Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
Din metafor anser jag är missvisande
Om jag kastar klotet så ansvarar jag för dom käglor som faller ner men är det så att folk runtomkring får för sig att kasta 10-20 klot på samma käglor så kan inte jag hållas ansvarig för att dom he sönt maskinen som ska he tillbaka käglorna
Alla har ett individuellt ansvar för vad vi gör av den informationen vi får
Och ang Sara så kommer hon ta det ansvar som rätten anser hon bör ta
Hur vore det om du istället kunde värna om barnens väl o ve istället för gäddorna?
Vi har massvis med barn som får kukbilder och sexförfrågningar av gäddor och du och andra sitter och bryr dig om gäddornas konsekvenser
Är det verkligen det stora bekymret?
Det är du som vrider och missvisar metaforen.
Var å en bowlar i sin egna jävla bana, man står således själv för de käglor som faller.
Du tog metaforen och sket i förklaringen och läste eller inte läste men utan att förstå innebörden.
Sara är ansvarig för de som blir utav publikationen. Alla käglor som faller pga publikationen är således hennes ansvar. Inget skit om att det är 40 personer som bowlar på hennes bana eller något annat skit.
Allt som sker pga publikationen är HENNES ansvar, vid det här laget känner hon till de risker och händelser som sker och kan således anpassa sitt egna sätt agera för att förändra utkomsten.
Det är inte som att de kör varierat innehåll, det är monotont och hon har därför stora möjligheter att påverka utkomsten. Något hon inte vill och skrattar åt tanken.
Sara kastar sitt klot och vet exakt vilka käglor som kommer att falla. Hon vet exakt vad hennes och deras agerande kommer att leda till.
Hon kan justera om sitt kast, lägga skruv på klotet eller sätta upp räcken.
De har mängder med möjligheter att anpassa SITT agerande.
Att säga "Det är trist att de får utstå misshandel, hot eller annat. Vilket inte är vårat ansvar" Det är ju deras artikel som orsakat denna skada. Oavsett indirekt eller direkt.
De öppnar en dörr och gör det möjligt för efterkommande saker att ske, de släpper in folk och blir förvånade att saker går sönder eller blir stulna.
Om du hyr en lokal och bjuder in en mängd okända människor och lokalen blir totalt vandaliserad. Du har dock inte varit delaktig i förstörelsen. Vem är det som är ansvarig för de skador som skett herr bertil? Detta är alltså inte en metafor, det är en rimlig fråga i ett vanligt scenario. Vem är ansvarig för de skador som skett?