2025-01-06, 11:35
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej jag har polisen anteckningar om hennes adressbok.
Polisen skrev av namn och nummer och skrev in det i ett protokoll.

Det framgår bla att hon rörde sig i hela Stockholm, långt ut i förorterna.
Hon hade numret till en EGON i Farsta, så hon kan ha cocoonat var som helst när som helst.

I dokumentären (Det svenska styckmordet) finns bilder ur en anteckningsbok där hon har skrivit upp namn, regnummer, telefonnummer. Är det samma bok som du har protokollkopia på?

Edit: såg att jag var 2:a på bollen. De där bilderna vill man ju se..
Senast redigerad av amiden 2025-01-06 kl. 11:39.
Citera
2025-01-06, 11:41
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
/•••/
Ska ändå bli lite intressant att se hur feministerna hanterar det här. Nina Björk verkar ha varit övertygad om männens skuld ända tills hon såg den nya dokumentären och det väcker frågor om TV-mediets övertygande kraft till skillnad från en massa snåriga juridiska dokument och sega långa böcker av Per Lindeberg och andra.

Hade inte Catrine da Costa en slaktare i bekantskapskretsen som redan dömts för styckmord?
Hur gick det med det DNA-testet?
Nu ska jag vara petig och hugga på en liten detalj i ditt långa inlägg. Visst är Lindbergs bok en riktig tegelsten, men den är allt annat än seg. Tvärt om så är den mycket spännande och lättläst. En bok man gärna vill sträckläsa.
Citera
2025-01-06, 11:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Tack för klargörandet. Men likväl inget som påvisar att de två haft någon särskild relation till varandra.

Nej, verkligen inte, ville bara påpeka att de tycks ha haft lite telefonkontakt.
Citera
2025-01-06, 11:44
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Suttit och läst ur dropboxen idag. En hel del intressanta saker och man slås över hur mycket tips som kommit in under årens lopp. Jag tar ett ur mängden som är otäckt, och ger en inblick i hur Catrines liv gick till innan mordet:

"Gick på gatan tillsammans under tiden för mordet. Catrine hade en kille som hon var jättekär i. Kom från Spanien eller Italien. Catrine hade blivit drogad i något källarutrymme. Vaknade utan kläder söndertrasad i underlivet. Hände strax innan hon blev mördad. Killen bodde utomlands. Åkte ofta dit och hälsade på."

Mottaget av "Efterlyst" 1999-10-14

Deprimerande läsning men belyser att prostituerade är en brottsutsatt grupp.
Det är oerhört fascinerande att läsa i Dropboxen, särskilt om de åtgärder som genomfördes i inledningsskedet.

En mycket intressant iakttagelse kom från en SJ-växlare, som uppgav att en mindre lastbil betedde sig udda vid FP2 och vars uppgifter polisen tycktes ta på allvar.

Dels utfrågades skrothandlaren Gladh på Eugeniavägen om detta och beskrev att han sett en lastbil som påminde om den SJ-växlaren hade iakttagit, dels påstod SJ-växlaren att polisen hade tagit med honom till Hötorgsgaraget för att konfronteras med en lastbil och tillhörande förare.

Enligt SJ-växlaren kunde han identifiera såväl lastbilen som dess förare, vilket innebär att polisen under hösten 1984 hade lokaliserat en person som uppehållit sig vid FP2 och agerat udda vid en för fallet passande tidpunkt.

Jag har skrivit en hel del om det här tidigare och kan givetvis inte veta om lastbilen och föraren på något sätt var involverad, men det är noterbart att polisen tycks ha tagit det hela på allvar och att det, detta till trots, är fullständigt oklart vad som egentligen hände med tipset. Det verkar ha runnit ut i sanden.
Citera
2025-01-06, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Rajs och Wykman (höftledskirurg) drog helt uppenbart en del mycket intressanta och tänkvärda slutsatser.

Ormstad drog väl också någorlunda liknande slutsatser utifrån hur uttagningen av bukhålan/bäckenet såg ut?

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Ja, Kari Ormstad beskriver i förhör hur hon, Rajs och andra rättsläkare samarbetade kring obduktionerna av säckfynden. Ormstad drog liknande slutsatser som Rajs.
Citera
2025-01-06, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det vore så klart intressant att se. I dokumentärserien visades vad som såg ut som den autentiska adress-/telefonboken, där C hade antecknat nummer till några som kallades "Mördaren" och "Tjuven" bland annat. Finns detta med i det materialet som du har?

Kanske ett stort projekt, men har du funnit namn/smeknamn som överlappar med personer i WPU?

"Mördaren" och "Tjuven" är nya namn för mig.

Jag har letat överallt i WPU men jag har inte hittat några överlappande smeknamn.

Det är däremot självklart att Cigges amfetaminpolare (30-50 personer som cirkulerade) interagerade med heroinisterna. Alla tunga missbrukare hoppar ju mellan olika sorters missbruk också.
Spriten blir en räddning från heroin, och tabletter blir en räddning från amfetamin osv.

Och da Costa använde ju allt. Hon söp inte, men i övrigt var hon öppen för allt: tjack horse piller braj ....
Citera
2025-01-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
I dokumentären (Det svenska styckmordet) finns bilder ur en anteckningsbok där hon har skrivit upp namn, regnummer, telefonnummer. Är det samma bok som du har protokollkopia på?

Edit: såg att jag var 2:a på bollen. De där bilderna vill man ju se..

Jag har ingen direkt kopia.
Jag har bara polisens protokoll, där de skrivit av da Costas adressbok.
Hela adressboken är såklart extremt intressant läsning.
Citera
2025-01-06, 11:54
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Ja, Kari Ormstad beskriver i förhör hur hon, Rajs och andra rättsläkare samarbetade kring obduktionerna av säckfynden. Ormstad drog liknande slutsatser som Rajs.
Raja har ju dragit slutsatser ifrån en motorssågsmassaker via husmorsstyckning till en obducentstyckning. Knappast har väl Ormstad varit med hela den vägen?
Citera
2025-01-06, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Du skriver alltså om ett förhör som hålls 1985-01-08 som i princip bara handlar om Teet och där Rajs i efterhand ska förklara hur han har kunnat slå fast att det är en person med specialkunskaper i obduktionsteknik som styckat? Alltså vid en tidpunkt där Rajs var väl medveten om misstankarna. Ja där påstår han att den insikten vuxit fram under månader. Den uppgiften kan man värdera hur man vill.

Jag trodde att du talade om ett förhör med Rajs innan han kände till misstankarna mot Teet. Då kunde funderingar om en läkare som styckare varit värda att uppmärksammas.

Du missade visst biten med ortopederna? Det dröjde förmodligen inte flera månader innan de blev inkopplade på fallet. Men visst går det att invända att Rajs kanske ljuger. Det är som sagt upp till var och en att tolka de fakta som finns.

Citat:
Ursprungligen postat av amiden

Rajs tog flera månader på sig att skriva sitt obduktionsutlåtande och det kom strax innan TH greps - mao visste Rajs vem som var misstänkt under tiden som han författade sitt utlåtande. Förhöret med Rajs hölls i januari 1985. You do the math.

Nej, så enkel är inte den ekvationen. Den förutsätter att Rajs ljuger, troligen Ormstad med (även hon beskriver i förhör hur de gemensamt landade i uppfattningen om att en person med kunskap om anatomi och obduktionsteknik utfört styckningen).
Citera
2025-01-06, 11:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar

I den nya dokumentärserien så har man belyst Rajs roll men nämner inte att både Wykman och Ormstad mfl drog någorlunda liknande slutsatser.
Citera
2025-01-06, 11:57
Avslutad
Citat:
Raja har ju dragit slutsatser ifrån en motorssågsmassaker via husmorsstyckning till en obducentstyckning. Knappast har väl Ormstad varit med hela den vägen?

Nu börjar det spåra ur och bli ointressant. Läs förhöret med henne istället.
Citera
2025-01-06, 12:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Men vad tror du om Ormstads slutsatser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in