Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Ska jag tolka ditt svar som att ovanstående fördelar med manuell växellåda är korrekta?
Du svarade inte på det du citerade av mig…..
Ang det du angav som fördelar med manuell så kan de stämma ja, men det beror ju på… T ex så är en automat av typen DSG i grunden en manuell låda så den bör kunna vara likvärdig vad gäller transmissionsförlust som en manuell låda.
Men sen är det ju inte så att vi alla alltid väljer utifrån vad som skulle vara bäst vad gäller billigast att tillverka, mindre underhåll etc etc, utan oftare väljer vi utifrån vad vi faktiskt vill ha för att vi gillar de fördelar med enkelhet komfort smarthet det ger oss. T ex så skulle det vara billigare och kräva mindre service etc att skippa servostyrning, och servobromsar, farthållare, ACC, div automatik för torkare och strålkastare etc etc. Men vi vill ha det för det underlättar och ger oss komfort eller ökad säkerhet.
Vi kan faktiskt säga detsamma ang automatlåda, den kan t ex ge oss mer smidighet och komfort, och t o m säkerhet. Men på bekostnad av högre kostnad etc.
I grunden blir man inte per automatik vare sig en bättre människa eller förare bara för att man kör manuell, än de som väljer att köra automat.
Personligen är jag en mycket erfaren förare och kör gärna vilka transmissioner som helst, och har förarkort för det. Men det finns absolut många gånger då jag helst kör automat då det för mig inte finns en enda vettig anledning att tvingas sitta och jobba med en spak och pedal extra för att i vardagen ta mig runt mellan A och B etc. Vill jag leka manuell i vardagskörningen av nån outgrundlig anledning så kan jag ju det ändå med växelväljaren eller paddlarna på ratten. Brukar göra det någon enstaka gång om året, bara för att testa om grejorna funkar som det ska fortfarande. Då är jag ändå en person som verkligen älskar bilkörning på alla nivåer, från enkel vardagslunk på motorvägen etc, till full attack runt en bana på sommaren eller vinteris.