2025-01-06, 21:14
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Haha ja att man använder gravitation som "bevis" på att jorden är rund är ett efterblivet resonemang, oftast förespråkade av folk som inte kan tänka själva utan refererar till någon sida i en bok där en påhittad formel står.

Gravitationen är som alla vet är framvärkt hypotetisk nödlösning för att överhuvudtaget göra vetenskapen relevant, men med ett stort misslyckande.

Gravitationen är och förblir en saga.
Vad är det som drar oss mot jorden?
Citera
2025-01-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
1. Varför kommer inga ”ångor ” när de andas ?
Det var -20 grader i lördags och jag såg ingen ånga när jag andades.
Citat:
2. Varför kan skuggorna ibland rikta åt höger på en person och vänster på ett stativ?
6. Hur kan skuggan växa 3 gånger så lång när en person rör sig 5 meter ?
Perspektiv som syns extra tydligt när det är vidvinkel.
Citat:
3. Varför går solen från rund till oval hela tiden ?
Det beror på att kameran (Insta360 X4) som användes har två fisheye-objektiv. När solen är nära ytterkanterna på objektiven har kameran svårt att få till proportionerna.
Citat:
4 varför blir inga fotavtryck i snön ?
Hårt packad skare. Då går det att gå på skaren utan att det blir avtryck. Jag har själv varit med om det där jag bor. I den här videon ser man att det bildas nya fotavtryck i snön när de går nära kameran https://www.youtube.com/watch?v=in0B1OQG3-M
Citat:
5. Varför försvann deras läger när de filmade 24 timmars solen som de byggde upp innan och visade ??
De åkte från lägret till en annan plats för att göra experimenten eftersom bergen hade skymt solen där lägret ligger.
Citat:
7. Varför försvinner vissa föremål och kommer tillbaks ?
Det är en effekt av att det är en kort timelapse video. Du behöver titta på en version som är längre tex den här https://youtu.be/ojmVBBaVMqw?si=RZYosPR4O0MTevdy&t=1
Citat:
8. varför kan man chrome key bort himlen och bergen under 24 timmars inspelningen men man kan bara chrome keya bort himlen när de filmar lägret innan experimentet ?
Varför tror du att Dave McKeegan använde chroma key?
Citera
2025-01-06, 23:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Det var -20 grader i lördags och jag såg ingen ånga när jag andades.

Perspektiv som syns extra tydligt när det är vidvinkel.

Det beror på att kameran (Insta360 X4) som användes har två fisheye-objektiv. När solen är nära ytterkanterna på objektiven har kameran svårt att få till proportionerna.

Hårt packad skare. Då går det att gå på skaren utan att det blir avtryck. Jag har själv varit med om det där jag bor. I den här videon ser man att det bildas nya fotavtryck i snön när de går nära kameran https://www.youtube.com/watch?v=in0B1OQG3-M

De åkte från lägret till en annan plats för att göra experimenten eftersom bergen hade skymt solen där lägret ligger.

Det är en effekt av att det är en kort timelapse video. Du behöver titta på en version som är längre tex den här https://youtu.be/ojmVBBaVMqw?si=RZYosPR4O0MTevdy&t=1

Varför tror du att Dave McKeegan använde chroma key?

Bra försök men tillräckligt värdelöst försök för att man med lätthet kan avvisa precis allt.
Citera
2025-01-06, 23:08
Medlem
Citat:
Bra försök men tillräckligt värdelöst försök för att man med lätthet kan avvisa precis allt.

Så din tes är att saker faller till jorden för att det finns små gummisnoddar som dra allt nedåt?
Citera
2025-01-06, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så din tes är att saker faller till jorden för att det finns små gummisnoddar som dra allt nedåt?

På vilket sätt bevisar att ett föremål faller mot marken att jorden är ett klot?
Citera
2025-01-07, 08:59
Medlem
Citat:
På vilket sätt bevisar att ett föremål faller mot marken att jorden är ett klot?

Är inte frågan felställd? Borde frågan inte vara hur frånvaron av gravitation bevisar att jorden är platt? Det är ju trots allt FE-tråden vi befinner oss i.

Formen med lägst lägesenergi är en sfär, det är alltså högst sannolikt att jorden har den formen.

Och om jorden vore platt skulle lodrätt endast vara rakt ned vid nordpolen, ju längre från nordpolen man kommer desto mer snett skulle lodrätt bli. Så det faktum att lodrätt alltid är nedåt visar att jorden är ett klot.
Citera
2025-01-07, 09:02
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Gavitationen är oss rundjordares teori om hur föremål dras till marken.

Men du tror inte på rund jord så du behöver inte bry dig om den teorin utan istället förklara hur föremål dras till marken på en platt jord.
Citera
2025-01-07, 10:16
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan.
Jag har aldrig påstått att det bevisar att det är ett klot.

Däremot undrar jag vad som drar föremål till marken på en platt jord.

Den här tråden handlar om platt jord, inte rund.
Citera
2025-01-07, 10:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan, eller var den för komplicerad för dig?

Det gjorde han ju visst. Du kan väl åtminstone läsa texten du citerar. Verkar som det var svaret som flög över ditt huvud va?
Senast redigerad av Clay Allison 2025-01-07 kl. 10:29.
Citera
2025-01-07, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag har aldrig påstått att det bevisar att det är ett klot.

Däremot undrar jag vad som drar föremål till marken på en platt jord.

Den här tråden handlar om platt jord, inte rund.

Vad snabbt ni svarar, ni är verkligen dedikerade till att ha jour i denna tråd.

Nej ni svarade inte på frågan. Varför skulle inte ett föremål kunna falla mot marken på en platt jord? Vad skulle få 1 kg bly att sväva i luften menar ni?
Senast redigerad av billigost 2025-01-07 kl. 10:35.
Citera
2025-01-07, 10:41
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Vad snabbt ni svarar, ni är verkligen dedikerade till att ha jour i denna tråd.

Nej ni svarade inte på frågan. Varför skulle inte ett föremål kunna falla mot marken på en platt jord? Vad skulle få 1 kg bly att sväva i luften menar ni?
Jag har aldrig påstått att bly svävar i luften eller att jorden är platt.

Det är du som påstår att jorden är platt och att gravitation inte existerar.

Vad är det som drar föremål mot marken på en platt jord?
Citera
2025-01-07, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag har aldrig påstått att bly svävar i luften eller att jorden är platt.

Det är du som påstår att jorden är platt och att gravitation inte existerar.

Vad är det som drar föremål mot marken på en platt jord?

Men varför skulle inte ett föremål falla mot marken på en platt jord? Det är ju ni som gång på gång tagit upp exemplet med att föremål faller mot marken.

Se så, svara nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in