2025-01-07, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tigra2005
Har du åkt med någon som har körkort för manuell låda som sen hoppar in i en automatväxlad bil och plötsligt ska panikbromsa?
Dvs personen använder vänster fot och trycker ner kopplingen, som inte finns.
Så det blir dubbelfot på bromsen.

Jag har…
Och DET hade kunnat bli riktigt farligt om vi hade haft nån bakom oss.
Japp, det har hänt och det kan mycket riktigt bli en farlig situation det också. Skillnaden är dock att man inte behöver teknikträna jättemycket för att lära sig hantera en automat. Men det är helt klart en säkerhetsaspekt att tänka på.

Men den farliga situationen är inte där. Ska man panikbromsa så ska man panikbromsa. De farliga situationerna är när man känner att det är dags att växla och stampar ner kopplingen. Då blir det en panikbroms när det inte ska vara någon broms alls.
Citera
2025-01-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Personligen har jag sedan en massa år alla behörigheter på mitt körkort, och tycker det är oerhört fånigt med denna mestadels tramsiga diskussion och åsikter mot automatväxlad och hyllande av manuellt. Båda dessa transmissioner har sina för och nackdelar. Men många snackar om manuella som om de skulle vara racingförare i hela vardagen. Så är det ju inte, och bevisligen så har vi ju generellt sett utvecklat mer och mer automatik inom egentligen allt vi håller på med och lever med, så varför skulle det inte gå samma väg med växellådor…?

Att det sen är skitkul att kunna snärta i valfri växel själv och känna den där känslan av kontroll som är svår att beskriva i ord, är en annan sak, och dessutom skulle nog de allra flesta som ser sig som gudar att växla manuellt, få skämmas om de jämfördes mot en för ändamålet anpassad automat….

Nåväl, det är väl egentligen skitsamma vad som sker med körkorten, för vi kan väl med högsta sannolikhet räkna med att myndigheterna kommer att vid behov justera körkorten så de är i samsvar med rådande tid och fordonsflotta. Vilket lär betyda att så länge det finna manuellt växlade fordon så kommer det att finnas körkort för att få framföra dessa. Så jag förstår faktiskt inte varför det ens ska startas en tråd om nåt så självklart….

Ja, nu citerade jag dig, och därför avslutar jag med att stilla undra varför i hela friden du kastar fram denna åsikten och påstående om DSG-lådor….? Jag och miljoner andra världen runt ser det istället som enormt trevliga växellådor, som är generellt sett driftsäkra (vissa undantag finns ja…) och gör sitt jobb på ett utmärkt sätt. Växlar extremt snabbt, extremt mjukt närmast omärkligt då man oftast bara märker det på att varvmätarnålen hoppar up eller ned ca 500 rpm eller så på en diesel.
Man lägger i Driven och behöver sen inte fundera mycket mer på det hela, lådan sköter resten närmast omärkligt och ger låg förbrukning.
Sen är det såklart fullt lovligt att säga vad man gillar eller inte, men det gör ju inte att vare sig manuell, automat eller DSG etc blir ”helt värdelöst”
Personligen gillar jag egentligen alla varianter av växellådor, så länge de är bra versioner av de olika varianterna. Och beroende på aktuell körning så kan de olika varianterna passa olika bra.

Som jag skrev ot då ngra började nämna dsg men eftersom du tog tiden att kommentera så till en bil är en dsg låda värdelös more or less. Som du märkt när man kör lastbil så använder man inte dom 24 växlarna varje gång utan mer hoppar mellan växlarna medans i en bil nja lite mindre. Så buss lastbil dsg all the way men en bil not so much. Vet inte hur det är med BMW ”paddelbilar” har dom en koppling ?? Vet bara att det sitter en helt vanlig manuell låda fast den saknar spak man använder paddlarna.
Citera
2025-01-07, 21:49
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag kan förstå att vissa har svårare att lära sig köra manuellt, men det som bör påverka förbudet är trafikfara.
Självklart ska du köra upp för manuell växellåda om du sedan ska få köra manuellt.
Om du utan större svårigheter kan lära dig att köra manuellt är det en no brainer att köra upp för vanligt B-kort.
Tycker du det är så pass svårt att hålla reda på 3 pedaler att du väljer att köra upp på automat, - nej då ska du inte köra manuellt.

Jag lutar åt att folk inte ska köra bil alls om de inte klarar av att hantera en manuell växellåda.
85-åriga gamla tanter klarar av att köra manuellt, hur svårt ska det vara?
Citera
2025-01-07, 21:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Självklart ska du köra upp för manuell växellåda om du sedan ska få köra manuellt.
Om du utan större svårigheter kan lära dig att köra manuellt är det en no brainer att köra upp för vanligt B-kort.
Tycker du det är så pass svårt att hålla reda på 3 pedaler att du väljer att köra upp på automat, - nej då ska du inte köra manuellt.

Jag lutar åt att folk inte ska köra bil alls om de inte klarar av att hantera en manuell växellåda.
Ja, jag håller med dig. Klarar man inte ens manuell växellåda ska man nog inte köra bil över huvud taget. Då är det i så fall bättre med helt självkörande bilar för det klientelet.
Citera
2025-01-07, 22:02
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag tror du inser själv hur otroligt orimligt det vore med sådana villkor. Sen kan man tycka vad man vill om det här med automatlåda, men att jämföra det med villkor för regn och mörker är enbart fånigt.
Regn är svårt att förutsäga, men mörker är förutsägbart.
Citat:

Det stora problemet är ju att det börjar bli svårt att fixa manuellt växlade bilar för utbildning och uppkörning.
Och lösningen på det problemet verkar vara att för nya bilister i praktiken förbjuda körning av manuellt växlade bilar. Samtidigt som vi som redan har körkort får köra väldigt obskyra gamal veteranbilar helt utan examinering.

Huruvida man kan lära sig köra manuellt utan större svårighet är ointressant, vill man lära sig hantera en sådan bil så får man givetvis öva. Det görs lämpligen någon helg i ett öde industriområde eller liknande. Och nej, det behövs ingen pedagog eller examen, kan du i övrigt köra bil så räcker det med en normalbegåvad kompis som vet hur man kör manuellt.
Citera
2025-01-07, 22:03
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jo precis. Den ”enorma fördelen” med en manuellt växlad bil är liksom på väg ut genom fönstret redan..
Vi kan prova att lista fördelarna med respektive låda.

Fördelar med manuell:
Mindre transmissionsförlust
Väger mindre
Enklare konstruktion
Billigare att tillverka
Mindre underhåll krävs

Subjektivt: Att växla manuellt är om du frågar mig ett sant nöje vilket är den starkaste skälet till att vägra automatlåda.
Använder heller aldrig farthållare och har aldrig tråkigt bakom ratten så länge det inte är bilkö.

Fördelar med automat:
Går att köra även när du har brutit vänster ben
Inga money shifts
I storstadens köer (fast då är en elbil mer lämpad)
Bubblare: Går kanske att programmera automatlådan så att motorn oftare går i Lambda 1?

Största nackdelen med automat är så klart att den tar bort en viktig del i samspelet mellan människa och maskin. Dom som förstår, ja dom förstår. Dom som inte vill förstå slipper. Men sitt sen inte och klaga på att det är tråkigt att köra bil, det blir nämligen inte roligare än vad DU gör det till.
Sen kan man även dra upp att en del automater är sega att fatta när det plötsligt är bråttom ut i rondeller och liknande. Vissa växlar inte heller alltid snyggt.

Okej, en Ferrari F12 med 740 hk är säkert rolig trots sin dubbelkopplingslåda, men inte normala bilar.
Citera
2025-01-07, 22:08
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Det stora problemet är ju att det börjar bli svårt att fixa manuellt växlade bilar för utbildning och uppkörning.
Tillverkas både Dacia Sandero och VW T-Cross i begränsad upplaga?
Citera
2025-01-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Som jag skrev ot då ngra började nämna dsg men eftersom du tog tiden att kommentera så till en bil är en dsg låda värdelös more or less. Som du märkt när man kör lastbil så använder man inte dom 24 växlarna varje gång utan mer hoppar mellan växlarna medans i en bil nja lite mindre. Så buss lastbil dsg all the way men en bil not so much. Vet inte hur det är med BMW ”paddelbilar” har dom en koppling ?? Vet bara att det sitter en helt vanlig manuell låda fast den saknar spak man använder paddlarna.

Ok… och på vilket sätt skulle då DSG vara ”helt värdelös”….? Det har du liksom inte förklarat…. Det verkar mer som det är nåt du själv bara tycker…? Men varför…?

Hur kan antagligen miljoner förare av DSG-växlade personbilar precis som jag tycka att det är en utmärkt växellåda för både fest och vardagskörning…?

Som jag skrev så väljer man R eller D beroende på riktning man önskar färdas, sen vippa lämpligt mycket på gaspedalen för önskad acceleration och hastighet, och DSG-lådan sköter resten i princip omärkligt. Man kan i ögonvrån skymta att siffran för aktuell växel ändras och varv-nålen hoppar till upp eller ner ibland. Mycket mer än så är det inte, och ska det behöva vara det för vanlig bilkörning på väg…?
Citera
2025-01-07, 22:30
Medlem
Citat:
Vi kan prova att lista fördelarna med respektive låda.

Fördelar med manuell:
Mindre transmissionsförlust
Väger mindre
Enklare konstruktion
Billigare att tillverka
Mindre underhåll krävs

Subjektivt: Att växla manuellt är om du frågar mig ett sant nöje vilket är den starkaste skälet till att vägra automatlåda.
Använder heller aldrig farthållare och har aldrig tråkigt bakom ratten så länge det inte är bilkö.

Fördelar med automat:
Går att köra även när du har brutit vänster ben
Inga money shifts
I storstadens köer (fast då är en elbil mer lämpad)
Bubblare: Går kanske att programmera automatlådan så att motorn oftare går i Lambda 1?

Största nackdelen med automat är så klart att den tar bort en viktig del i samspelet mellan människa och maskin. Dom som förstår, ja dom förstår. Dom som inte vill förstå slipper. Men sitt sen inte och klaga på att det är tråkigt att köra bil, det blir nämligen inte roligare än vad DU gör det till.
Sen kan man även dra upp att en del automater är sega att fatta när det plötsligt är bråttom ut i rondeller och liknande. Vissa växlar inte heller alltid snyggt.

Okej, en Ferrari F12 med 740 hk är säkert rolig trots sin dubbelkopplingslåda, men inte normala bilar.

Och alla som kör manuellt växlar alltid ”snyggt” och råkar aldrig missa lite i det…?

Och bara så du vet så kan man lära sig att kör sin automat så den gör sitt bästa, eller klanta sig och den växlar sämre….

Kanske vi skulle kasta ut alla förbättringar vi fått i våra bilar sen starten, då skulle det väl bli allra mest samspel mellan ”mannen och maskinen”….? Väck med synkroniserad växellåda, väck med elektriskt drivna och automatiserade torkare, väck med servostyrning servobromsar, väck med elektriska ljus och tillbaka till karbidlyktor mannen måste gå ut och manuellt sätta fyr på själv….

För egen del går det alldeles utmärkt att ha en automatväxlad bil i vardagen och njuta av alla de fördelar med komfort och annat det ger med att slippa bry sig att sitta och jobba med en spak stup i kvarten. Och om man sen vill ha en manuell bil för sportig körning på t ex helger.
Och du, tro det eller ej, men man kan köra satan så busigt med t ex en DSG genom att välja Manuellt och själv växla antingen med spaken eller med paddlar på ratten. Men det är väl fjantigt det…? Lika fjantigt som när förarna i F1 och andra motorsporter sköter växlandet med antingen att dra en spak fram/bak eller vippa på paddlar på ratten…
Men det kanske är okänt för dig att det är väldigt få racingklasser etc där man kör med manuell låda och normalt H-mönster.
Citera
2025-01-07, 22:38
Medlem
Citat:
Med varför menade jag varför i helvete ska det krånglas så mycket med det här.

Så mycket krångel är det väl inte. Någon som vet hur det går till i grannländerna?
Citera
2025-01-08, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, men det är ju för att färre vill ha en manuellt växlad bil numera. Lägre efterfrågan = lägre pris

Vad var nu problemet egentligen?

Inte så enkelt, mindre efterfrågan, stryk option och lägre utvecklingskostnad
Citera
2025-01-08, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok… och på vilket sätt skulle då DSG vara ”helt värdelös”….? Det har du liksom inte förklarat….
Jag skulle tippa på att argumentet är att man inte kan frikoppla vid sladd, utan drivhjulen måste släpa runt på låda och motor, borde gå att lösa elektroniskt genom att öppna bägge kopplingarna vid ESP-ingrepp. Men är det riktigt riktigt halt och man har dåligt kalibrerat ice-mode så sitter man nog dock där utan styrning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in