2025-01-04, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Det är precis det fetade som är felaktigt. Du behöver som sagt inte hålla med om något av detta, men det är belagda fakta vi diskuterar. Googla gärna zipper merge vs early merge om du vill hitta fler studier på området, klistrar in några exempel här:

https://youtu.be/cX0I8OdK7Tk?si=_89bc7pAqe2MJJBA
https://www.youtube.com/watch?v=LsSwISwgNI0
https://living.acg.aaa.com/auto/zipp...traffic-moving

Att använda bägge filer kan minska köerna upp till 40%. Är det låga trafikflöden finns inga nackdelar med att tidigt gå in i den öppna filen, men det som diskuteras i den här tråden är inte låga trafikflöden. Du kan känna dig i gott sällskap då det är många som inte förstår detta vilket också kan bevittnas i hetsiga diskussioner i ämnet inte bara här utan på reddit o.s.v. Åsikter är ok att ha men fakta är fakta och att använda bägge filerna är mer effektivt. Du behöver inte gilla det, men fakta skiter som bekant i våra åsikter.

Det jag talade om var throughput, kapacitet, bilar per minut. Kan du vara snäll och förklara hur trafiken förbi trafikarbetet påverkas av en kö någon kilometer längre bak?

Att det kan minska kölängden med upp till 40% säger ju inte ett jävla piss om througputen.
Citera
2025-01-04, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Lyckligtvis är Christers generation snart borta. Jantesvensken är ett utdöende släkte och för varje år som går blir de färre. Människor under femtio brukar inte hålla på så, det är fyrtio- och femtiotalisternas Ordnung muss sein-betingning som får dem att hytta med näven och blockera trafiken och gapa från balkongerna och ha sig. En påfrestande generation.
Tvärtom tror jag, även om jag inte i just det här fallet håller med kögubben.
Det är män som han ”En man som heter Ove” generationen, som byggt välståndet i Sverige.
Hen generationerna som just nu styr Sverige kommer driva landet i kaos.
Citera
2025-01-04, 09:09
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det jag talade om var throughput, kapacitet, bilar per minut. Kan du vara snäll och förklara hur trafiken förbi trafikarbetet påverkas av en kö någon kilometer längre bak?

Att det kan minska kölängden med upp till 40% säger ju inte ett jävla piss om througputen.

Är du mycket arg? Orkade du inte följa länkarna?
Citera
2025-01-04, 09:43
Medlem
Citat:
Är du mycket arg? Orkade du inte följa länkarna?

Jag kollar inte youtube-klipp nej, jag kollade den sista. Tyckte inte det stod så mycket om throughput, men om det glädjer dig kan jag läsa igenom den igen. Nope, hittade inget om det där den här gången heller.
Citera
2025-01-04, 10:40
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag kollar inte youtube-klipp nej, jag kollade den sista. Tyckte inte det stod så mycket om throughput, men om det glädjer dig kan jag läsa igenom den igen. Nope, hittade inget om det där den här gången heller.
Du missar poängen. Om man går ihop i en fil tidigare så kommer det dels bli inbromsningseffekter tidigare än vad som skulle behövts och dels rör sig en singelkö långsammare än två köer på grund av inbromsningseffekter. Du har säkert varit med om att en kö har stått helt stilla eller startat och stoppat trots att farten förbi hindret var 10-20km/h.

Detta gör att kön går långsammare fram till hindret och att fler personer fastnar i den. Därmed blir den totala kötiden för samtliga bilar längre än om man tillämpar blixtlåsprincipen framme vid hindret.
Citera
2025-01-04, 11:03
Citat:

Jag misstänker att du resonerar för mycket på det teoretiska planet och vill applicera det på ett praktiskt exempel. Genomströmningen är teoretiskt densamma oavsett metod, men den faktiska genomströmningen (av vilken köernas ökning/minskning är en direkt indikation) är uppenbarligen baserad på ytterligare faktorer.

Jag säger inte att du har fel, men du upprepar bara din hypotes om och om igen. Vill du inte ta del av den data jag presenterat är det inte mycket jag kan göra. Tills du kan presentera någonting mer som stödjer din hypotes bortom dina egna spekulationer är det inte mycket mening att vi fortsätter, eller hur? Om du hittar något är jag genuint intresserad. Jag gillar att ha fel, det är så jag lär mig saker.
Citera
2025-01-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Känns inte det här som ett problem som blir värre i ett land med Sveriges kultur? Jag har inte upplevt det här i till exempel Tyskland, där fungerar blixtlåsprincipen för det mesta utmärkt när det blir något hinder.

Jag tror att det handlar om två saker:
1. Många svenskar har en ryggmärgsreflex att köa, ser man en kö så ställer man sig i den så snabbt man bara kan.
2. Många svenskar har också ett väl inbyggt jantelags/rättviseperspektiv, finns det en kö så skall bannemej alla stå i den och ingen skall komma fram snabbare. Det är bättre att alla får vänta längre. Dessa människor brukar också irritera sig på när en ny kassa öppnar på ICA för att personer längre bak i kön kanske byter kö och "fuskar" trots att den totala kötiden för alla minskar. Själva skulle de aldrig komma på tanken att byta kö eftersom de "bevakar sin plats" tills det är för sent.

Det enligt mig dessa två punkter som gör folk så faktaresistenta.

Du är nog inne på något här, men jag har en känsla av att om där redan är två köer så har man inte något problem med att någon ställer sig i den andra. Att köerna går ihop har man nog heller inte något problem med. Det som nog stör folk som står i en lång kö är när allanballan blåser förbi och tränger sig in längst fram.

Samma sak gäller rimligen också på ICA. Om man hade haft två köer till samma kassa så hade den inte blivit lika lång, men det argumentet funkar sisådär om du försöker skapa dig en egen kö och fläta in dig i befintlig kö - om inget annat berättar nog de övriga i kön det för dig.

Citat:
Du missar poängen. Om man går ihop i en fil tidigare så kommer det dels bli inbromsningseffekter tidigare än vad som skulle behövts och dels rör sig en singelkö långsammare än två köer på grund av inbromsningseffekter. Du har säkert varit med om att en kö har stått helt stilla eller startat och stoppat trots att farten förbi hindret var 10-20km/h.

Detta gör att kön går långsammare fram till hindret och att fler personer fastnar i den. Därmed blir den totala kötiden för samtliga bilar längre än om man tillämpar blixtlåsprincipen framme vid hindret.

Det är betydligt smidigare att fläta in sig vid lämpligt tillfälle, när plats därför finns/uppstår. Dock håller jag som sagt inte med om att en enkelkö rör sig långsammare, snarare tvärtom. Är det två som skall flätas ihop så skall man ju samsas om framvarande kapacitet med den andra.

Notera för övrigt att när man väl flätat ihop och det inte längre är någon allanballan som kan komma och tränga sig in så flyter det alltsom oftast på. Så det där med att en enkelkö inte skulle flyta på stämmer helt enkelt inte. Det är nog mest för att vakta sin plats i kön som ryckigheten kommer ifrån.
Citera
2025-01-04, 11:08
Medlem
Citat:
Jag misstänker att du resonerar för mycket på det teoretiska planet och vill applicera det på ett praktiskt exempel. Genomströmningen är teoretiskt densamma oavsett metod, men den faktiska genomströmningen (av vilken köernas ökning/minskning är en direkt indikation) är uppenbarligen baserad på ytterligare faktorer.

Öh, ja, det var ju precis det jag skrev i ett par inlägg tillbaks. Grattis att du sent om sider själv kommer på vad jag redan skrivit.

Citat:
Jag säger inte att du har fel, men du upprepar bara din hypotes om och om igen. Vill du inte ta del av den data jag presenterat är det inte mycket jag kan göra. Tills du kan presentera någonting mer som stödjer din hypotes bortom dina egna spekulationer är det inte mycket mening att vi fortsätter, eller hur? Om du hittar något är jag genuint intresserad. Jag gillar att ha fel, det är så jag lär mig saker.

Du läser nog snarare vad du vill än vad jag skriver.
Citera
2025-01-04, 11:14
Citat:
Öh, ja, det var ju precis det jag skrev i ett par inlägg tillbaks. Grattis att du sent om sider själv kommer på vad jag redan skrivit.

Du läser nog snarare vad du vill än vad jag skriver.

När människor inte förstår vad jag skriver funderar jag på om jag uttryckt mig oklart eller om jag kan omformulera mig, men vi kanske är olika där? Jag känner att vi glider emot personliga påhopp och det är inget som intresserar mig. Jag har presenterat den data jag hittat och vad den visar på.
Citera
2025-01-04, 11:41
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Det som nog stör folk som står i en lång kö är när allanballan blåser förbi och tränger sig in längst fram.
Fast varför vill man prompt ställa sig i kön istället för att ha trafik i båda körfälten som Trafikverket, Polisen och körskolorna säger att man skall göra? Det är det här jag inte förstår.

Citat:

Det är betydligt smidigare att fläta in sig vid lämpligt tillfälle, när plats därför finns/uppstår.

Nej, absolut inte. Börjar man fläta ihop ett par kilometer innan hindret kommer trafiken bromsas in där och kön förvärras bakom den punkten. Håller man två köer fram till hindret kommer trafiken naturligt bromsas upp fram till dess och köerna kommer gå ihop med varannan bil i mycket låga hastigheter framme vid hindret.
Citat:
Dock håller jag som sagt inte med om att en enkelkö rör sig långsammare, snarare tvärtom. Är det två som skall flätas ihop så skall man ju samsas om framvarande kapacitet med den andra.
Det är inget du behöver hålla med om, det är ett faktum, vilket du hade vetat om du läst någon av de många länkarna i den här tråden. Du får presentera någon typ av studie eller liknande, annars är det ju bara din känsla av att det borde vara så.
Citera
2025-01-06, 17:35
Medlem
Citat:
Fast varför vill man prompt ställa sig i kön istället för att ha trafik i båda körfälten som Trafikverket, Polisen och körskolorna säger att man skall göra? Det är det här jag inte förstår.

Det kan kanske ha något att göra med att man inser att de som står i kön kanske blir lite irriterade om man bara blåser förbi dem precis som man själv hade blivit. Man läser av situationen och ställer sig i kön. Man har helt enkelt en slags känsla av att man ställer sig snällt i kön när sådan finns snarare än att bara smita förbi.

Du kanske skulle ta och ta dig en kurs i vett och etikett 101 om du inte fattar?

Citat:
Nej, absolut inte. Börjar man fläta ihop ett par kilometer innan hindret kommer trafiken bromsas in där och kön förvärras bakom den punkten. Håller man två köer fram till hindret kommer trafiken naturligt bromsas upp fram till dess och köerna kommer gå ihop med varannan bil i mycket låga hastigheter framme vid hindret.

Varför tar du för givet att enda möjligheten är att fläta ihop ett par kilometer bak eller att skrapa i hindret för att fläta ihop i absolut siista stund?

Citat:
Det är inget du behöver hålla med om, det är ett faktum, vilket du hade vetat om du läst någon av de många länkarna i den här tråden. Du får presentera någon typ av studie eller liknande, annars är det ju bara din känsla av att det borde vara så.

Jag har sökt i tråden men inte hittat någon länk som hävdar så, det har rent av varit få som ens hävdat det. Men innan du springer iväg och gör bort dig så kanske du skall ta dig en funderare på vad det innebär om två köer skall gå ihop till en kö som skulle gå långsammare än de två köerna (ledtråd: antal bilar som passerar på ett ställe på vägen måste sammanfalla med antal bilar som passerar på ett annat ställe om det inte finns påfart eller avfart däremellan).
Citera
2025-01-06, 17:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Det kan kanske ha något att göra med att man inser att de som står i kön kanske blir lite irriterade om man bara blåser förbi dem precis som man själv hade blivit. Man läser av situationen och ställer sig i kön. Man har helt enkelt en slags känsla av att man ställer sig snällt i kön när sådan finns snarare än att bara smita förbi.

Du kanske skulle ta och ta dig en kurs i vett och etikett 101 om du inte fattar?
Ja, det här tror jag är pudelns kärna. Folk har en reflex som gör att man ställer sig i en kö istället för att göra som man har blivit lärd och uppmanad att göra. Det är väl därför du inte kan ta till dig av informationen att två köer följt av blixtlås vid hindret är det mest effektiva. Du vill ju bara att ingen skall komma fram snabbare än just dig.

Citat:

Varför tar du för givet att enda möjligheten är att fläta ihop ett par kilometer bak eller att skrapa i hindret för att fläta ihop i absolut siista stund?

Det blir ju effekten av att ingen skall ”smita förbi”, kön i det ena körfältet kommer bara bli längre och längre ju mer tid som går.

Citat:

Jag har sökt i tråden men inte hittat någon länk som hävdar så, det har rent av varit få som ens hävdat det. Men innan du springer iväg och gör bort dig så kanske du skall ta dig en funderare på vad det innebär om två köer skall gå ihop till en kö som skulle gå långsammare än de två köerna (ledtråd: antal bilar som passerar på ett ställe på vägen måste sammanfalla med antal bilar som passerar på ett annat ställe om det inte finns påfart eller avfart däremellan).
Det är inte antal bilar förbi hindret per minut som ökar när man använder två filer och blixtlåsprincipen, det är kön fram till hindret som rör sig snabbare. Du har säkert själv varit med om att det är start och stopp på väg fram till hindret och att det kan gå långsammare där än när du väl kommer fram till hindret.

Här är två länkar som stödjer det jag säger:
https://itre.ncsu.edu/itre-studying-...orth-carolina/

https://www.ncdot.gov/initiatives-po...s/default.aspx

Vad är det för forskning du lutar dig mot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in