2025-01-08, 18:25
  #8473
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weezl
Hon slapp ju undan tvångsvård när hon blev intagen på psyket, blev släppt för att hon var för frisk. Vågar vi ta risken igen att lita på att Stockholms stad tar rätt beslut? 😭

Hur många gånger kan en ”
sjuk” individ gå genom ” nätet”?

Friskförklarad efter en natts OBS på Psyket.

Nu anmäld åter. Vem vet vem som gjort orosanmäkan. Kanske inte ens hennes ex..

Men Rädd för att undergå en rutinmässig läkarkontroll.
Då fattar man nog, att man är illa ute,
Om man inte vågar?
Citera
2025-01-08, 18:26
  #8474
Medlem
vonDys avatar
Orosanmälan
Citera
2025-01-08, 18:28
  #8475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Tja, detta blir lite konstigt. Jag menar, hur många finns det inte som väljer att kröka ihjäl sig och bränna en massa pengar. Vet inte vad myndigheten kan göra åt det?

Men, det är klart, ser de en massa TikTok filmer när hon dagligen verkar helt galen kanske de agerar. Hon är ju inte ett normalt finsk fyllo liksom.

Men om nu myndigheterna får upp ögonen för henne och hon hamnar i deras klor kan det säkert bli besvärligt. Hon kan ju dessutom få något autistiskt utbrott på läkaren om hen uttalar fel frågor till henne.

Hon skulle behöva lämna landet i några år, problemet för henne blir ju att på något sätt få undan alla sina pengar innan myndigheterna låser dem. Kan bli svårt att föra över så stora summor till utländska konton. Ja Jesus, vilken soppa. Men, men ... hälsoundersökningen kan ju bli ett wake-up call.


Det är ju ett tingsrättsbeslut med förmyndare. När man får ett stort arv och/eller har stora skulder/skuldhistorik kan kronofogden anmäla till överförmyndaren. Det gjorde dem med min bror - han fick dock inget arv men drog på sig flera års hyresskulder (fråga mig inte varför hyresvärden inte gjorde något) han duckade dock läkaren länge tills hans farsa släpade med honom och poff hade han god man, förmyndare behöver han inte då han inte har någon inkomst mer än det han får från soc.

God man kan man dock avsäga sig när som helst, det är frivilligt. I gräddis fall är det ju förmyndare som gäller helt klart. Varför hon skulle få veta vem som anmält är ju lite underligt om anmälan är anonym. "De tar bara bort uppgifterna sen får jag se" sa hon.....om de tar bort uppgifterna, hur ska hon se vem som anmält?

Det jag tänkte på är att hon darrar betänkligt på rösten när hon pratar om det...ja hon kan frysa så klart men hon är arg och livrädd att förlora sin "frihet" och bli tvungen att betala skulder ....sen är hon garanterat livrädd för att bli skickad till behandlingshem men förhoppningsvis blir hon inte det om hon inte vill det själv (vilket hon visat tydligt att hon inte vill) bättre att lägga den tiden och de pengarna på någon som vill få behandling
Citera
2025-01-08, 18:35
  #8476
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuthgerT
Det är ju ett tingsrättsbeslut med förmyndare. När man får ett stort arv och/eller har stora skulder/skuldhistorik kan kronofogden anmäla till överförmyndaren. Det gjorde dem med min bror - han fick dock inget arv men drog på sig flera års hyresskulder (fråga mig inte varför hyresvärden inte gjorde något) han duckade dock läkaren länge tills hans farsa släpade med honom och poff hade han god man, förmyndare behöver han inte då han inte har någon inkomst mer än det han får från soc.

God man kan man dock avsäga sig när som helst, det är frivilligt. I gräddis fall är det ju förmyndare som gäller helt klart. Varför hon skulle få veta vem som anmält är ju lite underligt om anmälan är anonym. "De tar bara bort uppgifterna sen får jag se" sa hon.....om de tar bort uppgifterna, hur ska hon se vem som anmält?

Det jag tänkte på är att hon darrar betänkligt på rösten när hon pratar om det...ja hon kan frysa så klart men hon är arg och livrädd att förlora sin "frihet" och bli tvungen att betala skulder ....sen är hon garanterat livrädd för att bli skickad till behandlingshem men förhoppningsvis blir hon inte det om hon inte vill det själv (vilket hon visat tydligt att hon inte vill) bättre att lägga den tiden och de pengarna på någon som vill få behandling

Det är extremt sällsynt att alkoholister får betalt behandlingshem i 5 veckor av kommunen. Det är nästintill omöjligt. Det kostar ju ca 100 000 kr. Finns massor av alkoholister som bönat och bett kommun om hjälp men blivit nekade. Behandling kan du bara få om du blir dömd till det. Oftast är det ju grova rattfyllor som hamnar på behandlingshem istället för fotboja.

Akutpsyk/beroende psyk tex. St.Görans tillåter ju bara folk som har dille att vara där under max 4 dygn. Sedan blir de utsparkade.

Så, det är extremt svårt i Sverige att få någon vettig vård ö.h.t. då kommunerna inte har råd med det. Behandlingarna kostar ju skjortan. Har haft nära vänner som fått problem så jag vet.

Hur det fungerar för vanliga knäppa fyllon med förmyndare vet jag inte alls. Finns ju massor av knäppa a-lagare. Har alla dessa förmyndare?
__________________
Senast redigerad av marytrader 2025-01-08 kl. 18:40.
Citera
2025-01-08, 18:49
  #8477
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Det är extremt sällsynt att alkoholister får betalt behandlingshem i 5 veckor av kommunen. Det är nästintill omöjligt. Det kostar ju ca 100 000 kr. Finns massor av alkoholister som bönat och bett kommun om hjälp men blivit nekade. Behandling kan du bara få om du blir dömd till det. Oftast är det ju grova rattfyllor som hamnar på behandlingshem istället för fotboja.

Akutpsyk/beroende psyk tex. St.Görans tillåter ju bara folk som har dille att vara där under max 4 dygn. Sedan blir de utsparkade.

Så, det är extremt svårt i Sverige att få någon vettig vård ö.h.t. då kommunerna inte har råd med det. Behandlingarna kostar ju skjortan. Har haft nära vänner som fått problem så jag vet.

Hur det fungerar för vanliga knäppa fyllon med förmyndare vet jag inte alls. Finns ju massor av knäppa a-lagare. Har alla dessa förmyndare?


Kan det vara exmannen? Som åter anmält? Ser barnens mamma på tiktok, fyllehärjandes, värre än någonsin?

Barnen har också ju klasskamrater, som tittar..? Och delar/ pratar om?
Citera
2025-01-08, 18:52
  #8478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Det är extremt sällsynt att alkoholister får betalt behandlingshem i 5 veckor av kommunen. Det är nästintill omöjligt. Det kostar ju ca 100 000 kr. Finns massor av alkoholister som bönat och bett kommun om hjälp men blivit nekade. Behandling kan du bara få om du blir dömd till det. Oftast är det ju grova rattfyllor som hamnar på behandlingshem istället för fotboja.

Akutpsyk/beroende psyk tex. St.Görans tillåter ju bara folk som har dille att vara där under max 4 dygn. Sedan blir de utsparkade.

Så, det är extremt svårt i Sverige att få någon vettig vård ö.h.t. då kommunerna inte har råd med det. Behandlingarna kostar ju skjortan. Har haft nära vänner som fått problem så jag vet.

Hur det fungerar för vanliga knäppa fyllon med förmyndare vet jag inte alls. Finns ju massor av knäppa a-lagare. Har alla dessa förmyndare?
Gud nej ..men många av a-lagarna har sk förmedling av pengar via socialtjänsten. Jag har jobbat en del med den biten när jag jobbade inom socialtjänsten. Det innebär i princip samma som god man, men att det är socialsekreteraren som betalar ut försörjningsstöd som gör det

Nu mera är det rätt ovanligt ja med behandlingshem och de som finns, även gällande narkotika kräver oftast att man genomgår avgiftning på klinik först. Här i Västra Götaland tycker jag nog ändå att kommunerna är hyffsat generösa med att hjälpa alkoholister med behandling. Jag jobbade i en liten kommun med runt 20.000 invånare och vi skickade i snitt två/är plus att kommunens egen missbruksenhet jobbade aktivt. Har kvar kollegor som jobbar där och efter covid har det ökat med folk som söker och som får åka men oftast en eller två veckor som beviljas åt gången så det är en ständig stress för de som beviljats.

On subject igen så är det knappast så i storstäderna och förmedling av pengar läggs hellre på god man och då avsäger sig a-lagarna "tjänsten"

Pia behöver nog annan hjälp i första hand, alkoholist ja, absolut men det är nog snarare ett symptom på många andra problem och en form av självmedicinering och nån slags grandios självbild som ger henne rätt att supa
Citera
2025-01-08, 18:56
  #8479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Kan det vara exmannen? Som åter anmält? Ser barnens mamma på tiktok, fyllehärjandes, värre än någonsin?

Barnen har också ju klasskamrater, som tittar..? Och delar/ pratar om?

Jag tror det är hennes familj (inte exmaken ens iaf utan isf tillsammans med hennes föräldrar) alt kronofogden
Citera
2025-01-08, 18:59
  #8480
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuthgerT
Jag tror det är hennes familj (inte exmaken ens iaf utan isf tillsammans med hennes föräldrar) alt kronofogden

Ja kanske familjen, exmannen?
Fogden bryr sig inte om annat än skulder?
Citera
2025-01-08, 19:03
  #8481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Ja kanske familjen, exmannen?
Fogden bryr sig inte om annat än skulder?
Nja...de anmälde min bror till överförmyndaren för att ge stöd. Kronofogdemyndigheten är en statlig myndighet som också ska jobba förebyggande och det ingår i deras uppdrag att vara rådgivande och hjälpa folk på fötter. Skulder kan alla få och om man bara är villig att göra rätt för sig kan de på fogden vara oerhört hjälpsamma och ge bättre stöd än de flesta andra på området. Gör man som Pia så kan de ingripa.
Citera
2025-01-08, 19:07
  #8482
Medlem
MaeWests avatar
Kanske är folk runt Hasan som tröttnat på Pias övergrepp av honom? Med tanke på hennes oförmåga till att respektera andras utrymme?

Oavsett...måste gräma Pia ofantligt att inte ha koll på hur hon ska få leva sitt liv. Det är ju HON som ska diktera andra människors livsrum, inte tvärtom...
Vara 50 år o löska omkring i Stockholm på olika Hostels...tja, som Pia själv uttryckte det..."rena rama lyxlivet, juh!"
Citera
2025-01-08, 19:12
  #8483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaeWest
Kanske är folk runt Hasan som tröttnat på Pias övergrepp av honom? Med tanke på hennes oförmåga till att respektera andras utrymme?

Oavsett...måste gräma Pia ofantligt att inte ha koll på hur hon ska få leva sitt liv. Det är ju HON som ska diktera andra människors livsrum, inte tvärtom...
Vara 50 år o löska omkring i Stockholm på olika Hostels...tja, som Pia själv uttryckte det..."rena rama lyxlivet, juh!"

Kanske är Hassan som anmält?
Citera
2025-01-08, 19:40
  #8484
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuthgerT
Nja...de anmälde min bror till överförmyndaren för att ge stöd. Kronofogdemyndigheten är en statlig myndighet som också ska jobba förebyggande och det ingår i deras uppdrag att vara rådgivande och hjälpa folk på fötter. Skulder kan alla få och om man bara är villig att göra rätt för sig kan de på fogden vara oerhört hjälpsamma och ge bättre stöd än de flesta andra på området. Gör man som Pia så kan de ingripa.


Aha, ok! Visste inte, men bra om det funkar så. Tänker på din bror då!

Pia tycks ju inte vilja ha någon sorts hjälp..
” Miljonär” och super hej vilt som hon vill..

Förstår om hon är rädd att ta ett blodprov hos läkare. Alkohol/levervärden kommer att vara alkoholisthöga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in