad 5.5-6år i yrket .
Många tror det är lätt o slappt att sitta o köra bil vs den vanliga Svensson som kör max 1-2h om dagen.

Vi yrkesförare kan jag säga som du nämnde där att åk hellre hem o sov istället för att jaga kunder de sista timmarna.

Asså tips o tips ja det är väl egentligen sitt rätt i bilen ställ in stolen rätt.
Tips 1 . Köp en geldyna , finns att köpa lite här o var riktigt skönt och man kan sitta riktigt länge rekommenderar det.

Tips 2. Åk inte runt runt runt. Bättre stanna i zonen istället för att jaga jaga körningar. Eller ja stanna i zonen o invänta körning istället. Man lär sig med tiden.

Tips 3 ja Arlanda rushen kl 4:00-7:00 ungefär.

Tips 4. Ibland kan det faktiskt gå snabbare att åka genom stan än att sitta fast i trafikkaoset på E4/Essingeleden.

Det är ju ingen bransch man kanske blir rik på .
Tjäna stora summorna är väl storbil/rullstolstaxi.

Av alla andra jobb i Sverige så är nog detta branschen med sämst löneutveckling . Knappt avsättning till pension.
Facket lyser med sin frånvaro.

Det bästa var när man hade bara dieselbilarma. Efter det gick det utför med miljöomställningen.

Sen spårade det 2009 när mercedes E200 NGT gas modellerna kom.
Likaså Renault Skoda Volkswagen Caddy .

Det är sjukt att Sverige som tillverkar Volvo inte ens gynnar sitt egna märke förfan majoriteten av skit bilarna du ser idag är Skoda Fabia 😂.
Tror faktiskt Toyota Corolla / Kia Tar över 2025.
Citera
2025-01-11, 09:31
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Japp, TSAB.

TSAB 12 år, men slutade för några år sedan.
Deras administration behandlar förarna som skit.
Körde enbart dagtid, på vintern.
Jag kan rekommendera att hänga i zonerna 191, 192 samt 143.
154, 155, 122 samt 116 funkar alltid.
Dessutom kan Du stå inloggad på Grands stolpe kring Grand / Nationalmuseum men vara inloggad i 113.
Kvällstid tror jag inte på; även normalt folk har börjat åka fultaxi (läs: Über Bolt etc).

Remoten är inte Sverige; jag liknade den som ett zoo med lösdrift.
Senast redigerad av Vitis 2025-01-11 kl. 09:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in