Citat:
Ursprungligen postat av
buhbye
Jaha, helt plötsligt är det en jävla 10-åring? För en stund sedan påstod du att han var mycket större och starkare än vad hon är...?
Vilken normal "tio åring" sparkar lärare i magen för att döda hennes unge? Gör dina ungar det? Min gör det då inte..
Och är det såna du vill ha springande fritt ute i samhället att sparka folk i magen när dom är lika känslomässigt veka och uttåtagerande som din mage nu så tydligt är...?
Diskussionen om SVT:s artikel och den gravida läraren som blev sparkad handlade om elever i ÅK F-6, dvs max 12 år gamla. Därav exemplet med "10-åringen". Vad det gäller den tidigare repliken "
Säg det till den läraren som har 14-18-åriga elever som potentiellt är både större och starkare än läraren själv..." var ju ett svar i en generell diskussion om skolan och utmanande elever. Men oaktat 10- eller 14-åringar så tycker jag inte man skall/kan lägga ansvaret på dom.
"
tio-åring sparkar lärare i magen för att döda hennes unge" - Det är ju både ett häpnadsväckande och spekulativt påstående. Först och främst vet vi inte åldern på eleven - och vi vet ingenting om eleven sparkade "för att döda barnet". Nu får du tagga ned!
Vänta lite...Nu vet jag inte riktigt vart vi hamnat? Är det straffmyndighetsålder vi diskuterar nu? Isåfall är mitt svar att jag tycker den nuvarande straffmyndighetsåldern vi har är bra, möjligen kan den sänkas till 14 år. Men det är inte detta vi diskuterar - och heller inte det jag vill diskutera. Gällande eleven som sparkade sin lärare så har jag redan sagt att jag antar att detta handlar om en elev med särskilda behov, som det funnits problematik kring förr. Troligen behöver han anpassad skolgång....eller särskola eller en assistent/resurs...kanske är barnets brister på en sådan nivå att ett LVU-omhändertagande skulle vara aktuellt. Men detta jag räknar upp är ju inga straff, för det tycker jag inte har med saken att göra..