Citat:
Ursprungligen postat av
sillynamnam
Hon behöver inte ha känt GM så väl, han kan ha varit en kund hon träffade för första gångejn. Det är en spekulation men ja, det borde ha undersökts mer ingående då. Tycker det hade varit en bra idé att jämföra DNA men det finns kanske stränga regler kring det där.
Så kan det ha varit, vilket inte förklarar varför du dels frågade om da Costa kände Gonerka och sedan inte nöjde dig med mitt svar om att det inte är belagt.
Det hade självklart varit oerhört klargörande om man hade kunnat jämföra Gonerkas och ett flertal andra potentiella gärningsmäns DNA. Om man hade fått en stark träff på t ex Gonerka hade det varit ytterst besvärande.
Som jag har förstått det kunde man enbart få fram mitokondrie-DNA för hårstråna, varför en viss osäkerhetsfaktor finns. Att man kunde avgöra att ett hårstrå med hög sannolik var da Costas berodde på att hon hade en ovanlig genetisk profil. Att man däremot tycktes relativt ointresserad av den svaga träffen på BB - en man som tipsats om sent - bör ha varit på grund av en mer vanligt förekommande profil. BB, som man vet ytterst lite om, ser jag ändå som en intressant person i sammanhanget.
Citat:
Exempel på konspirativt tänkande i tråden: att Jovan Rajs var övertygad om att TH var oskyldig men bestämde sig för att sätta dit honom ändå, för att skydda sin egen karriär, i samarbete med en karriäristisk åklagare och en Orm. Här kan man se vilda spekulationer av Lindeberg också i sociala medier. Då handlar det inte längre om att beskriva hur något gick snett utan om att tro sig se in i vittnens och andras huvuden och förklara varför.
Att Rajs kunde räkna ut att det antagligen skulle gynna hans karriär om han bekräftade polisens teser istället för att motsäga dem är knappast en sensationell tanke. Varför Helin skulle vara intresserad av att hjälpa Rajs i hans karriär är oklart, likaså vem som påstår detta.
Vilka vilda spekulationer framför Lindeberg i sociala medier?
Angående det fetade har du själv alldeles nyligen ansett dig kunna se in i mitt huvud och veta varför jag upplyser om vad Christina Allgén ska ha sagt.