2025-01-08, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
” De senaste fem åren har våldsanmälningarna på låg- och mellanstadieskolor i Sverige ökat med cirka 60 procent.”

En del kan säkert förklaras av att personalen ha fått ändrade beteenden (anmäler oftare) men inget talas om detta i texten från SVT. Fem år är också en relativt kort period på det stora hela. Teoretiskt sätt kan det vara samma individer från F till 6 som ställt till med ALLT. Därför vore det mer intressant med en tjugoårsperiod snarare. Men det blir väl för svår ”artikel” då.

En del är också en ”naturlig”, åtminstone matematiskt försvarbar, ökning pga populationsförändringar. Vilket då skall ställas i relation till hur stora grupper av barn som finns och tillgänglig kvadratmeter per barn och personal.

Jag kikade lite till. Jag skulle faktiskt tro att barnens härkomst inte finns med i rapporten. Däremot så borde rapporterande skola finnas med i statistikens rådata. Arbetsmiljöverket vet allt.

F-6 exkluderar ju också högstadiet.

Stor del kan förklaras av det. Om man vill fördjupa sig i ämnet ska man läsa "Den svenska ungdomsbrottsligheten - häftad, Svenska, 2022". Det finns ett helt kapitel om att skolornas anmälningsbenägenhet har ökat. Det har till och med gjorts en mörkerstudie för att se om det har skett en förändring i anmälningsbenägenheten. Förändringen började i slutet av 80-talet om jag minns rätt och har bara fortsatt. Man ser först medial förändring hur man beskriver brottsligheten och vad man tycker ska hända med den unga GM. Men vi har haft samma diskussion om våld och bråk i skolan sen åtminstone början av 1970-talet.

PS En klasskamrat (svensk) till mig puttade hårt en högt gravid lärare, så hon flög in i väggen. Det skedde ingen polisanmälan och fostret klarade sig. Det stod inte i några tidningar.
Citera
2025-01-08, 06:35
Medlem
Man skulle aldrig gå till jobbet utan vakter för gravida skull. Mardröm för mamman 😭
Mamman byter jobb när hon skaffar nytt..

Varför inte härdad glas skydd runt lärare..
Inget nytt metod trots 2024 .. redan 2025..

Det har skett många händelser på 10 år nu.
Långsam process att skydda lärare...
Citera
2025-01-08, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Efter en snabb sväng i tråden kan jag konstatera att de allra flesta här genast drar paralleller till invandring (utan att det ens framgår i artikeln vilken bakgrund vederbörande har) och slappa föräldrar (utan någon som helst vetskap om hur föräldrarnas situation eller hur deras föräldraskap ser ut). Jag själv sitter istället och undrar vad fan det är för arbetsgivare dessa lärare har? Vilken pedagogik och arbetssätt förespråkar dom? Vilka regler och rutiner skapar man? Hur ser dom på lärarens relation, nu och senare, med eleven? Vad skall prioriteras och vilka fighter är värda att ta? Vilka situationer sätter man sin personal i - och vilka risker utsätter man dom för?

I fallet där läraren får en spark i magen, och senare får ett missfall, så verkar denna situationen har utlösts av att läraren mot elevens vilja låst in dennes mobiltelefon. Min fråga är då varför Skolan beslutat att ha ett så nitiskt mobilförbud så att t.o.m lärarna skall behöva stångas med eleverna för att mobiltelefonen skall elimineras!? Tror man PÅ RIKTIGT att en skoltrött och uppretad 10-åring med en miljon diagnoser, lugnt kommer att sätta sig i skolbänken och lösa lite mattetal, när läraren lyckats slita mobiltelefonen ur näven på denne och låst in telefonen?

En sådan situation är ju förlorad redan på förhand. Varför inte komma överens med eleven att den får slutföra det den håller på med på telefonen och därefter lägga ifrån sig den? Eller varför förbereder man inte eleven på att den får ha mobilen i 5 minuter till, för att sedan fortsätta med skoluppgifterna? Eller varför avleder man inte eleven till att strunta i telefonen och istället intressera sig för vad läraren säger eller vad som händer i klassrummet. Eller varför låter man inte eleven få ta en paus och gå ut en stund? Och om ingen pragmatisk lösning skulle fungera; varför väljer man inte då att låta eleven sitta där med sin mobil? Istället skall läraren (som dessutom var gravid) avbryta undervisningen och slåss med näbbar och klor mot eleven - för att "lösa ett problem" som bara kommer att bli ett ännu större problem!? Här är det väldigt tydligt att om skolan hade använt sig av ett mer rimligt och pedagogiskt förhållningssätt, så hade denna läraren sluppit att utsättas för våld...och fått behålla sitt barn!

Ja du…
Började läsa ditt inlägg och gladdes åt att det verkade vara det första och enda vettiga inlägget sen trådstarten, när du gav alla de andra en skrapa för att de drog förutfattade slutsatser om invandring och etniskt etc etc enbart utifrån spekulationer och fördomar, när de ändå faktiskt inget vet om detta för den aktuella händelsen. Bra skrovet av dig tänkte jag…

Men så visar du ju själ upp exakt samma beteende med att kasta ur dig en drös påståenden som bara grundar sig på att du spekulerar, för du vet ju inte själv vilka rutiner etc aktuell skola har i dessa saker, eller hur den aktuella situationen verkligen startade och utvecklade sig. Du vet ju inte i lärarinna kan ha gjort just det du menade att denne borde ha gjort.

Så tyvärr, det visade sig att du själv inte var mycket bättre än den gängse ”flashback-pöbeln” som omedelbart ska kasta fram en massa rasistiskt dravel och negativa påståenden om invandring etc, och en massa annat vidrig som får en att undra om de själva är så friska i skallen som de tror.

Det är verkligen inte undra på att det blossar upp konflikter och blir krig lite varstans mest hela tiden, när människor är så infernaliskt korkade att de låter sig påverkas och styras i första hand rykten fördomar hörsägen, och drar alla över en kam, än att man tar redan på verkliga fakta.
Citera
2025-01-08, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Stor del kan förklaras av det. Om man vill fördjupa sig i ämnet ska man läsa "Den svenska ungdomsbrottsligheten - häftad, Svenska, 2022". Det finns ett helt kapitel om att skolornas anmälningsbenägenhet har ökat. Det har till och med gjorts en mörkerstudie för att se om det har skett en förändring i anmälningsbenägenheten. Förändringen började i slutet av 80-talet om jag minns rätt och har bara fortsatt. Man ser först medial förändring hur man beskriver brottsligheten och vad man tycker ska hända med den unga GM. Men vi har haft samma diskussion om våld och bråk i skolan sen åtminstone början av 1970-talet.

PS En klasskamrat (svensk) till mig puttade hårt en högt gravid lärare, så hon flög in i väggen. Det skedde ingen polisanmälan och fostret klarade sig. Det stod inte i några tidningar.

Viisst. Och alla dina hockeyefrillekompisar och du våldtog brudar i parti och minut på den tiden. Ingen skillnad alls mot nu.
Citera
2025-01-08, 06:55
Medlem
Mullrets avatar
Strömmer får sänka åldern för livstid till 12 år.

Man får inse att alla inte kan få plats i ett öppet samhälle. Bättre de, sitter inspärrade tills de dör. Lugnare i samhället då.

Innan fanns det dårhus, vi ser vad saknaden av dessa ställer till i samhället.
Citera
2025-01-08, 06:56
Medlem
Zalkmans avatar
Kan det vara denna händelse som avses?

https://www.dalademokraten.se/artikel/gravid-pedagog-avbrot-slagsmal-mellan-elever-blev-sparkad-i-magen/

Notera dock att detta inträffade 2022.
Citera
2025-01-08, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Kan det vara denna händelse som avses?

https://www.dalademokraten.se/artikel/gravid-pedagog-avbrot-slagsmal-mellan-elever-blev-sparkad-i-magen/

Notera dock att detta inträffade 2022.

Tror inte det är samma händelse. I det fall som tråden handlar om ska läraren ha fått missfall bara några timmar efter att ha blivit sparkad i magen.

Undrar fortfarande vad det blev för konsekvenser för det sparkande barnet, om det blev några konsekvenser över huvud taget.

"Såja lille vän, det var ju tråkigt för dig att detta hände. I morgon får du en ny lärare, en vikarie, och hon är också gravid, så det är ju bra om du inte tar i lika hårt när du sparkar henne i magen."
Citera
2025-01-08, 07:22
Medlem
Ett pojkstreck som spårat ur, säger väl politikerna
Citera
2025-01-08, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Viisst. Och alla dina hockeyefrillekompisar och du våldtog brudar i parti och minut på den tiden. Ingen skillnad alls mot nu.

Läs Svensk ungdomsbrottslighet fjärde upplagan. Titta även till ex på Klass 9 undersökningarna (SUB) som finns. Från 2015 till nu är den stora förändringen att flickorna är lika brottsbenägna som pojkarna. Färre utsätts också för sexbrott än 2015. Fler kräkningar på digitala miljöer för flickor jmf för pojkar (Rapport 2024:10 BRÅ)

Sen har du en undersökning som Malmö univ har gjort - Ej läst själv

En studie från Malmö Universitet visar att ungdomsbrottsligheten minskar rejält i Sverige de senaste 20 åren rapporterar SR. Under åren 1999 – 2017 har 50 000 niondeklassare svarat på frågor som nu ger intressanta resultat i form av att ungdomsbrottsligheten gått ned på bred front vad gäller såväl skadegörelse, stölder och olika slags våldsbrott.

Ner med hela 50 %

– Det är en kraftig minskning, absolut, säger Robert Svensson, professor vid institutionen för kriminologi, Malmö universitet, som konstaterar för SR att det är en minskning på hela 50 %.

◾Ungdomarna är inte ute och ränner på kvällstid lika mycket utan spenderar mer tid hemma där inte minst datorer, dataspel och mobiler ägnas stort intresse.

◾Ungdomarna dricker mindre alkohol.

◾Föräldrar har mer koll på sina barn då allt fler har mobiltelefon.

◾Unga trivs allt bättre i skolan.

◾Unga tar avstånd till brott allt mer.

https://marcusoscarsson.se/sveriges-ungdomsbrottslighet-minskar-kraftigt-och-detta-ar-orsaken/

Jag håller med om orsakerna. Problemet är att man ändrat i statistikinsamlingen angående stöldbrott under tid så minskningen i brott är inte så stor. Men det är svårt att veta.

Även vetenskapliga rådet som har gjort en översikt säger "Ungdomsbrottsligheten har minskat under 1990-talet och fram till 2022. Det visar en ny kunskapsöversikt om svensk forskning inom området. En annan slutsats är att tidiga och riktade insatser mot individen har bäst effekt när det gäller att förebygga ungdomsbrott."

Men det finns kunskapsluckor. Ex det kan vara så att ungdomarna nu för tiden begår mer brott på Internet.

https://www.vr.se/aktuellt/nyheter/nyhetsarkiv/2024-11-22-ny-kunskapsoversikt-visar-att-ungdomsbrottsligheten-har-minskat.html
Citera
2025-01-08, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amfoms
Jag tänkte börja med att skriva att nu har det gått för långt, men vid närmare eftertanke - det har gått för långt för länge sedan.
Och nu sitter alla och förfasas över att det ser ut som det gör i skolorna. Tro fan det när politiker, pk-fanatiker och förstå-sig-påare har tagit bort alla former av verktyg för att bibehålla en rimlig uppförandenivå i skolorna.
Lärarna VÅGAR inte göra något / säga till ordentligt - för då är det DOM som får reprimander.
Dagens ung(jävl)ar får ju bete sig precis hur som helst. Mobil under lektionstid, keps inne, tilltala lärarna med okvädesord och dom har NOLL respekt för de som ska sätta gränser för vad som är tillåtet under skoltid.
Troligen kommer de styrande (oavsett "block") inte att fatta nu heller och man undrar vad som ska till för att hissen ska gå ända upp.
EN lärare på 35-40 elever. En lärare som dessutom inte får säga till när någon gör något som inte hör hemma i skolan.
Barn som har diagnoser blandas med barn som inte behöver något extra stöd. Och när diagnosbarnen ställer till med något så är det inte deras fel ! Nej, faktiskt inte - det är föräldrarnas, tillsammans med, skolans ansvar att se till barnen får det stöd som behövs.
Jag har själv en dotter med diagnos, ni anar inte vilken byråkrati och hur många timmar / dagar / veckor / månader man får kämpa för att stödet ska sättas in i tid. Vi lyckades tack och lov, men hur många där ute är det som inte orkar ?

Diagnoser eller inte. Det finns INGET barn som inte mår bra av en tydlig gränsdragning - oavsett vad det gäller.
Och går man över gränsen så MÅSTE det bli konsekvenser. Vad konsekvenserna ska bestå av beror på situationen.

I detta fallet så ska ungen ut ur klassen / skolan omedelbart och det sociala nätverket och föräldrarna är självklart ansvariga. Föräldrar idag tror att det är skolan som ska uppfostra deras ungar ?!?! Troligen för att man inte själv kan eller vågar sätta egna gränser / konsekvenser. Och så blir dom förvånade när ungen går längre och längre över gränsen. Barn kommer ALLTID att testa var gränserna går och är det så att föräldrarna inte lär dom det, ja då är det motorvägsfart mot katastrof.
Barn idag tror jag får en chock när dom kommer ut i arbetslivet. "VA ? Ställer ni krav ? På MIG ?" och så ringer dom till morsan och tjuter för att chefen kräver en insats på jobbet.

Nä fy fan säger jag. Jag har kanske 20-25 år kvar på denna jord, och med den samhällsutveckling som varit de senaste 10-15 åren så är jag jävligt tacksam över att jag inte har fler år kvar för om ingenting görs (vem vet, det kanske redan är för sent?) så är vi på väg mot ett samhälle som jag inte vill vara en del av.

Tack alla politiker och alla PK nötter - ni har förstört detta land så till den grad att ni borde ta mig fan ställas inför riksrätt.
Tack för det mest vettiga jag läst i tråden hittills. Har själv barn med diagnoser och fått som du kämpa ihjäl mig för ungarna skulle få rätt hjälp i skolan osv men de har fått lära sig vad som är rätt och fel, vad som är okey o inte samt att bete sig och visa andra människor respekt hemma. Skulle ALDRIG acceptera att de betedde sig illa i skolan osv och har varit tydlig i skolan att om något av mina barn inte uppför sig på lektionen osv måste läraren säga ifrån, inte vara rädd att få en ilsken mamma som ringer rektorn och kräver lärarens ursäkt och avgång. Älskar mina barn över allt på jorden men att ha diagnoser innebär inte att man få bete sig hur som helst! Och det är vi föräldrar som banne mig har ansvaret för uppfostran, inte samhället
Citera
2025-01-08, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Jag tror detta är en sådan troll tråd där syftet är att piska upp hat bland människor mot utlänningar

Är du efterbliven? Läs första inlägget samt tryck på länkarna.
Här har du en artikel som var länkad.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skolpersonal-blev-sparkad-i-magen-av-lagstadieelev-fick-missfall

Ganska intressant enligt mig hur det succesivt ökar. Kan du tillföra tråden något vettigt eller ska du bara skriva massa skit som vanligt?
Citera
2025-01-08, 07:47
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Allting går inte att uppfostra bort. Vissa barn med till exempel autismdiagnoser kan lätt hamna i svåra situationer där de blir utåtagerande oavsett vad deras föräldrar lärt dom.

Specialskola för dessa barn då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in