Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Hur brukar resonemangen gå kring varför säckarna placeras ut på två olika ställen?
Jag tycker att detta är jättesvårt, men den allmänna åsikten är väl att GM inte ville återvända till samma plats (vilket är begripligt) och att GM hade begränsad förmåga att bära och frakta kvarlevorna, vilket bör ha lett till att GM bara tog två säckar åt gången.
Det antas oftast att GM hade bil, vilket jag tycker är märkligt. Om GM hade bil, borde väl säckarna ha gömts betydligt bättre, och avståndet mellan fyndplatserna borde väl ha blivit flera kilometer?
Jag tror mer på Jan Olssons teori - GM använde nog ett fordon som man inte direkt tänker på, tex en flakmoppe eller kanske en cykel ...
Med detta sagt, fattas ju GM:s personlighet.
Det kan ha funnits 10 personliga egenskaper som styrde skeendet.
Det kan ha funnits yttre faktorer som hindrade GM från att fullfölja sin planering osv osv.
Om GM var amfetaminpåverkad, kan det ha tagits blixtsnabba beslut som upplevdes som jättesmarta i stundens hetta. Var GM berusad eller pårökt när han lämnade säckarna, kan han ha missat att lägga märke till viktiga detaljer osv.
Kanske hade GM ett arbete eller relationer som förstörde hans planering. Kanske var GM så tjenis med polisen att han blev stoppad rutinmässigt? Detta kan ha varit extremt problematiskt, om GM valde att frakta säckarna i en bil osv. Om GM var välkänd hos polisen, behövde han skynda sig, eftersom han såg misstänkt ut så fort han körde bil efter klockan 22 osv...
Det finns så många faktorer som spelar in.
När det gäller FP2, så var den ju extremt speciell.
FP1 var anonym och det gick att lämna platsen åt alla möjliga håll.
GM kunde köras dit av en polare, som släppte av GM, varefter GM gick över Pampas när han lämnade FP1, GM kunde cykla eller köra moped åt vilket håll han ville osv.
Men att ge sig in på Eugeniavägen (där det fanns nattaktiva personer och personer som bodde där), som var enkelriktad, det var något helt annat. OM GM var helt obekant med E-vägen, var det ett konstigt ställe att lämna likdelar. E-vägen var ju allt annat än anonym, och det finns ju också ett vittne (en SJ-anställd) som uppgav att han hade full uppsikt över Y-korsningen.
Jag kommer alltid att tro att GM var bekant med E-vägen. Annars hade GM inte vågat sig in där.