2025-01-06, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vissa tillverkare har väl slutat med manuellt växlade bilar? Jag har för mig att jag läst något sådant iaf. Men även om man idag kanske kan hitta så går ju utvecklingen mot att det blir mindre och mindre vanligt med manuellt växlade bilar och det är nog bara en tidsfråga innan det inte längre tillverkas. Då kommer ju frågan vad man skall göra om någon vill ha ett körkort för manuellt växlad bil?
Då får man väl handla från de som har med manuell låda. Så länge det finns någon är det inget problem. Oavsett vilket så begränsas de som bara får köra med automat. Att ta bort körkortskravet är korkat. Fö kommer modet att svänga igen, till vad vet vi inte idag.
Citera
2025-01-06, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Skulle du mot förmodan hamna på ett järnvägsspår eller en annan plats där bilen börjar knasa, jag vet att det är en redig högoddsare. Men med en automatväxlad bil kan du inte via bilens startmotor förflytta den. Men med en manuell växellåda kan du det.
Finns även situationer när det är halt då du enklare kan hantera kraftöverföringen till däcken om du är någorlunda erfaren med manuell låda.

Nej det funkar inte på de flesta bilar tillverkade typ de senaste 25 åren. Krävs att man har kopplingen nedtryckt för att bilen ska starta eller ibland bromsen
Citera
2025-01-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Elbilar är helt klart bättre när det kommer till automat. Finns väl ingen anledning till att ha något annat heller.

Men är den rolig att köra? Varför inte köra på självkörande direkt? Man gör ju bara mindre och mindre som chaufför.

Det är ett rejält knuff i en elbil. Även en liten, som jag har. BMW i3. Sjukt rolig.

Dock är elbilar inga direkta fartdårar. Toppfarten ligger väl, runt, 160km/h.
Citera
2025-01-06, 23:02
Medlem
DVikings avatar
Bilar med automatisk växellåda ser ut att gå om de med manuell nu i år:

https://www.car.info/sv-se/stats/compare?from=2022-01&to=2025-01&vd=0&trans0=a&brand0=&trans1=m&brand1=

Förmodligen är det fler automater som körs idag då många registrerade bilar är gamla manuella Volvos som mest står och rostar.
Citera
2025-01-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Då får man väl handla från de som har med manuell låda. Så länge det finns någon är det inget problem. Oavsett vilket så begränsas de som bara får köra med automat. Att ta bort körkortskravet är korkat. Fö kommer modet att svänga igen, till vad vet vi inte idag.

Vad menar du med att ta bort körkortskravet? Den som idag tar normalt B-körkort får som sagt göra en hel del som han varken har tränat på i körskolan eller för den delen kontrollerat hans färdigheter i under uppkörningen. Saker som dessutom kan vara nog så besvärliga för den som inte har färdigheten. Men helt plötsligt skall det krävas att man har påvisat att man visst kan köra med manuell växellåda bara för att få ett körkort som man skall få köra med manuell låda inklusive allehanda andra saker som man inte visat färdigheter på.

Det är helt enkelt inte konsekvent det här.
Citera
2025-01-06, 23:07
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bilar med automatisk växellåda ser ut att gå om de med manuell nu i år:

https://www.car.info/sv-se/stats/compare?from=2022-01&to=2025-01&vd=0&trans0=a&brand0=&trans1=m&brand1=

Förmodligen är det fler automater som körs idag då många registrerade bilar är gamla manuella Volvos som mest står och rostar.
Enda undringen jag har är hur statistiken sett ut om manuella lådor fortfarande funnits som alternativ till alla modeller.
Nu är det väl enart bara de minsta och enklaste modellerna som erbjuder manuella
Citera
2025-01-06, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Du har inte sett priset på gamla jänkare? Förstår inte varför man tar automatkort. Man kan väl hamna i ett läge där man behöver köra manuellt. Även om man inte vill äga en sån bil själv. Kan väl inte vara billigare?

En anledning kan vara att man i familjen inte har någon manuellt växlad bil att tillgå för övningskörningen och man inte vill ta allt på trafikskolan. Trafikskolorna har också påtalat att det blir allt svårare att få tag i manuellt växlade bilar när de köper nya.

Min far, 73 år, har nyligen köpt ny bil, första automatväxlade han kört i sitt liv.
Citera
2025-01-06, 23:13
Medlem
mikaelss avatar
Det är inte så svårt att lära sig växla manuellt som det framställs, men jag tycker det är bättre att först lära sig köra, dvs hantera bilen i trafiken, välja rätt fil, förstå samspelt etc i en automat, utan att behöva bekymra sig för tjyvstopp och hackande starter, för att sedan, när man är varm i kläderna, lära sig den simpla manövern att koppla och växla manuellt.

Manuella bilar kommer ju att finnas kvar, tom osynkade växellådor finns kvar, och kräver inget särskilt kk, även om de flesta bilister idag nog skulle faila rätt rejält med en sådan bil.
Citera
2025-01-06, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är inte så svårt att lära sig växla manuellt som det framställs, men jag tycker det är bättre att först lära sig köra, dvs hantera bilen i trafiken, välja rätt fil, förstå samspelt etc i en automat, utan att behöva bekymra sig för tjyvstopp och hackande starter, för att sedan, när man är varm i kläderna, lära sig den simpla manövern att koppla och växla manuellt.

Manuella bilar kommer ju att finnas kvar, tom osynkade växellådor finns kvar, och kräver inget särskilt kk, även om de flesta bilister idag nog skulle faila rätt rejält med en sådan bil.

Double clutch - en snabb koppling i neutralt och en långsam i rätt växel. Det var tider det.

Många skulle nog krockat om de försöker på en sådan bil första gången.

Just därför tycker jag att manuellt körkortsinnehavare ska inte brösta sig för mycket. Det är stor skillnad på de bilarna de fått lära sig i skolan. Det är ju fusk med alla nyare manuella bilar...

Men ändå finns det inget körkort för äldre bilar. Aja.

Just därför tycker jag inte heller de ska trycka ner på folk som anser att automatkörkort ska vara standardkort där man får köra allt.
Citera
2025-01-06, 23:27
Medlem
Borde slopa villkoret automat helt, bara ha ett körkort. Enda villkoret ska vara glasögon
Citera
2025-01-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Riktigt folk.

Själv har jag aldrig träffat på någon automatlåda som fungerat ordentligt. Men jag har inte haft möjlighet att prova några mer exklusiva som t.ex Porsche eller Ferrari. Möjligt att deras fungerar bättre. Eftersom detta är flashback räknar jeag med att det finns massor av folk här som provat dessa och kan rapportera om deras funktion.
Vilka problem har du upplevt? Porsche PDK är inget speciellt, bara en vanlig DSG låda som VW. Ferrari vet jag inget om.
Citera
2025-01-06, 23:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Enda undringen jag har är hur statistiken sett ut om manuella lådor fortfarande funnits som alternativ till alla modeller.
Nu är det väl enart bara de minsta och enklaste modellerna som erbjuder manuella

Verkar som automatlåda tog över nyförsäljningen redan för 10 år sedan, numera runt 5% som säljs är med manuell växellåda.

Förmodligen är det ingen större efterfrågan på manuella lådor, kundkretsen är helt enkelt utdöende.

Har väl länge varit en typiskt svensk grej med manuell växellåda även på större bilar, tillsammans med kombikaross, dragkrok och takbox.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in