Citat:
” De senaste fem åren har våldsanmälningarna på låg- och mellanstadieskolor i Sverige ökat med cirka 60 procent.”
En del kan säkert förklaras av att personalen ha fått ändrade beteenden (anmäler oftare) men inget talas om detta i texten från SVT. Fem år är också en relativt kort period på det stora hela. Teoretiskt sätt kan det vara samma individer från F till 6 som ställt till med ALLT. Därför vore det mer intressant med en tjugoårsperiod snarare. Men det blir väl för svår ”artikel” då.
En del är också en ”naturlig”, åtminstone matematiskt försvarbar, ökning pga populationsförändringar. Vilket då skall ställas i relation till hur stora grupper av barn som finns och tillgänglig kvadratmeter per barn och personal.
Jag kikade lite till. Jag skulle faktiskt tro att barnens härkomst inte finns med i rapporten. Däremot så borde rapporterande skola finnas med i statistikens rådata. Arbetsmiljöverket vet allt.
F-6 exkluderar ju också högstadiet.
En del kan säkert förklaras av att personalen ha fått ändrade beteenden (anmäler oftare) men inget talas om detta i texten från SVT. Fem år är också en relativt kort period på det stora hela. Teoretiskt sätt kan det vara samma individer från F till 6 som ställt till med ALLT. Därför vore det mer intressant med en tjugoårsperiod snarare. Men det blir väl för svår ”artikel” då.
En del är också en ”naturlig”, åtminstone matematiskt försvarbar, ökning pga populationsförändringar. Vilket då skall ställas i relation till hur stora grupper av barn som finns och tillgänglig kvadratmeter per barn och personal.
Jag kikade lite till. Jag skulle faktiskt tro att barnens härkomst inte finns med i rapporten. Däremot så borde rapporterande skola finnas med i statistikens rådata. Arbetsmiljöverket vet allt.
F-6 exkluderar ju också högstadiet.
Stor del kan förklaras av det. Om man vill fördjupa sig i ämnet ska man läsa "Den svenska ungdomsbrottsligheten - häftad, Svenska, 2022". Det finns ett helt kapitel om att skolornas anmälningsbenägenhet har ökat. Det har till och med gjorts en mörkerstudie för att se om det har skett en förändring i anmälningsbenägenheten. Förändringen började i slutet av 80-talet om jag minns rätt och har bara fortsatt. Man ser först medial förändring hur man beskriver brottsligheten och vad man tycker ska hända med den unga GM. Men vi har haft samma diskussion om våld och bråk i skolan sen åtminstone början av 1970-talet.
PS En klasskamrat (svensk) till mig puttade hårt en högt gravid lärare, så hon flög in i väggen. Det skedde ingen polisanmälan och fostret klarade sig. Det stod inte i några tidningar.