2025-01-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memekrig
Det är det också. Men vet du vad som är ännu tråkigare och gråare? Slask! Personligen använder jag dessa månader till att sitta inne och lära mig saker och jobba på mig själv
Jo inte fel.. De flesta är väl inne mycket nu.. Men om 8 veckor är det vår igen.
Citera
2025-01-07, 20:45
Medlem
Vintern är en bottenårstid i Sverige. Januari och februari är värst. November är till exempel mycket bättre, dock med förbehållet att man ju vet vad som väntar runt knuten i november... det är ju januari och februari...
Citera
2025-01-07, 21:02
Medlem
Jag håller med TS. För varje år som går så ledsnar jag mer och mer på 6 månaders mörker. Det passar vissa, men det passar inte mig. Senaste 5 åren har jag därför åkt iväg 2-3 veckor till Sydeuropa, Afrika och Asien under december och januari. Skillnaden på mitt livsmönster och allmäntillstånd är som natt och dag efter lite sol och värme. Om ett halvår flyttar jag utomlands, jobb och boende ordnat.

Min livsfilosofi är väldigt enkel. Människor är inte träd. Det är bara att flytta på sig och testa något nytt om man inte gillar läget.
Citera
2025-01-07, 21:19
Medlem
zombie-nations avatar
Trivs bäst när det är ljust men har nästan ingen vinterdepression kvar. Hade dock detta varje år i kanske 5 år. Då rätt allvarlig. Jag förstod inte vad jag höll på med, blev dum i huvudet, slö och långsam och sov mycket. Det var verkligen inget jag kunde hantera. Men jag visste ju att det skulle sluta så jag väntade ut det och blev istället lite småmanisk på våren.

Spelar ingen roll att jag är svensk, mörkret tog kål på mig. Och då hade jag ändå en ljusterapilampa. Att gå ut och motionera gick inte. Jag tänkte att det är bättre att leva halva året och ha roligt och resten transportsträcka.

Jag var extremt påverkad av mörkret. Men mest av att det blev mörkare. Vissa år blev jag bättre redan i januari fast det var kortare dagar än oktober.

När jag slutade ha vinterdepression kändes det magiskt, var fortfarande tröttare, men kände inte att allt var superdeppigt.

Det finns inget magiskt man kan göra för vinterdepression, man är inte bortskämd. De flesta i Sverige har inte detta, men en del förväxlar mild vintertrötthet med depression. Och tror då att man kan springa omkring, att man kan ha roligt och att man inte alls tappar hela arbetsminnet.
Citera
2025-01-07, 21:21
Medlem
Jag tror att vintern upplevs som mer jobbig för oss nere i södra delen av landet, med möjligen en veckas snö här och där och resten bara grått och slask och halt och bor man vid kusten får man dessutom bitande fuktig blåst. Uppåt i landet där snön ligger kvar vintern igenom lyser det upp mer, det finns vinteraktiviteter att göra i närområdet utan att man tex måste åka x antal mil och ta in på hotell för att åka skidor. Sen utöver det tror jag att en anledning till att januari-februari-mars upplevs som så himla jobbiga i jämförelse med nov-december är att i januari har julbelysning och glada dekorationer tagits bort och det hjälpte nog till att lyfta upp humöret en del, det blev mer ljus inomhus och glada färger som lurade våra hjärnor lite. Sen dessutom är väl d-vitamindepåerna mer eller mindre slut i januari kan tänkas, om man inte kom ihåg att skaffa en burk på apoteket.
Senast redigerad av Mon81 2025-01-07 kl. 21:26.
Citera
2025-01-07, 21:27
Medlem
Älskar vintern.
Men tyvärr är vädret aldrig stabilt.
Det kan komma lite snö och vara minusgradera för att två dagar senare bli +3 grader och all snö töar bort.
Så för det mesta är det blött och slaskigt på vintern.
Åtminstone där jag bor.
Citera
2025-01-07, 21:34
Avslutad
Sluta gnäll och dra igång bastun och släng dig i snön istället.
Citera
2025-01-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnykterMinstSagt
Sluta gnäll och dra igång bastun och släng dig i snön istället.
Lite så ja, som snickare så blir man lite van vid skit väder, sitta på ett kontor å gnälla blir ju löjligt.
Citera
2025-01-07, 22:11
Medlem
thebyebyemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Blir galen på mörkret samt slasket och KYLAN, även om det knappt har börjat än. Februari kommer förmodlingen bli skitkallt som vanligt.

Jag försöker hålla mig aktiv med gym och basket med polarna samt hittar på grejer med bruden MEN det är så jäkla dystert, ibland är veckan bara jobb/hem/jobb/hem och helgerna är skit för folk orkar inte gå runt i ett dyrt samhälle och bränna pengar på mat/dryck när man knappt kommer fram till puben/resturangen av skitvädret, krogarna är KATASTROF i Sverige och var kul typ när man var 18 år gammal.

Hur står ni ut? Om man tar en resa nu så mår man jävligt mycket bättre vart man än åker kallt som varmt land men det är i en vecka sen är man tillbaka i mörkret. Sverige har dött socialt totalt och har man inte en vänkrets/partner så kan jag förstå att man blir helt deprimerad och börjar tänka sjuka saker som tex. självmord.

Det är denna tiden på året man ska bygga en riktig dunderkropp sen när värmen kommer och plaggen åker av en efter en kan du med stolthet visa vad du skulpterat under vintern.
Citera
2025-01-07, 22:12
Medlem
Chingchonglings avatar
Runka brukar hjälpa till en del det finns flera hemsidor som kan man använda sig , du kan köpa en låsas mus och öva när du är ledsen 😈😰🤤
Citera
2025-01-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Blir galen på mörkret samt slasket och KYLAN, även om det knappt har börjat än. Februari kommer förmodlingen bli skitkallt som vanligt.

Jag försöker hålla mig aktiv med gym och basket med polarna samt hittar på grejer med bruden MEN det är så jäkla dystert, ibland är veckan bara jobb/hem/jobb/hem och helgerna är skit för folk orkar inte gå runt i ett dyrt samhälle och bränna pengar på mat/dryck när man knappt kommer fram till puben/resturangen av skitvädret, krogarna är KATASTROF i Sverige och var kul typ när man var 18 år gammal.

Hur står ni ut? Om man tar en resa nu så mår man jävligt mycket bättre vart man än åker kallt som varmt land men det är i en vecka sen är man tillbaka i mörkret. Sverige har dött socialt totalt och har man inte en vänkrets/partner så kan jag förstå att man blir helt deprimerad och börjar tänka sjuka saker som tex. självmord.
Sverige är definitivt inget land att rekommendera på vintern, dyr el, ständigt mörker, schitzofrent väder som ändrar sig konstant, kallt, få utomhusaktiviteter, vinterdäck...listan kan göras lång. Min rekommendation är att flytta till Florida, sommar året runt, trevligt folk som gärna umgås, otaliga utomhusaktiviteter, bra löner mm
Citera
2025-01-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Jag håller med TS. För varje år som går så ledsnar jag mer och mer på 6 månaders mörker. Det passar vissa, men det passar inte mig. Senaste 5 åren har jag därför åkt iväg 2-3 veckor till Sydeuropa, Afrika och Asien under december och januari. Skillnaden på mitt livsmönster och allmäntillstånd är som natt och dag efter lite sol och värme. Om ett halvår flyttar jag utomlands, jobb och boende ordnat.

Min livsfilosofi är väldigt enkel. Människor är inte träd. Det är bara att flytta på sig och testa något nytt om man inte gillar läget.
Kan vara något av det vettigaste jag läst på länge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in