2025-01-08, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Jag skulle tippa på att argumentet är att man inte kan frikoppla vid sladd, utan drivhjulen måste släpa runt på låda och motor, borde gå att lösa elektroniskt genom att öppna bägge kopplingarna vid ESP-ingrepp. Men är det riktigt riktigt halt och man har dåligt kalibrerat ice-mode så sitter man nog dock där utan styrning.

Då har jag två argument på det du skrev.

Får man sladd har man i princip redan kört för fort och över sin förmåga, ja sett till hur vi skall framföra fordon i trafiken på allmänna vägar. Tråkigt jag vet, men så är det tyvärr. Kör man som folk, alltså som man skall köra enligt vad vi alla ska ha lärt oss i körskolan, så är risken för sladd extremt liten.

På min DSG kan man klappa spaken till N så blir det mig veterligen clutches open.
Citera
2025-01-08, 00:39
Medlem
DVikings avatar
Om fem år kommer ingen köpa manuellt växlad bil.

Om tio år kommer ingen köpa en fossilbil.

Om femton år kommer ingen/få ens köra bil själv, ännu mindre ta körkort.

Sen kan alla dieselgubbar med takbox och dragkrok sitta och svära på internet hur mycket de vill. Det kommer vara lika intressant som bakelittelefon, tjocktv och skrivmaskin.
Citera
2025-01-08, 02:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Regn är svårt att förutsäga, men mörker är förutsägbart.
Då måste man börja ha uppkörningar nattetid. Och i princip skippa uppkörningar i norra Sverige sommartid.

Men då jag ändå tycker jämförelserna är rätt fåniga så tror jag att jag kör en Neksnor och säger att i den här tråden diskuterar vi automatkörkort och inte mörkerkörning.
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-08 kl. 02:58.
Citera
2025-01-08, 08:09
Medlem
448s avatar
I usa är är manuell låda en stöldskyddsfunktion
Citera
2025-01-08, 08:12
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Vi kan prova att lista fördelarna med respektive låda.

Fördelar med manuell:
Mindre transmissionsförlust
Väger mindre
Enklare konstruktion
Billigare att tillverka
Mindre underhåll krävs

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kanske vi skulle kasta ut alla förbättringar vi fått i våra bilar sen starten, då skulle det väl bli allra mest samspel mellan ”mannen och maskinen”….? Väck med synkroniserad växellåda, väck med elektriskt drivna och automatiserade torkare, väck med servostyrning servobromsar, väck med elektriska ljus och tillbaka till karbidlyktor mannen måste gå ut och manuellt sätta fyr på själv….
Ska jag tolka ditt svar som att ovanstående fördelar med manuell växellåda är korrekta?
Citera
2025-01-08, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Ska jag tolka ditt svar som att ovanstående fördelar med manuell växellåda är korrekta?

Du svarade inte på det du citerade av mig…..

Ang det du angav som fördelar med manuell så kan de stämma ja, men det beror ju på… T ex så är en automat av typen DSG i grunden en manuell låda så den bör kunna vara likvärdig vad gäller transmissionsförlust som en manuell låda.

Men sen är det ju inte så att vi alla alltid väljer utifrån vad som skulle vara bäst vad gäller billigast att tillverka, mindre underhåll etc etc, utan oftare väljer vi utifrån vad vi faktiskt vill ha för att vi gillar de fördelar med enkelhet komfort smarthet det ger oss. T ex så skulle det vara billigare och kräva mindre service etc att skippa servostyrning, och servobromsar, farthållare, ACC, div automatik för torkare och strålkastare etc etc. Men vi vill ha det för det underlättar och ger oss komfort eller ökad säkerhet.

Vi kan faktiskt säga detsamma ang automatlåda, den kan t ex ge oss mer smidighet och komfort, och t o m säkerhet. Men på bekostnad av högre kostnad etc.

I grunden blir man inte per automatik vare sig en bättre människa eller förare bara för att man kör manuell, än de som väljer att köra automat.
Personligen är jag en mycket erfaren förare och kör gärna vilka transmissioner som helst, och har förarkort för det. Men det finns absolut många gånger då jag helst kör automat då det för mig inte finns en enda vettig anledning att tvingas sitta och jobba med en spak och pedal extra för att i vardagen ta mig runt mellan A och B etc. Vill jag leka manuell i vardagskörningen av nån outgrundlig anledning så kan jag ju det ändå med växelväljaren eller paddlarna på ratten. Brukar göra det någon enstaka gång om året, bara för att testa om grejorna funkar som det ska fortfarande. Då är jag ändå en person som verkligen älskar bilkörning på alla nivåer, från enkel vardagslunk på motorvägen etc, till full attack runt en bana på sommaren eller vinteris.
Citera
2025-01-08, 08:46
Medlem
kan man inte köra en manuell bil så åk elscooter
Citera
2025-01-08, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noonehere2
kan man inte köra en manuell bil så åk elscooter

Sådana kommentarer du nu kastade ur dig är bara idiotiska….

Varför skulle inte vem som helst själv få välja om de vill eller behöver köra automat eller manuell, och välja vilket körkort de vill ha eller behöver? Det är ju i princip samma sak som att folk själva får välja om de vill eller inte vill ta andra behörigheter som t ex tungt släp, motorcykel, lastbil.

Man är inte per automatik en sämre eller bättre människa utifrån vad man har valt för körkort eller typ av växellåda på sitt fordon.
Citera
2025-01-08, 08:55
Medlem
Citat:
Sådana kommentarer du nu kastade ur dig är bara idiotiska….

Varför skulle inte vem som helst själv få välja om de vill eller behöver köra automat eller manuell, och välja vilket körkort de vill ha eller behöver? Det är ju i princip samma sak som att folk själva får välja om de vill eller inte vill ta andra behörigheter som t ex tungt släp, motorcykel, lastbil.

Man är inte per automatik en sämre eller bättre människa utifrån vad man har valt för körkort eller typ av växellåda på sitt fordon.

nja jag tror nog en som kör volvo 740 är lite bättre en än som kör tesla men alla har ju rätt att tro vad de vill
Citera
2025-01-08, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noonehere2
nja jag tror nog en som kör volvo 740 är lite bättre en än som kör tesla men alla har ju rätt att tro vad de vill

Det finns de som tror jorden är platt, och det är ungefär lika tramsigt som det du nu kastade fram.
Det är 18årsgräns på forumet men med inlägg liknande dina så undrar man ju om det är skolbarn som skriver….
Citera
2025-01-08, 09:14
Bannlyst
Citat:
Det finns de som tror jorden är platt, och det är ungefär lika tramsigt som det du nu kastade fram.
Det är 18årsgräns på forumet men med inlägg liknande dina så undrar man ju om det är skolbarn som skriver….

Det är godhetssignalerare som kör elbilar, och sedan Musk har avslöjat sig som fullblodsfascist en gång för alla skulle inte jag vara så stolt om jag ägde en Tesla.

Jag kör Volvo 850 och tänker inte sluta med det så länge man kan få tag på bensin.
Citera
2025-01-08, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Det är godhetssignalerare som kör elbilar, och sedan Musk har avslöjat sig som fullblodsfascist en gång för alla skulle inte jag vara så stolt om jag ägde en Tesla.

Jag kör Volvo 850 och tänker inte sluta med det så länge man kan få tag på bensin.

Så vad har detta med val av typ av växellåda (rent tekniskt, och körmässigt..?) och olika körkort att göra…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in