Hmmm!.......
1. Jag tycker också att det blir en märklig obehagligt bismak varje gång jag använder bikarbonat för att snabbmöra nötkött i mina asiatiska rätter. Jag har sköljt i vattnen efteråt men blir ej av med bismaken. Jag har dessutom kryddat kraftigt med sechuanpeppar, chili, färsk ingefära, färsk vitlök mm.......men ändå slår bikarbonat smaken igenom?
Ratio:
Sist använde jag 1,5 tsk bikarbonat till 1kg lövbiff och lät det dra i 60min, sedan sköljde jag det noga i durkslag. Blev kinakrogsmört men smakade fortfarande "bikarbonatmärkligt".
2. Umami är inte en krydda ffs!, det är en smak(hyfsat nyupptäckt i västvärlden, men allvarligt?).
3. Jag gillar testet med att lösa upp bikarbonatet i vatten men att möra fläskkött(framför allt revbensspjäll) med bikarbonat? hjälper inte mig då det för mig åtminstone först och främst gäller segt/svårt nötkött eftersom smak och textur skiljer sig mycket gällande fläsk/nötkött. Att få revbensspjäll(tunna/tjocka) möra är aldrig ett problem. Men att att få "kinakrogsstruktur" på nötkött det är en helt annan femma. Så snälla om du testat detta på nötkött...
vänligen skriv om resultatet och vilken typ av nötkött du isåfall använt och ration på ingredienserna.
4. Bara för info(mycket gammal info för övrigt, detta visste man redan på -80talet) Smakförstärkaren MSG(monosodiumglutamat) är förbjuden i barnmat och på skolor i flera länder(dock inte i EU?). Så alla ni som tycker att det är en bra idé att slänga i lite Aromat i allt ni lagar eftersom "det blir mycket godare då".......snälla sluta med det och lär er laga mat från grunden istället(för det är då man får djup i smakerna).
5. Ursäkta om jag låter dryg i ovanstående. Men är matlagningsintresserad och är självlärd och lär mig fortfarande och vill gärna veta varför jag aldrig känner bikarbonatsmaken när jag äter biff med lök på kinakrogen