Kul att få svara på två inlägg som har så olika syn på dagens AI. 🙂
Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Jo, jag gillar Nick. Och du förstår inte hans teori om mitokondrier. Som inte alls handlar om att fimpa strömmen till cellen.

Jag förstår, förstås att det inte kommer ström ur mitokondriers, utan att det rör sig om en ytterst komplex biologisk process. Men de fungerar, ändå, som ett slags kraftverk.
Citat:
Likaså missförstår du mig. Jag är inte AI-motståndare. Tvärtom. Och jag hejar också på utvecklingen, precis som jag gjort de senaste 25 åren.
Men jag är inte 12 år längre. Så jag hoppas inte stålmannen ska hälsa på mig längre. Eller att mitt gosedjur ska börja prata eller tänka.
Och det är just detta Dennet pratade om i sin föreläsning för 7 år sedan. Att folk behöver förstå begränsningarna med AI. Se hans föreläsning. Den gäller än idag.
Jo, dagens LLM-Transformers har, förstås, begränsningar, men också styrkor vad gäller mönsterigenkänning, kunskspsmassa och språklig kapacitet. Och de fejkar allt mer trovärdigt för varje månad som går. Just betydelsen av detta, samt att de utvecklas med utgångspunkt ifrån just språklig förmåga, kronan i vår evolutionära utveckling och det som helt skiljer oss ifrån dvärgchimpanserna, gör att jag ser modellerna som något mer än leksaker.
Kul att du hejat på utvecklingen så länge! Jag har dock hejat på utvecklingen sedan början av 1980-talet!🙂 Det jag lyckades missa var dock den historiska hype som tydligen rådde redan då och framåt och som vissa genomsjådade/blev besvikna över. Själv kollade jag ypp, (först under 2010-talet), robot utvecklingen typ en gång i kvartalet. Nu kollar jag upp AI-utvecklingen typ varje dag!
Citat:
Ursprungligen postat av
FreeMarketPatriot
Detta att den hittade på saker var ett större problem för ett år sedan än idag, samtidigt är det också en sak som gör den mer lik människor som också hittar på saker och tvärsäkert hävdar att det är sant.
ChatGPT har redan passerat en genomsnittlig flashback-användares nivå med råge.
Absolut så har du med all säkerhet rätt: G. Hinton har pekat på att så väl vår perceptron som minnesfunktion till stor del bygger på fabriceringar och simuleringar, vilket stämmer fint med den senaste neurologiska forskningen. Så, ja, ChatGPT-4o är mer trovärdig i jämförelse med många Flashbackare.
Men samtidigt så får man hålla i minnet att modellen inte är någon autonom självmedveten existens, vilket den, förstås, medger om du frågar den. Men just att den utvecklats så lyckosamt med språket som utgångspunkt och att, vi också fabricerar och simulerar, Viket gör oss och LLM-Transformers kreativa, gör att inget kan uteslutas.