Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Jag tror tvärtom. Vi behöver verktyg i den upplösningen just för att komma vidare i förståelsen av cellers interna funktioner i detalj. Och så småningom livets uppkomst. Jag undrar dessutom som du, om det ens räcker med molekylär upplösning. Är rädd för att det bara är ett steg på vägen. Därav min tro att vi är sekel ifrån den kunskap vi behöver för riktig generell och medveten AI.
Tills vi är där så får vi naturligtvis simulera m.h.a enklare abstraktioner. Det är så vi kommer vidare, som vanligt.
Jag tror inte vi behöver den nivån av förståelse, men helt klart så behöver vi förstå och forma en riktig modell av tanken innan vi kan simulera den.
Vad vi har idag är i stora drag bandspelare, lite motsvarande leksaksdockorna på 50 talet som kunde säga ”mamma”, skillnaden är också att en massa kvacksalvare vill tjäna pengar och man skyr inga medel, de absolut värsta är de som vill göra det genom att röra upp skräck, så folk ska betala vad som mer eller mindre är en form av ”beskyddarverksamhet” för ett hot som idag inte finns.
Det finns självfallet ingen som jobbar med detta som inte inser att en opålitlig lösning är farlig, men idag är det inte lösningen i sig som är farlig utan huvudlöst tillämpande av vad som i huvudsak är en leksak som marknadsförs som en universell lösning på alla problem (dvs därför man så snabbt som möjligt vill klassa det som AGI också).
Det är också vad som är så frustrerande i dessa trådar för det är väldigt lite som dessa modeller gör som är förvånande, annat än att möjligtvis det fungerar så pass bra som det gör när allt vill sig väl, men man måste fortfarande förstå att de tillfällena är långt ifrån nivån som människor håller och att huvudsakliga orsaken är att människor ”skulpterar” det… det är liksom RLHF som gjorde OpenAI blev en grej till att börja med.