2025-01-08, 01:46
Medlem
Skönt om alla Sernekeföretag konkar. Maken till oseriös människa som Ola Serneke får man leta efter.
Citera
2025-01-08, 06:05
Medlem
730221s avatar
De anställda, skall de gå till jobbet idag eller har allt stannar?
Citera
2025-01-08, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 730221

Självklart går man inte och jobbar, bolaget har konkat, finito.

Däremot kan jag tänka mig att man åker till arbetsplatsen för ett infomöte med fackligt ombud samt tömma sitt skåp och snacka lite med kollegorna. Eller övrig info vad som händer de kommande veckorna.

Man jobbar inte vidare "precis som inger har hänt"..
Någon får rätta mig om jag har fel.

(När SAAB bilfabrik gick i konkurs och ansökte om rekonstruktion, så jobbade folket på "som vanligt" någon månad, dvs ingen hade hög arbetsmoral, halvfärdiga bilar rullade ut från bandet osv..)
Citera
2025-01-08, 09:15
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj

Däremot kan jag tänka mig att man åker till arbetsplatsen för ett infomöte med fackligt ombud samt tömma sitt skåp och snacka lite med kollegorna. Eller övrig info vad som händer de kommande veckorna.

(När SAAB bilfabrik gick i konkurs och ansökte om rekonstruktion, så jobbade folket på "som vanligt" någon månad, dvs ingen hade hög arbetsmoral, halvfärdiga bilar rullade ut från bandet osv..)
Lönegarantin! går in och betalar lönerna.

(För mig personligen har det alltid varit en fördelaktig sak att få! Men det är väl ca 15 år sedan jag hamnade i sådan situation! Och då kunde man hitta på själv hur mycket man jobbat som ej bolaget har betalat lön för retroaktivt!

Min situation då! Lyckades klämma ut ca 100.000 kr även fast jag hade nytt jobb då jag efter att ha slutat på företaget noterat att de konkat! Tog kontakt med fackförbund som var hjälpsamma och påstod att jag inte fått min lön.

Lönegarantin har varit och kanske är ett stort mörkt hål för bedrägerier!
Citera
2025-01-08, 09:28
Medlem
gargamel-jonass avatar
Pressmeddelandet om konkursen: https://www.mynewsdesk.com/se/sernek...onkurs-3362673

För mindre än ett halvår sedan kränger Doxa byggdelen av Serneke (Sverige AB) till tyska investmentbolaget Mutare (kul namn). Verkar som de köpt en större påse med illaluktande exkrement än de räknat med.
Citera
2025-01-08, 10:13
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Beträffande IFK Göteborg etc:

https://www.fotbollskanalen.se/allsv...rkar-inte-oss/

Citat:
Blåvitts besked efter Serneke-konkursen: "Påverkar inte oss"

Serneke Sverige har ansökt om konkurs.
Något som inte påverkar IFK Göteborg:
- Vår sponsring kommer från ett annat bolag i koncernen, säger ekonomichef Marcus Valli till Fotbollskanalen.
Citat:
Sedan 2019 har Serneke Group varit huvudsponsor till IFK Göteborg
Citat:
På Linkedin ger Ola Serneke, grundare och tidigare vd för Serneke Group, besked om att övriga bolag i koncernen inte påverkas av konkursen och kommer att fortsätta sina verksamheter som vanligt.
Citera
2025-01-08, 10:49
Medlem
Gift44s avatar
Många byggprojekt stoppas nu. Bland annat handelshögskolan i Göteborg.
Förmodligen också Näverlursgatan/Marconigatan (för Poseidon) som redan är flera år försenat.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1322452
Citera
2025-01-08, 11:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 730221

Om de inte går till jobbet så kan de förlora lönegarantin och innestående lön som ännu inte utbetalts. Därför är det viktigt att man går till jobbet och är tillgänglig på konkursförvaltarens begäran. Om beskedet är att man jobbar som normalt så skall man också göra det, särskilt om man vill behålla jobbet. Vid en konkurs så försöker man med en rekonstruktion på bekostnad av underleverantörer som inte kommer att få fullt betalt. Det är bara staten som får 100% dvs all skatt.

Några av byggprojekten kommer troligtvis att forsätta, men då under företaget Mutares regi där man skapar ett nytt bolag och med hjälp av konkursförvaltaren köper över tillgångar inkl anställda.
Citera
2025-01-08, 12:47
Medlem
Spännande med alla bostadsrättsföreningar och fastighetsägare som har fastigheter som Serneke har byggt, nu utan någon garanti. Spännande vid två och femårsbesiktningarna på dessa fastigheter…
Citera
2025-01-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Spännande med alla bostadsrättsföreningar och fastighetsägare som har fastigheter som Serneke har byggt, nu utan någon garanti. Spännande vid två och femårsbesiktningarna på dessa fastigheter…

Ok...

Så säg om det framkommer brister i tex. Karlatornet i Göteborg, blir det föreningen själva som får stå för åtgärdandet då?
Alltså det finns ingen form av garanti eller försäkring som går in då?

Frågar för det verkar ju inte ens som att allt är sålt i den föreningen ännu så hur skall man kunna värdera en lägenhet i den nu då?
Citera
2025-01-08, 16:00
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj

Det bestämmer väl den som har hand om konkursen, om man tror det kommer gå att driva vidare eller sälja verksamheten så kan väl förvaltare driva den vidare och då får arbetarna jobba på
Citera
2025-01-08, 16:01
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Ok...

Så säg om det framkommer brister i tex. Karlatornet i Göteborg, blir det föreningen själva som får stå för åtgärdandet då?
Alltså det finns ingen form av garanti eller försäkring som går in då?

Frågar för det verkar ju inte ens som att allt är sålt i den föreningen ännu så hur skall man kunna värdera en lägenhet i den nu då?
Ja det blir föreningen, finns ingen garanti som gäller om företaget går omkull
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in