2025-01-05, 15:29
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Inte så särskilt långt, eftersom det skulle ta 8 minuter att nå solen.

Titta på vad Herr Regulus skrev
Citera
2025-01-05, 15:32
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Beror på vilken typ av universum vi lever i. Om det fortsätter att expandera för evigt tar tiden aldrig slut. Om allt slutar med en Big Crunch tar tiden och din resa slut där. Möjligen fortsätter tiden om universum är cykliskt, men knappast du.

Mycket intressant.
Vad kan man föreställa sig när man trycker på stoppknappen. Det måste vara flera universum som har passerats förbi misstänker jag.

Eller så hamnar man i en rymd där normala tiden är ljusets hastighet. Då kanske man stannar och upplever big bang?
Citera
2025-01-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Titta på vad Herr Regulus skrev

Ja visst, men frågeställningen var ju hypotetisk med nolltid-acceleration och vice versa. Sekunden var väl tänkt att vara en stationär klocka på jorden?
Citera
2025-01-05, 15:34
Medlem
kalkryggars avatar
7,5 varv runt Jorden tar 1 sekund.

Jorden till Månen tar 1.3 sekunder.

Jag har själv testat och det stämmer. Men det går fort så det gäller att du håller i dig.
Citera
2025-01-05, 15:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Mycket intressant.
Vad kan man föreställa sig när man trycker på stoppknappen. Det måste vara flera universum som har passerats förbi misstänker jag.

Det torde bli svårt för ett rymdskepp att överleva en Big Crunch, så din resa tar nog slut där även om universum är cykliskt.
Citera
2025-01-05, 15:44
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Eftersom tiden står still för den som rör sig med ljusets hastighet kommer du aldrig att trycka på den röda knappen. Din resa fortsätter alltså till universums och/eller tidens slut.

Detta sagt, så kan en kropp med massa aldrig nå upp till ljushastigheten hur länge den än accelererar. Men du kan teoretiskt komma så nära ljushastigheten att alla stjärnor slocknat och alla svarta hål dunstat bort innan det gått en sekund för dig (vid denna hastighet, hur lång tid det tar att komma upp i den hastigheten är en annan fråga).

P.S. Motsatsen till accelerera heter decelerera.

Motsatsen till accelereration är ingen förändring i hastighet. Accelereration är förändring i hastighet, både positiv och negativ, och kan betyda både att trycka gasen såväl bromsen i botten.
Senast redigerad av anomalign 2025-01-05 kl. 15:46.
Citera
2025-01-05, 15:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Motsatsen till accelereration är ingen förändring i hastighet. Accelereration är förändring i hastighet, både positiv och negativ, och kan betyda både att trycka gasen såväl bromsen i botten.

Så skulle förstås en fysiker säga. Men jag tror inte att den breda allmänheten håller med om att man accelererar när man trampar på bromsen.
Citera
2025-01-05, 16:10
Medlem
ScorchPipes avatar
Jag kanske har missuppfattat men pratar vi om tidsdilatation?
I så fall tycker jag det är enklare att föreställa sig när man räknar tex 50% ljusets hastighet istället för "väldigt nära" ljusets hastighet.

Såhär tyckte chatgpt
https://i.imgur.com/QBvRQF4.png
Citera
2025-01-05, 17:04
Medlem
Enligt min beräkning så hamnar jag i Säffle.
Citera
2025-01-05, 17:10
Medlem
Man kan ju räkna ut hur långt man teoretiskt kommer på en sekund i ljusets hastighet. Fast på det sättetsom det beskrivs i huvudinlägget, kommer en så snabb acceleration omedelbart pulverisera rymdskeppet och personen i det.

Fast vad som är värre är att vid ljudhastigheten så blir massan oändlig... Vad det innebär vet ingen, men säkert inget bra för någon som försöker åka så fort. Man antar istället att inget med massa kan uppnå denna hastighet...

Men ljudhastighet kan vara bra när det gäller rymdfart för att förstå hur stora avstånden är. Den närmaste stjärnan utanför solsystemet ligger 4+ ljusår bort. Fast inte säkert något finns att hämta på att åka dit.

Längre avstånd kräver något snabbare och därför har man i science fiction hittat på saker som ger genvägar. Som att skapa kontrollerade maskhål att åka igenom eller att låta rymden runt rymdskeppet flytta sig istället.. Hur fort rymden kan flytta sig begränsas troligen inte av ljudhastigheten.

Men svaret som någon tagit upp är 299,792,458 m då det är ljusets hastighet per sekund i vakuum.
Senast redigerad av Snobird 2025-01-05 kl. 17:13.
Citera
2025-01-05, 17:10
Bannlyst
Citat:
Låt oss säga så här.
Ni har ett rymdskepp. Ni kliver på ombord på detta rymdskepp och trycker på grön knapp för att starta rymdskeppet. Rymdskeppet accederar upp då till ljusets hastighet. Efter 1 sekund (observerat inuti rymdskeppet) i ljusets hastighet så trycker ni på en röd knapp som retarderar (motsatsen till accelererar, istället för att vara dum och korkad och säga "accelererar neråt höhö ") till stillastående hastighet.

Accelerationen och retarderingen sker med tiden 0. Alltså i praktiken kan man säga att så fort du startar i ljusets hastighet och stannar på 0 m/s.

Hur långt har rymdskeppet kommit?
Eftersom klockan är i rymdskeppet så skulle du (med en masslös farkost) fortsätta i oändlighet.

Enligt matematiken som används för relativitetsteorierna.

Dom som skriver ca 300 000 km har missförstått.
Citera
2025-01-05, 17:14
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Eftersom klockan är i rymdskeppet så skulle du (med en masslös farkost) fortsätta i oändlighet.

Enligt matematiken som används för relativitetsteorierna.

Dom som skriver ca 300 000 km har missförstått.

Exakt. Så detta betyder att man fastnar i tiden?
Trots att alla andra kan se ljuset av rymdskeppet så händer det i praktiken ingenting i rymdskeppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in