2025-01-06, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Jag anser inte dumpen vara en lynchmobb, dom publicerar en artikel där dom avslöjar vad denne skulle vilja göra med barn men sedan fortsätter dom inte att kontakta eller på annat sätt störa denne såvida dom inte fortsätter med sitt agerande vilket har skett ett antal tillfällen

Hur vore det om du istället kunde fokusera på dom barn som faller offer för internetrelaterade övergrepp istället för att tänka på hur dumma dumpen är dom avslöjar gäddorna?

Du är alltså inte med på att dom sysslar med "egenmäktig rättskipning, varigenom straff omedelbart utkrävs av en förmodad förbrytare i mer eller mindre ordnade former utan laga rannsakning och dom."?

Hur vore det om du lägger känsloargumenten åt sidan för en gångs skull och fokuserar.
Alla är emot övergrepp mot barn.
Citera
2025-01-06, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Dumpen driver ingen till självmord.
De publicerar bara vad gaddan själv har skrivit och visar att de i de flesta fall kommer för att möta någon som de tror är ett barn.

Det är ju bara att gäddan likt er säger att det är ett fiktivt barn och att det inte är något fel med det
De kan ju även stå på sig och säga att de tänder på barn.
Våran egen gaytenoren eller vad han kallar sig har ju i polisförhör sagt att han har runkfantasier om barn
Och han får ju vara med i tv och i div andra jippon

Själv hade jag gissat på att de som har tagit livet avsig har kommit till insikt med hur illa de har betätt sig och att de inte står ut med att de har svikit sin familj

De har inte tagit livet av sig om inte Dumpen hängt ut dom. Därför så har Dumpen ansvaret för deras självmord. Det har varit bättre att Dumpen har lämnat uppgifterna till Polisen. Dessutom har Dumpen hängt ut oskyldiga personer. Skulle du resonera lika om den tar livet av sig. Dumpen är oskyldig? Dumpen är inte utan ansvar för sina handlingar om du trodde det.
Citera
2025-01-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
De har inte tagit livet av sig om inte Dumpen hängt ut dom. Därför så har Dumpen ansvaret för deras självmord. Det har varit bättre att Dumpen har lämnat uppgifterna till Polisen. Dessutom har Dumpen hängt ut oskyldiga personer. Skulle du resonera lika om den tar livet av sig. Dumpen är oskyldig? Dumpen är inte utan ansvar för sina handlingar om du trodde det.

Vilka oskyldiga har hängts ut?
Man kan inte tänka på vad som är bäst för en förövare.
Jag ser dem som våldtäksmän och många barnfamiljer vill veta om det finns några i sin närhet
Citera
2025-01-06, 17:29
Medlem
Citat:
Man kan inte tänka på vad som är bäst för en förövare.
Jag ser dem som våldtäksmän och många barnfamiljer vill veta om det finns några i sin närhet

Har inte namnet på den men det står i någon tråd här. Jag tror inte du skulle vilja bli felaktigt uthängd själv. Hur skulle du känna dig när du kommer hem och alla grannar stirrar på dig för du är en pedofil. Skulle det kännas bra? Känns kanske bättre om du tar livet av dig också. Du vet aldrig hur den oskyldige mår och för varje uthängning som görs kommer det allt närmare ett tragiskt självmord som Dumpen också är ansvarig för.
Citera
2025-01-06, 18:10
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:

Per definition är alla som hängts ut och inte är dömda för något oskyldiga i lagens mening.

Att det många eller alla av dem har gjort är klandervärt är en annan fråga, borde det vara olagligt? Kanske det, men det behöver lagstiftas om på ett sätt som följer de principer vi har för att upprätthålla någon nivå av rättssäkerhet.
Citera
2025-01-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AEggkartongen
Per definition är alla som hängts ut och inte är dömda för något oskyldiga i lagens mening.

Att det många eller alla av dem har gjort är klandervärt är en annan fråga, borde det vara olagligt? Kanske det, men det behöver lagstiftas om på ett sätt som följer de principer vi har för att upprätthålla någon nivå av rättssäkerhet.

Jag vet att lagen säger så.
Men jag och många med mig ser dem som potentiella våldtäksmän, så det blir ett stort problem
Och för mig så är det viktigare att skydda barnen än att tänka på vad lagen säger
Citera
2025-01-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Har inte namnet på den men det står i någon tråd här. Jag tror inte du skulle vilja bli felaktigt uthängd själv. Hur skulle du känna dig när du kommer hem och alla grannar stirrar på dig för du är en pedofil. Skulle det kännas bra? Känns kanske bättre om du tar livet av dig också. Du vet aldrig hur den oskyldige mår och för varje uthängning som görs kommer det allt närmare ett tragiskt självmord som Dumpen också är ansvarig för.

Jag har inte sett någon oskyldig som har blivit uthängd, så det va därför jag frågade dig.
Jag tänker inte sätta mig in i något helt osannolikt scenario
De kom faktiskt för att utföra något som enligt lagen är våldtäkt av barn
Citera
2025-01-06, 18:51
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Men jag och många med mig ser dem som potentiella våldtäksmän, så det blir ett stort problem
Och för mig så är det viktigare att skydda barnen än att tänka på vad lagen säger

Hur man själv ser på någon annan ger en inte någon rättighet i förhållande till den personen, förutom möjligen i en direkt nödvärnssituation.

Jag förstår din hållning i värderingsfrågan barnen > lagen, jag skulle själv absolut vara villig att bryta mot lagen för att skydda mitt eller någon annans barn i en faktisk situation som krävde det.

Begreppet "potentiell våldtäktsman" är dock problematiskt, eftersom det verkar appliceras på en väldig massa olika "gäddor". Sen är frågan om denna "potential" ska bestå i en förmåga att våldta, eller en vilja att göra det, eller både och?
Hur ska man se på den reella risken?
Som tidigare nämnts så är många av gäddorna inte riktigt i ligan som skulle kunna få till någon sorts träff alls med någon som har något att välja på, existerar då en faktiskt risk?

Sen finns det naturligtvis de som inte skyr våld som ett medel för att få ligga, frågan är om man verkligen hittar dem på nätet också, och om de bemödar sig att lära känna någon online för att stämma träff.

Det jag menar är att jag har svårt att dra alla mellan "ensam åldring med låg kognitiv förmåga" och "Anders Englamördare Eklund" över samma kam.
Citera
2025-01-06, 18:54
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:

Citat:

Sorry men var du tvungen att i två efter varandra följande inlägg först säga att "vad lagen säger spelar ingen roll" och sedan "det är vad som står i lagen som spelar roll"?

Oavsett hur man ser på dina argument eller ståndpunkter så blir det svårt att ta dig på allvar då.
Citera
2025-01-06, 18:54
Medlem
Citat:
Jag har inte sett någon oskyldig som har blivit uthängd, så det va därför jag frågade dig.
Jag tänker inte sätta mig in i något helt osannolikt scenario

Men enligt Bertil87 så har han inte begått något brott. Dumpen har hängt ut oskyldig person så det är inte ett osannolikt att det kommer att hända igen.
Citera
2025-01-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AEggkartongen
Hur man själv ser på någon annan ger en inte någon rättighet i förhållande till den personen, förutom möjligen i en direkt nödvärnssituation.

Jag förstår din hållning i värderingsfrågan barnen > lagen, jag skulle själv absolut vara villig att bryta mot lagen för att skydda mitt eller någon annans barn i en faktisk situation som krävde det.

Begreppet "potentiell våldtäktsman" är dock problematiskt, eftersom det verkar appliceras på en väldig massa olika "gäddor". Sen är frågan om denna "potential" ska bestå i en förmåga att våldta, eller en vilja att göra det, eller både och?
Hur ska man se på den reella risken?
Som tidigare nämnts så är många av gäddorna inte riktigt i ligan som skulle kunna få till någon sorts träff alls med någon som har något att välja på, existerar då en faktiskt risk?

Sen finns det naturligtvis de som inte skyr våld som ett medel för att få ligga, frågan är om man verkligen hittar dem på nätet också, och om de bemödar sig att lära känna någon online för att stämma träff.

Det jag menar är att jag har svårt att dra alla mellan "ensam åldring med låg kognitiv förmåga" och "Anders Englamördare Eklund" över samma kam.

Det finns säkert flera som inte skulle överfalla någon.
Men det finns endel trasiga småflickor ute på nätet och i verkligheten
Det är ju sådana som de skulle kunna fiska upp, och när de nu visar att de verkligen är beredda att träffas.
Så räcker det väldigt långt för mig.
Vem ska skydda dom flickorna?
Och några har varit riktigt sjuka utan någon empati, så just nu ser jag att dumpen är bättre än ingenting

Vi får hoppas på att lagarna ändras och att polisen får börja att jobba som dumpen gör
Och att de då lagförs för försök till våldtäkt av barn
Citera
2025-01-06, 19:12
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Det finns säkert flera som inte skulle överfalla någon.
Men det finns endel trasiga småflickor ute på nätet och i verkligheten
Det är ju sådana som de skulle kunna fiska upp, och när de nu visar att de verkligen är beredda att träffas.
Så räcker det väldigt långt för mig.
Vem ska skydda dom flickorna?

Jag instämmer med att det sannolikt finns det, och att det är ett problem. Jag tror dock att det skulle vara bättre om man kunde göra något för att plocka upp de flickorna och hjälpa dem att må bättre. Dock lättare sagt än gjort.

Citat:
Och några har varit riktigt sjuka utan någon empati, så just nu ser jag att dumpen är bättre än ingenting

Denna "typ" håller jag med om att det finns behov av att ta tag i innan de faktiskt gör något, jag är dock rädd att den typen sällan fastnar i dumpens trålnät, just för att de gömmer sig i bottenslammet för det mesta. Kan dock ha fel, vet inte hur många sadister de tagit.

Citat:
Vi får hoppas på att lagarna ändras och att polisen får börja att jobba som dumpen gör
Och att de då lagförs för försök till våldtäkt av barn

Jag håller med om att någon sorts lagändring skulle kunna förbättra skyddet för barn, jag anser dock inte att brottsprovokation är något som borde ligga på bordet i en sådan diskussion.
Jag kan inte se hur man skulle göra rent praktiskt för att det skulle vara etiskt försvarbart. Att låta vuxna låtsas vara barn på vuxensidor för att se om pedofiler försöker ragga upp dem...nej, knappast. Att låta vuxna låtsas vara barn på sidor för barn kanske, men jag vet för lite om de sidorna och apparna för att ha någon idé om hur det skulle kunna funka.
Senast redigerad av AEggkartongen 2025-01-06 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in