2024-01-31, 22:15
Medlem
Sladdarens avatar
How To Turn Tough Meat Into Tender Perfection

https://www.youtube.com/watch?v=44cKM_SNLbQ
Citera
2024-12-10, 23:49
Medlem
LzHms avatar
Hmmm!.......

1. Jag tycker också att det blir en märklig obehagligt bismak varje gång jag använder bikarbonat för att snabbmöra nötkött i mina asiatiska rätter. Jag har sköljt i vattnen efteråt men blir ej av med bismaken. Jag har dessutom kryddat kraftigt med sechuanpeppar, chili, färsk ingefära, färsk vitlök mm.......men ändå slår bikarbonat smaken igenom?

Ratio:
Sist använde jag 1,5 tsk bikarbonat till 1kg lövbiff och lät det dra i 60min, sedan sköljde jag det noga i durkslag. Blev kinakrogsmört men smakade fortfarande "bikarbonatmärkligt".

2. Umami är inte en krydda ffs!, det är en smak(hyfsat nyupptäckt i västvärlden, men allvarligt?).

3. Jag gillar testet med att lösa upp bikarbonatet i vatten men att möra fläskkött(framför allt revbensspjäll) med bikarbonat? hjälper inte mig då det för mig åtminstone först och främst gäller segt/svårt nötkött eftersom smak och textur skiljer sig mycket gällande fläsk/nötkött. Att få revbensspjäll(tunna/tjocka) möra är aldrig ett problem. Men att att få "kinakrogsstruktur" på nötkött det är en helt annan femma. Så snälla om du testat detta på nötkött...
vänligen skriv om resultatet och vilken typ av nötkött du isåfall använt och ration på ingredienserna.

4. Bara för info(mycket gammal info för övrigt, detta visste man redan på -80talet) Smakförstärkaren MSG(monosodiumglutamat) är förbjuden i barnmat och på skolor i flera länder(dock inte i EU?). Så alla ni som tycker att det är en bra idé att slänga i lite Aromat i allt ni lagar eftersom "det blir mycket godare då".......snälla sluta med det och lär er laga mat från grunden istället(för det är då man får djup i smakerna).

5. Ursäkta om jag låter dryg i ovanstående. Men är matlagningsintresserad och är självlärd och lär mig fortfarande och vill gärna veta varför jag aldrig känner bikarbonatsmaken när jag äter biff med lök på kinakrogen
Citera
2024-12-11, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LzHm
Hmmm!.......

1. Jag tycker också att det blir en märklig obehagligt bismak varje gång jag använder bikarbonat för att snabbmöra nötkött i mina asiatiska rätter. Jag har sköljt i vattnen efteråt men blir ej av med bismaken. Jag har dessutom kryddat kraftigt med sechuanpeppar, chili, färsk ingefära, färsk vitlök mm.......men ändå slår bikarbonat smaken igenom?

Ratio:
Sist använde jag 1,5 tsk bikarbonat till 1kg lövbiff och lät det dra i 60min, sedan sköljde jag det noga i durkslag. Blev kinakrogsmört men smakade fortfarande "bikarbonatmärkligt".

2. Umami är inte en krydda ffs!, det är en smak(hyfsat nyupptäckt i västvärlden, men allvarligt?).

3. Jag gillar testet med att lösa upp bikarbonatet i vatten men att möra fläskkött(framför allt revbensspjäll) med bikarbonat? hjälper inte mig då det för mig åtminstone först och främst gäller segt/svårt nötkött eftersom smak och textur skiljer sig mycket gällande fläsk/nötkött. Att få revbensspjäll(tunna/tjocka) möra är aldrig ett problem. Men att att få "kinakrogsstruktur" på nötkött det är en helt annan femma. Så snälla om du testat detta på nötkött...
vänligen skriv om resultatet och vilken typ av nötkött du isåfall använt och ration på ingredienserna.

4. Bara för info(mycket gammal info för övrigt, detta visste man redan på -80talet) Smakförstärkaren MSG(monosodiumglutamat) är förbjuden i barnmat och på skolor i flera länder(dock inte i EU?). Så alla ni som tycker att det är en bra idé att slänga i lite Aromat i allt ni lagar eftersom "det blir mycket godare då".......snälla sluta med det och lär er laga mat från grunden istället(för det är då man får djup i smakerna).

5. Ursäkta om jag låter dryg i ovanstående. Men är matlagningsintresserad och är självlärd och lär mig fortfarande och vill gärna veta varför jag aldrig känner bikarbonatsmaken när jag äter biff med lök på kinakrogen

bikarbonaten ska lindas in i en påse som du sen lägger över köttet, sker en kemisk reaktion i alla fall
Citera
2024-12-11, 20:06
Bannlyst
Brukar göra det i yakisoba, i soja och bikarbonat
Citera
2024-12-11, 20:27
Medlem
Vem0ths avatar
Har verkligen fastnat för att möra med ananas. Då färsk ananas är fantastiskt gott då om man spar kärnan och skalet så kan man med stavmixer purea ned detta till en smet man bara doppar kött i, låter det stå 30-60 minuter sedan skölja av med kranvatten och torka torrt innan kryddorna kommer fram.

Allt blir som oxfilé i texturen, det jobbiga ryggbiff och entrecote inte får en bra stekyta pga tillsatt vätska. Men det fungerar otroligt bra.
Citera
2025-01-05, 19:01
Medlem
LzHms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Har verkligen fastnat för att möra med ananas. Då färsk ananas är fantastiskt gott då om man spar kärnan och skalet så kan man med stavmixer purea ned detta till en smet man bara doppar kött i, låter det stå 30-60 minuter sedan skölja av med kranvatten och torka torrt innan kryddorna kommer fram.

Allt blir som oxfilé i texturen, det jobbiga ryggbiff och entrecote inte får en bra stekyta pga tillsatt vätska. Men det fungerar otroligt bra.

Japp jag får testa ananas istället. Jag ger upp gällande bikarbonat. Har testat så många varianter nu och fortfarande kass bismak.
Citera
2025-01-05, 19:09
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag har mörat i bikarbona och köttet blev väldigt mört men det fick ligga i bikarbonat lite för länge vilket gav en liten bismak. Så låt det inte ligga för länge.
Citera
2025-01-05, 19:29
Medlem
Körde med kiwi för många år sedan för att prova. Det låg dock för länge och köttet totalt föll sönder. Nä köper hellst mör biff från start..
Citera
2025-02-01, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th

Max 15-20 min för snabbmarinad. Kör faktiskt inte ens annans i 1h. Galet starkt
Citera
2025-02-01, 18:34
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Max 15-20 min för snabbmarinad. Kör faktiskt inte ens annans i 1h. Galet starkt

Kärnan och skalet är inte lika starkt, äter såklart upp en härlig och fin ananas. Brukar behålla skalet och kärnan till att mixa ned till en pure med stavmixern.
Citera
2025-02-01, 19:36
Medlem
JerryCottons avatar
Finns ju annars olika mörsalter som innehåller papain om man inte diggar smaken av bikarbonat. Man kan även köpa papain och bromelain.
Citera
2025-02-02, 11:43
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Skulle man kunna få ett bra resultat av grytbitar och papain?
Jag föreställer mig att det skulle bli senigt och mosigt bara
Sen så varierar ju bitarna så hemskt i kvalitet också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in