2025-01-06, 07:54
Medlem
En offentligt ursäkt till Claes Burger

Jag har blivit ombedd av en person (personen som indirekt pekade ut Claes Burger som styckmördare på internet 2008) att framföra en offentlig ursäkt till Claes Burger. Inlägget som handlar om dig, Claes Burger, är borttaget sedan 2023.

Jag och flera andra beklagar djupt det som hände, och det är naturligtvis oerhört tråkiigt om Claes Burger har blivit negativt inställd till de som gräver i da Costa-fallet, pga ett beklagligt misstag.
Jag är en av dem som är övertygad om att han träffade BO efter pingsthelgen, och det vore naturligtvis önskvärt om någon kunde få kontakt med Burger och ordna ett seriöst samtal med honom.

Chansen att detta ska ske, är tyvärr mikroskopisk.
Citera
2025-01-06, 08:07
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men hur skulle man kunna lämna in en resningsansökan när det inte finns en fällande Tingsrättsdom att begära resning av?

Allgen och Härm har i en laga kraft vunnen Tingsrättsdom friats för mord på CdC.
Det går inte att begära resning för att fria någon redan friad en gång till!
En friad kan aldrig själv överklaga en friande dom. I Sverige kan endast domar överklagas - aldrig domskäl eller texten i en dom.

Att begära en ny rättegång med åtal mot någon annan som man skulle kunna bevisa mördade och styckade CdC är också omöjligt. Samtliga brott mot CdC är preskriberade och ingen kan någonsin åtalas.

Det man kan göra är att rikta in sig på Kammarrättens deslegitimeringsdom och begära resning i Kammarrätten. Dvs begära att indragningen av Allgens och Härms läkarlegitimationer ogiltigförklaras.
För ett sådant förfarande behöver inte någon annan pekas ut som gärningsman - det räcker att man visar att utredningen och bevisen för Allgens och Härms skuld i styckningen inte håller.

Ok, det innebär, om jag tolkar dig rätt, att för Olsson och hans gäng finns ingen poäng att lägga energi på någon annans skuld.
Min grundfundering var mer hur man på ett mer strukturerat och finansierat sätt skulle kunna få mer "hjälp" att hitta svar på frågor som ställs här i tråden. T ex TÅs försvunna förhörssidor, går det att komma åt telefonlistor, likmaskar och flugor och så vidare.
Citera
2025-01-06, 08:26
Medlem
Det är flera saker som är konstiga i TÅ:s förhör.

Man kan bla lägga märke till allt som han INTE säger.

Med tanke på att BO umgicks med TÅ dagligen, att hon var både i Småland och Ösmo, att hon träffade Saida Dahl, att hon träffade TÅ:s vänner och hans familj, att TÅ skjutsade henne överallt, att TÅ trodde att de hade en relation, att han var som ett plåster på BO, att han bodde med BO här och var i S-holm, att han var djupt involverad i hennes liv, att han stalkade henne i juni 1984 och att han iakttog hennes flyttplaner (tillsammans med Saba) verkar det fullt rimligt att TÅ någon gång besökte de adresser där BO bodde med polare, tex Korsvall.

Under den tid som TÅ umgicks med BO, borde han ha hamnat i flera främmande bostäder, förutom den på Forskålsgatan. Men han nämner inte en enda främmande bostad förutom den bostaden.

Lite märkligt tycker jag ... hur kan man umgås tätt med en person som da Costa i flera veckor utan att kliva in i diverse knarkarkvartar?
Citera
2025-01-06, 09:32
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
TA berättade själv att han ringt till TH angående en latinsk term i en dödsattest. Detta var under tiden han jobbade i Alingsås, så alltså vid en senare tidpunkt än middagen. TH för sin del sade i förhör att de kan ha talats vid i telefon angående TAs AT-tjänstgöring, men att han inte mindes riktigt.

Tack för klargörandet. Men likväl inget som påvisar att de två haft någon särskild relation till varandra.
Citera
2025-01-06, 09:35
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Rajs och Wykman (höftledskirurg) drog helt uppenbart en del mycket intressanta och tänkvärda slutsatser.

Ormstad drog väl också någorlunda liknande slutsatser utifrån hur uttagningen av bukhålan/bäckenet såg ut?

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Kan du förklara varför Rajs slutsatser, från den ursprungliga obduktionen, åkte i papperskorgen när Polisen efter en tid bestämde sig för att Teet Härm var misstänkt?

Varför kallade Rajs ifrågasättande journalister för "idioter"?

Är det inte märkligt att Rajs senare kom fram till att det måste varit en kvinna med och styckat da Costa?
Citera
2025-01-06, 09:37
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
För nån som inte är insatt i det här fallet sen många år är det ofta rätt svårt att värdera alla olika uppgifter. Det handlar ju om många olika vittnesmål. Spekulationer, hörsägen, på båda håll.

Ja, det är ju en klok insikt.

Citat:
Lindeberg tycker att obducentens extjej såg ut som en hora. Och alla sväljer att aha, ja det var såklart obducentens extjej som såg ut som en hora som poliskvinnan såg.

Man måste ju väga sannolikheter. Ingen kan ju i dag veta hur det var. Men eftersom extjejen tydligen - och inte bara enligt Per Lindeberg - såg ut som en prostituerad samt att de bodde vid just den tunnelbanestationen, så är ju det en mycket mer trolig förklaring till observationen. Som alltså återberättades av poliskvinnan först flera år efter händelsen.

Citat:
Var det hon som tog livet av sig?

Nej, hon lever och var med i dokumentären dessutom.
Citera
2025-01-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ok, du menar att om han bara hittar nya omständigheter hur "lite" det än skulle var så går han inte vidare med den delen (annan skyldig) sen. Tack för synpunkt.
T,O har väl antytt att det svåra nu är att få resning, när det väl är gjort o det går till rättegång så kommer den friande domen,
Citera
2025-01-06, 10:11
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Men det är lite skumt att yttersäckarna revs av från rullen före innersäckarna.

Det finns ju lite olika sätt man hanterar sådana säckar. Ibland, om jag har mycket saker att slänga, så river jag ett helt gäng i följd och "frasar" sedan upp deras öppningar. På så sätt är det lätt att koncentrera mig på att förpacka grejerna och inte behöva avbryta med att riva av nya påsar.

Skulle man dessutom vara helt blodig om händerna är det nog inte så enkelt att "veckla upp" en sådan påse heller?

Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
AXE började byggas ut i slutet av 70-talet, när de kunde lagra vem man ringt till vet jag inte.

Från Wikipedia får jag uppfattningen att det främst infördes under 90-talet:

https://sv.wikipedia.org/wiki/AXE

"Den första AXE-växeln i Sverige installerades 1976 i Södertälje. Under perioden 1994–1997 byttes 2 500 små telefonstationer (egentligen endast utbrutna abonnentsteg, så kallade Remote Subscriber Stage, RSS) ut mot AXE-utrustning i standardiserade stålcontainrar."

Men det är lite otydligt. Hur som helst, ännu okänt från vilken tidpunkt det automatiskt gick att hämta ut listor över ringda nummer från en godtycklig person. Eftersom detta överhuvudtaget inte verkar vara nämnt i samband med Catrine da Costa-fallet så är min egen gissning att det var för att den tekniken helt enkelt inte fanns under denna period av 80-talet.
Citera
2025-01-06, 10:14
Medlem
Citat:
Men hur skulle man kunna lämna in en resningsansökan när det inte finns en fällande Tingsrättsdom att begära resning av?

Allgen och Härm har i en laga kraft vunnen Tingsrättsdom friats för mord på CdC.
Det går inte att begära resning för att fria någon redan friad en gång till!
En friad kan aldrig själv överklaga en friande dom. I Sverige kan endast domar överklagas - aldrig domskäl eller texten i en dom.

Att begära en ny rättegång med åtal mot någon annan som man skulle kunna bevisa mördade och styckade CdC är också omöjligt. Samtliga brott mot CdC är preskriberade och ingen kan någonsin åtalas.

Det man kan göra är att rikta in sig på Kammarrättens deslegitimeringsdom och begära resning i Kammarrätten. Dvs begära att indragningen av Allgens och Härms läkarlegitimationer ogiltigförklaras.
För ett sådant förfarande behöver inte någon annan pekas ut som gärningsman - det räcker att man visar att utredningen och bevisen för Allgens och Härms skuld i styckningen inte håller.
Ja jag antar det är domen i kammarätten han avser överklaga, en sak jag funderat på är om det inte går att protestera mot skrivningen i den friande domen från Tingsrätten? jag menar att det är logiskt att det borde gå att få skrivningen upphävd, då den ju säger de är skyldiga till ett brott de inte är åtalade för , Tänk dig ytterligheten på sådant förfarande: du är åtalad för snatteri,men i domen skrivs in att du är skyldig till mord,,så kan man ju inte ha det!
Citera
2025-01-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Kan du förklara varför Rajs slutsatser, från den ursprungliga obduktionen, åkte i papperskorgen när Polisen efter en tid bestämde sig för att Teet Härm var misstänkt?

Varför kallade Rajs ifrågasättande journalister för "idioter"?

Är det inte märkligt att Rajs senare kom fram till att det måste varit en kvinna med och styckat da Costa?
Va? det är väl logiskt att komma fram till att det var en kvinna som styckade CDC! skuldrorna var ju lossade som man styckade en kyckling!, ok, jag skall vara seriös, Rajs, verkar helt vimsig i detta fall, han pratar om kycklingar, motorsågar, läkare styckare,mm
Citera
2025-01-06, 11:25
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Ja, det är ju en klok insikt.
Man måste ju väga sannolikheter. Ingen kan ju i dag veta hur det var. Men eftersom extjejen tydligen - och inte bara enligt Per Lindeberg - såg ut som en prostituerad samt att de bodde vid just den tunnelbanestationen, så är ju det en mycket mer trolig förklaring till observationen. Som alltså återberättades av poliskvinnan först flera år efter händelsen.
Nej, hon lever och var med i dokumentären dessutom.

Jag tror också att man inte kan veta exakt vad de olika vittnena, experterna hade för eventuella motiv, det är här det spårar lite. Man kan såklart spekulera om mytomani, karriärism, uppmärksamhetskåta typer, visst, speciellt om man då vill mosa några särskilt dumma individer som borde skämmas. Ändamålen helgar medlen, om det absolut viktigaste i den här härvan är att ge två personer upprättelse och sympati hos allmänheten (julkort, pepp) måste man på andra sidan ha skurkar och mytomaner som kan väcka lika stor avsky som de andra får kärlek. OK, lär man sig jättemycket av det?

Till exempel: får inte intrycket att fotohandlarparet ljög. När jag går till dokumenten alltså. Andra kan få ett annat intryck. Men Kammarrätten tog deras uppgift på allvar.
Det borde de inte ha gjort - det höll inte som bevis av en massa skäl (kom flera år efteråt, inga kopior av bilderna kunde presenteras, ingen stödbevisning i form av andra som mindes bilderna osv).

Om man rotar i varför det blev fel (för det menar väl nästan alla i dag), vill man skruva upp volymen:typ både polis och åklagare och Kammarrätt insåg att fotohandlarparet var mytomaner men bestämde sig för att fästa stor vikt vid vittnesmålen just för att de ville sätta dit läkare och obducenten. Det passar bra med en bild av en konspiration av en sekt av manipulativa individer. Och spindeln i nätet en manipulativ mamma som allt står och faller med. Allt annat är bisaker.
T.ex mytomaner som ville bli kändisar. Feminister som demonstrerade och krävde av de blev av med läkarlegitimationerna, en karriäristisk åklagare, å så lite karaktärsmord på Jovan Rajs, en barnpsykiater och mamman. Det galna 80-talet. En helt annan tid.

Ska ändå bli lite intressant att se hur feministerna hanterar det här. Nina Björk verkar ha varit övertygad om männens skuld ända tills hon såg den nya dokumentären och det väcker frågor om TV-mediets övertygande kraft till skillnad från en massa snåriga juridiska dokument och sega långa böcker av Per Lindeberg och andra.

Hade inte Catrine da Costa en slaktare i bekantskapskretsen som redan dömts för styckmord?
Hur gick det med det DNA-testet?
Citera
2025-01-06, 11:30
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej jag har polisen anteckningar om hennes adressbok.
Polisen skrev av namn och nummer och skrev in det i ett protokoll.

Det framgår bla att hon rörde sig i hela Stockholm, långt ut i förorterna.
Hon hade numret till en EGON i Farsta, så hon kan ha cocoonat var som helst när som helst.
Det vore så klart intressant att se. I dokumentärserien visades vad som såg ut som den autentiska adress-/telefonboken, där C hade antecknat nummer till några som kallades "Mördaren" och "Tjuven" bland annat. Finns detta med i det materialet som du har?

Kanske ett stort projekt, men har du funnit namn/smeknamn som överlappar med personer i WPU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in