2025-01-07, 11:09
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men varför skulle inte ett föremål falla mot marken på en platt jord? Det är ju ni som gång på gång tagit upp exemplet med att föremål faller mot marken.

Se så, svara nu!
Jo men, när vi säger att föremål faller till marken så är det baserat på vad vi har fått lära oss teorierna om hur fysiken på en rund jord fungerar.

Du påstår att jorden är platt men jag har aldrig fått lära mig nåt om platt jord så det är upp till dig att förklara för mig och alla andra rundjordare hur det fungerar på en platt jord.
Citera
2025-01-07, 11:11
Medlem
Citat:
Nej ni svarade inte på frågan. Varför skulle inte ett föremål kunna falla mot marken på en platt jord? Vad skulle få 1 kg bly att sväva i luften menar ni?

Det var inte din ursprungliga fråga... du frågade hur gravitation kan falsifiera en platt jord och det svarade jag på.

Och vi undrar inte om ett föremål faller marken utan varför det accelererar mot marken. Den vedertagna förklaringen är gravitation men du verkar ju ha en alternativ förklaring så vi är helt enkelt lite nyfikna på hur din alternativa teori låter.

Citat:
Gravitationen är därmed en påhittad teori i försök att försöka förklara något.

Har du en bättre förklaring?

Och hittar du några fel med den gängse förklaringen? Vad är det som tyder på att förklaringen inte är korrekt? Enligt de flesta så har vi massor med empiriska bevis för att förklaringen är korrekt och inget som motbevisar den.
Citera
2025-01-07, 11:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men varför skulle inte ett föremål falla mot marken på en platt jord? Det är ju ni som gång på gång tagit upp exemplet med att föremål faller mot marken.

Se så, svara nu!

Visa bilderna från ditt ’experiment’ med hopknycklat papper på ett 30 meter långt golv nu.

Visa dem nu!
Citera
2025-01-07, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jo men, när vi säger att föremål faller till marken så är det baserat på vad vi har fått lära oss teorierna om hur fysiken på en rund jord fungerar.

Du påstår att jorden är platt men jag har aldrig fått lära mig nåt om platt jord så det är upp till dig att förklara för mig och alla andra rundjordare hur det fungerar på en platt jord.

Så du menar att det du lärt dig inte skulle kunna tillämpas på en platt jord?
Citera
2025-01-07, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det var inte din ursprungliga fråga... du frågade hur gravitation kan falsifiera en platt jord och det svarade jag på.

Och vi undrar inte om ett föremål faller marken utan varför det accelererar mot marken. Den vedertagna förklaringen är gravitation men du verkar ju ha en alternativ förklaring så vi är helt enkelt lite nyfikna på hur din alternativa teori låter.

Har du en bättre förklaring?

Och hittar du några fel med den gängse förklaringen? Vad är det som tyder på att förklaringen inte är korrekt? Enligt de flesta så har vi massor med empiriska bevis för att förklaringen är korrekt och inget som motbevisar den.

Skulle 1 kg bly sväva i luften utan gravitation menar du?
Citera
2025-01-07, 11:16
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Så du menar att det du lärt dig inte skulle kunna tillämpas på en platt jord?
Jag har exakt noll kunskaper om platta gravitationslösa världar.

Varför förklarar du inte bara för oss rundisar hur det fungerar på platta jordar?
Citera
2025-01-07, 11:18
Avslutad
Citat:
Jag har exakt noll kunskaper om platta gravitationslösa världar.

Varför förklarar du inte bara för oss rundisar hur det fungerar på platta jordar?

Det är ju ni som har jour här dygnet runt så jag förutsätter att ni är experterna. Skulle 1 kg bly sväva i luften på en platt jord utan gravitation?
Citera
2025-01-07, 11:22
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Det är ju ni som har jour här dygnet runt så jag förutsätter att ni är experterna. Skulle 1 kg bly sväva i luften på en platt jord utan gravitation?
Det är du som är plattjordare.

Du får gärna förklara hur det fungerar. Jag har som sagt inga kunskaper om platta jordar utan gravitation.
Citera
2025-01-07, 11:25
Medlem
Citat:
Skulle 1 kg bly sväva i luften utan gravitation menar du?

Har ingen som helst aning hur det funkar på en platt jord. Jag vet bara att du förkastar vedertagen fysik och blev nyfiken på varför och om du har en alternativ förklaring.

Men du har uppenbarligen inget att komma med utan vill mest tramsa.
Citera
2025-01-07, 11:25
Avslutad
Citat:
Det är du som är plattjordare.

Du får gärna förklara hur det fungerar. Jag har som sagt inga kunskaper om platta jordar utan gravitation.

Du som har läst så många böcker och är påläst borde väl kunna svara på om 1 kg bly svävar i luften på en platt jord utan gravitation? Det är bara att svara ja eller nej.
Citera
2025-01-07, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Har ingen som helst aning hur det funkar på en platt jord. Jag vet bara att du förkastar vedertagen fysik och blev nyfiken på varför och om du har en alternativ förklaring.

Men du har uppenbarligen inget att komma med utan vill mest tramsa.

Det borde väl kunna gå att räkna ut om 1 kg bly svävar i luften utan gravitation eller? Eller har du missat något kapitel?
Citera
2025-01-07, 11:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är inte så svårt att experimentera med det hemma. Ta största rummet du har och lägg ut ex ett glas längst bort i rumnet, sedan tar du och lägger ut lite ihopknycklat papper i mitten som ska föreställa vågor och sedan sätter du mobilkameran i andra änden med linsen neråt och fotar.

Då kommer du inse att glaset antingen täcks helt eller täcks en bit beroende på hur stort rum du har. Och inser du inte då att ju längre ifrån glaset är gentemot pappret desto mindre kommer du se av glaset, så rekommenderar jag att du går ut och gör experimentet på närmsta lämpliga gata med stöere avstånd. Lycka till!

Bilderna från detta alltså. Varför finns det inga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in