Citat:
Ursprungligen postat av
Karlsson05
Jag vet att lagen säger så.
Men jag och många med mig ser dem som potentiella våldtäksmän, så det blir ett stort problem
Och för mig så är det viktigare att skydda barnen än att tänka på vad lagen säger
Hur man själv
ser på någon annan ger en inte någon rättighet i förhållande till den personen, förutom möjligen i en direkt nödvärnssituation.
Jag förstår din hållning i värderingsfrågan barnen > lagen, jag skulle själv absolut vara villig att bryta mot lagen för att skydda mitt eller någon annans barn i en faktisk situation som krävde det.
Begreppet "potentiell våldtäktsman" är dock problematiskt, eftersom det verkar appliceras på en väldig massa olika "gäddor". Sen är frågan om denna "potential" ska bestå i en förmåga att våldta, eller en vilja att göra det, eller både och?
Hur ska man se på den reella risken?
Som tidigare nämnts så är många av gäddorna inte riktigt i ligan som skulle kunna få till någon sorts träff alls med någon som har något att välja på, existerar då en faktiskt risk?
Sen finns det naturligtvis de som inte skyr våld som ett medel för att få ligga, frågan är om man verkligen hittar dem på nätet också, och om de bemödar sig att lära känna någon online för att stämma träff.
Det jag menar är att jag har svårt att dra alla mellan "ensam åldring med låg kognitiv förmåga" och "Anders Englamördare Eklund" över samma kam.