2025-01-07, 21:22
Medlem
newsfilters avatar
Såg precis inslaget på Aktuellt där detta diskuterades, kvinnan som fick missfall p.g.a. misshandeln skymtade i skymundan. Det var inte i fokus.

Och sedan inte ett ord om hur invandringen påverkat det hela i den efterföljande diskussion, varken av läraren eller av "forskaren".

Elefanten i rummet förblir osynlig för dessa människor. Patetiskt, vilka pajaser.

Alltid prat om att det behövs mer pengar.
Citera
2025-01-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greatis
Är du på riktigt? Om man som lärare inte klarar av ett utåtagerande barn kan väl inte ansvaret läggas på barnet. Läraren är vuxen och utbildad på en arbetsplats denne själv valt, medan barnet som ännu inte är färdigutvecklad och oerfaren har skolplikt oavsett kvalitet på skola och lärare.
Och barnet ska ställas till svars för haveriet???
Den här eleven skulle inte ha tillåtits att vistas på skolan bland normala barn och lärare. Det finns inga normala barn över fem år gamla som sparkar en gravid kvinna i magen. Självklart ska både han och hans föräldrar straffas mycket hårt. Jag har inte läst alla inlägg men vet man vilket land han kommer från? Utvisning efter straffet naturligtvis.
Citera
2025-01-07, 21:23
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Calthrop
Ett lämpligt straff vore stegling och rådbråkning som ett avskräckande exempel för den här sorgligt och bristfälligt ouppfostrade slyngeln. 👹☠️

Jag håller med! Vi måste sluta dalta med bråkiga barn!
Citera
2025-01-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
1.
Du är en jävla idiot.

2.
Dum rent något överjävligt.

3.
Givetvis fattar en normal tioåring att man inte sparkar en gravid kvinna i magen.

4.
Blatteungar är inavlade dampidioter och dom fattar det inte när dom är tio, men dom fattar det inte heller när dom är trettio eller sextio. Det är rena neandertalare vi har att göra med och deras hjärnor utvecklas aldrig förbi fiskmås-stadier.

1. Jag har en ganska klar bild av varför man använder en sådan approach och språkbruk som du gör...

2. ...så har du målet att framstå som den smarta och kunniga av oss två, så får du nog satsa lite mer på argumenten - och lite mindre på personpåhoppen!

3. Diskussionerna som förts här har tenderat att handla om både situationen med den sparkande eleven och skolsituationen i Sverige generellt. Jag har uppfattat att många av replikerna som skrivits till mig har handlat om det generella, vilket är det jag tagit sikte på i många av mina svar. Jag är också av åsikten att en 10-åring vet att man inte sparkar någon (huruvida han visste att läraren faktiskt var gravid, och huruvida han faktiskt förstod exakt vilka konsekvenser en spark mot en gravid kan få, låter jag dock vara osagt). Men detta handlar inte om huruvida man "vet att man inte får göra så" osv. Detta handlar om att ett barns icke färdigutvecklade hjärna leder till brister i konsekvenstänk, impulskontroll och empatisk förmåga - vilket förklarar varför barnet gör som den gör ändå.

4. Det sista väljer jag att inte kommentera.
Citera
2025-01-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Jag har en ganska klar bild av varför man använder en sådan approach och språkbruk som du gör...

2. ...så har du målet att framstå som den smarta och kunniga av oss två, så får du nog satsa lite mer på argumenten - och lite mindre på personpåhoppen!

3. Diskussionerna som förts här har tenderat att handla om både situationen med den sparkande eleven och skolsituationen i Sverige generellt. Jag har uppfattat att många av replikerna som skrivits till mig har handlat om det generella, vilket är det jag tagit sikte på i många av mina svar. Jag är också av åsikten att en 10-åring vet att man inte sparkar någon (huruvida han visste att läraren faktiskt var gravid, och huruvida han faktiskt förstod exakt vilka konsekvenser en spark mot en gravid kan få, låter jag dock vara osagt). Men detta handlar inte om huruvida man "vet att man inte får göra så" osv. Detta handlar om att ett barns icke färdigutvecklade hjärna leder till brister i konsekvenstänk, impulskontroll och empatisk förmåga - vilket förklarar varför barnet gör som den gör ändå.

4. Det sista väljer jag att inte kommentera.
Slutsatsen blir väl ändå att ifrågasätta rimligheten i att låta höggravida kvinnor fortsätta jobba överhuvudtaget?
Citera
2025-01-07, 21:34
Medlem
Får väl nöja sig med att konstatera att barnet som gjorde det inte kommer att straffas nämnvärt. Om man fick önska så vore det väl att någon sparkade hans mamma i magen när hon var gravid med apbarnet så hade vi sluppit slut det här plus all annan skit apbarnet kommer att ställa till med som aptonåring och apvuxen.
Citera
2025-01-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Sosse-facket klagar på ekonomiska nedskärningar som vanligt...

Varför sker liknande inte i U-länder där dom knappt har pennor?

Ja, som i Sri Lanka t.ex. Där tiggde barnen inte pengar eller godis utan "school pen, please!".
Citera
2025-01-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Så gulligt med små rövslickare...

Gravida och speciellt Gravida Singel Kvinnor ska kunna gå till jobbet om dom vill, klarar av och kan det.

Det är även något de har klarat av att göra här i Alla Tider utan o bli sparkade i magen för det...

Det som bör ifrågasättas är närvaron av Negrer...
Klart de skall jobba, vi hade en kvinnlig snickare som jobbade tills sista veckan.
Citera
2025-01-07, 21:39
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Varför ens vara på jobbet som gravid, i en sådan farlig miljö som i ett klassrum med blattar?

Att överhuvudtaget utbilda sig till lärare i detta land visar på stora brister på vissa områden rent intellektuellt. Att dessutom arbeta som lärare med ett foster i magen förtydligar bara den intellektuella bristen ännu mer.
Citera
2025-01-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Utifrån teckningen som visas var kvinnan långt gången i sin graviditet vilket såklart ökar allvarligheten i brottet.
Ungen har gjort sig skyldig till mord. Nu kommer denne inte bli dömd förutom stigmat av att vara en mördare som kommer följa den här individens korta tid på jorden.
Hon fick missfall. Så nej .
Citera
2025-01-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Jaha, helt plötsligt är det en jävla 10-åring? För en stund sedan påstod du att han var mycket större och starkare än vad hon är...?

Vilken normal "tio åring" sparkar lärare i magen för att döda hennes unge? Gör dina ungar det? Min gör det då inte..

Och är det såna du vill ha springande fritt ute i samhället att sparka folk i magen när dom är lika känslomässigt veka och uttåtagerande som din mage nu så tydligt är...?

Diskussionen om SVT:s artikel och den gravida läraren som blev sparkad handlade om elever i ÅK F-6, dvs max 12 år gamla. Därav exemplet med "10-åringen". Vad det gäller den tidigare repliken "Säg det till den läraren som har 14-18-åriga elever som potentiellt är både större och starkare än läraren själv..." var ju ett svar i en generell diskussion om skolan och utmanande elever. Men oaktat 10- eller 14-åringar så tycker jag inte man skall/kan lägga ansvaret på dom.

"tio-åring sparkar lärare i magen för att döda hennes unge" - Det är ju både ett häpnadsväckande och spekulativt påstående. Först och främst vet vi inte åldern på eleven - och vi vet ingenting om eleven sparkade "för att döda barnet". Nu får du tagga ned!

Vänta lite...Nu vet jag inte riktigt vart vi hamnat? Är det straffmyndighetsålder vi diskuterar nu? Isåfall är mitt svar att jag tycker den nuvarande straffmyndighetsåldern vi har är bra, möjligen kan den sänkas till 14 år. Men det är inte detta vi diskuterar - och heller inte det jag vill diskutera. Gällande eleven som sparkade sin lärare så har jag redan sagt att jag antar att detta handlar om en elev med särskilda behov, som det funnits problematik kring förr. Troligen behöver han anpassad skolgång....eller särskola eller en assistent/resurs...kanske är barnets brister på en sådan nivå att ett LVU-omhändertagande skulle vara aktuellt. Men detta jag räknar upp är ju inga straff, för det tycker jag inte har med saken att göra..
Citera
2025-01-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Det borde surras ordentligt bland lärare, elever och föräldrar om vem den skyldige är. De som bor i området, föräldrar och övriga, samhället måste ju bli varnade att inte låta sina ungar vara nära mördarungen om den får gå fri.

Förstår inte ens hur föräldrar låter sina ungar gå till svensk "skola" idag av flera skäl än att "våldet ökar", och att utbildningen är riktigt kass och fördummande i överlag, men indoktrinerigsmaskinen åt sidan så går det gällande våldet sträcka sig så långt nu för skolministern att säga att det "delvis'' handlar om en kulturfråga"...

Vad fan menar hon med "ansvar"? Kan hon göra ett längre och mer precist uttalande om vad exakt hon menar.

Hoppas det kommer fram namn osv. Är det utländska, som ju är sannolikt och många här misstänker, så utvisning för hela familjen givetvis, inte för att det ger någon egentligen rättvisa för vad som skett men... Det borde vara stora skadestånd med oavsett.

Ja, men vem betalar egentligen det skadeståndet i sådanafall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in