2025-01-07, 23:03
Medlem
Håller med fullständigt
Citera
2025-01-07, 23:03
Medlem
Landsbygdens avatar
Gå ut och promenera mycket mer, och du kan säkert dra ner lite på gymmandet.
Krogen har alltid varit tråkigt och skit, så det är ju inte årstidsberoende.
Chartersemester är inte prisvärt.
Men det går att påverka mer än vad man tror, under dom tråkiga vintermånaderna.
Finns folk som går ut och tar en 30 min promenad under lunchen. Eller en tupplur, om man sovit dåligt.
Gym är ju deprimerande miljö. Förstår inte hur en del orkar ta sig dit mer än 2 ggr i veckan.
Citera
2025-01-07, 23:06
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Blir galen på mörkret samt slasket och KYLAN, även om det knappt har börjat än. Februari kommer förmodlingen bli skitkallt som vanligt.

Jag försöker hålla mig aktiv med gym och basket med polarna samt hittar på grejer med bruden MEN det är så jäkla dystert, ibland är veckan bara jobb/hem/jobb/hem och helgerna är skit för folk orkar inte gå runt i ett dyrt samhälle och bränna pengar på mat/dryck när man knappt kommer fram till puben/resturangen av skitvädret, krogarna är KATASTROF i Sverige och var kul typ när man var 18 år gammal.

Hur står ni ut? Om man tar en resa nu så mår man jävligt mycket bättre vart man än åker kallt som varmt land men det är i en vecka sen är man tillbaka i mörkret. Sverige har dött socialt totalt och har man inte en vänkrets/partner så kan jag förstå att man blir helt deprimerad och börjar tänka sjuka saker som tex. självmord.
Skaffa hobby som inte kräver polare eller lämna huset. Att må bra är en färdighet.
Citera
2025-01-07, 23:10
Avslutad
Citat:
Blir galen på mörkret samt slasket och KYLAN, även om det knappt har börjat än. Februari kommer förmodlingen bli skitkallt som vanligt.

Jag försöker hålla mig aktiv med gym och basket med polarna samt hittar på grejer med bruden MEN det är så jäkla dystert, ibland är veckan bara jobb/hem/jobb/hem och helgerna är skit för folk orkar inte gå runt i ett dyrt samhälle och bränna pengar på mat/dryck när man knappt kommer fram till puben/resturangen av skitvädret, krogarna är KATASTROF i Sverige och var kul typ när man var 18 år gammal.

Hur står ni ut? Om man tar en resa nu så mår man jävligt mycket bättre vart man än åker kallt som varmt land men det är i en vecka sen är man tillbaka i mörkret. Sverige har dött socialt totalt och har man inte en vänkrets/partner så kan jag förstå att man blir helt deprimerad och börjar tänka sjuka saker som tex. självmord.
Du låter som en riktig gnällspik. Du har ju "brud" i alla fall. Många som lever ensamma klagar inte. Sluta tyck synd om dig själv och ta sig i kragen, är mitt råd!
Citera
2025-01-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Du låter som en riktig gnällspik. Du har ju "brud" i alla fall. Många som lever ensamma klagar inte. Sluta tyck synd om dig själv och ta sig i kragen, är mitt råd!

Det handlar inte om människorna runt mig, är evigt tacksam för vänkretsen samt tjejen men frågeställningen var mer att de jävligt dystert och bara grått i en massa månader, man ser på människor att de har utvecklats till robotar. Det är matlådor på söndagar, samma mat hela veckan, samma raster, samma arbetsuppgifter sedan kommer lönen den 25e där för många går halva lönen direkt till diverse omkostnader och sen börjar allt om igen.

Och alla är supernöjda med det och säger bara ”gnäll inte, kolla hur de har det i Afrika”. Fine, absolut är vi lyckligt lottade på ett sätt när det gäller pengar, varmt vatten osv men känns mer som att folk överlever än lever, dock är väl hela norra europa skuldbelagda så då förstår jag att man blir deppig när allt man tjänar försvinner i räntor bara för att kunna impa på grannen med sin tesla på kredit.

Det kanske bara är jag som känner mig lämpad på andra delar utav världen, är inte ett dugg intresserad att promonera i slask eller gå jaga eller åka längdskidor? Skittråkigt, men fine roligt för andra. Jag är mer för sociala grupperingar med musik och stora leenden på helgerna samt god mat och dryck i mysiga resturanger/cafeer. Hursomhelst, jag tycker bara att det är märkligt hur det har blivit normalt att överleva än leva, och det är så BARA i norden, åk till Tyskland som inte är så långt bort och det är helt andra puckar.
Citera
2025-01-07, 23:51
Avslutad
Citat:
Det handlar inte om människorna runt mig, är evigt tacksam för vänkretsen samt tjejen men frågeställningen var mer att de jävligt dystert och bara grått i en massa månader, man ser på människor att de har utvecklats till robotar. Det är matlådor på söndagar, samma mat hela veckan, samma raster, samma arbetsuppgifter sedan kommer lönen den 25e där för många går halva lönen direkt till diverse omkostnader och sen börjar allt om igen.

Och alla är supernöjda med det och säger bara ”gnäll inte, kolla hur de har det i Afrika”. Fine, absolut är vi lyckligt lottade på ett sätt när det gäller pengar, varmt vatten osv men känns mer som att folk överlever än lever, dock är väl hela norra europa skuldbelagda så då förstår jag att man blir deppig när allt man tjänar försvinner i räntor bara för att kunna impa på grannen med sin tesla på kredit.

Det kanske bara är jag som känner mig lämpad på andra delar utav världen, är inte ett dugg intresserad att promonera i slask eller gå jaga eller åka längdskidor? Skittråkigt, men fine roligt för andra. Jag är mer för sociala grupperingar med musik och stora leenden på helgerna samt god mat och dryck i mysiga resturanger/cafeer. Hursomhelst, jag tycker bara att det är märkligt hur det har blivit normalt att överleva än leva, och det är så BARA i norden, åk till Tyskland som inte är så långt bort och det är helt andra puckar.
Börja lev som en tysk då.
Citera
2025-01-08, 00:16
Medlem
Våren sommaren är "snart" här vildsvin mygg getingar i naturen
Citera
2025-01-08, 00:16
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Kan bara hålla med TS. Detta klimatet var en nitlott…

Tror detta mörka, kalla och råa väder satt sig i vårt DNA.
Vi har liksom präglats av att övervintra med allt det innebär vilket inte skapat några bra förutsättningar för social tillvaro utan handlat om att överleva. Vi lever inte under kalla månaderna utan överlever bara!

Även om vi idag har både hus, rinnande varmvatten och el kan vi inte ändra vår programmering helt utan slukas av detta mörker. Snön kan hjälpa lite.

Kunde jag välja skulle jag bo i sydeuropa…
Så är det. Vädret är inget problem egentligen. Det är mentaliteten som ändras från våren och sommaren. Och det gör den redan i slutet av augusti. Då ska man bara jobba och överleva 7 månader framåt. Även om det är högsommarvärme ute.
Citera
2025-01-08, 00:20
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Jag tror att vintern upplevs som mer jobbig för oss nere i södra delen av landet, med möjligen en veckas snö här och där och resten bara grått och slask och halt och bor man vid kusten får man dessutom bitande fuktig blåst. Uppåt i landet där snön ligger kvar vintern igenom lyser det upp mer, det finns vinteraktiviteter att göra i närområdet utan att man tex måste åka x antal mil och ta in på hotell för att åka skidor. Sen utöver det tror jag att en anledning till att januari-februari-mars upplevs som så himla jobbiga i jämförelse med nov-december är att i januari har julbelysning och glada dekorationer tagits bort och det hjälpte nog till att lyfta upp humöret en del, det blev mer ljus inomhus och glada färger som lurade våra hjärnor lite. Sen dessutom är väl d-vitamindepåerna mer eller mindre slut i januari kan tänkas, om man inte kom ihåg att skaffa en burk på apoteket.
Både och skulle jag säga. Solen går liksom ner 14.45 i Stockholm. Har de inte snö så är Skåne exempelvis betydligt bättre. Man får också tänka på att våren kommer mycket tidigare i söder. Slutet av februari i Skåne är som slutet av Mars i mitten av landet.
Citera
2025-01-08, 00:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Både och skulle jag säga. Solen går liksom ner 14.45 i Stockholm. Har de inte snö så är Skåne exempelvis betydligt bättre. Man får också tänka på att våren kommer mycket tidigare i söder. Slutet av februari i Skåne är som slutet av Mars i mitten av landet.

Idag gick solen ner kl 15.11 här i Stockholm, du har kanske missat att vi passerade vintersolståndet för 2,5v sedan?
Varje sann arier gillar vintern.
Citera
2025-01-08, 02:00
Medlem
Citat:

Tar du D-vitamin? Det hjälper till viss del mot vinterdepression. Jag håller dock med dig. Jag lider också denna tid på året och har gjort sedan tonåren. Livet känns som i en bubbla och allt handlar om att klara av en dag i taget. Det kallas för SAD - Seasonal affective disorder.
Citera
2025-01-08, 03:50
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Idag gick solen ner kl 15.11 här i Stockholm, du har kanske missat att vi passerade vintersolståndet för 2,5v sedan?
Varje sann arier gillar vintern.
Ojoj nästan grillsäsong då. Jag ser att solen dessutom står i 9 grader mitt på dagen. Då når den nästan över en tvåvåningsvilla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in