2025-01-05, 06:32
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Tråden handlar om att jobba hemifrån. Vilket många inte klarar av.
Fantastiskt för dig att du har kompisar som är både bilmekaniker, sotare och rörmokare.
Skulle du uppskatta att de jobbade hemifrån? Om de skulle hjälpa dig?
Hur skulle de ens kunna hjälpa dig då?
Programmerare - det kommer AI göra så mycket bättre än människor om bara några år.

Precis och många kan heller inte jobba två veckor och vara lediga två, varför grinar du inte om att det är orättvist?

Vissa jobbar 5 skift och är lediga 2 veckor av 5 för att de jobbar vissa helger och har bara 36 timmars arbetsvecka, varför grinar du inte om att det är orättvist?

Säg som det är istället du är bitter och avundsjuk på att vissa yrkesgrupper inte behöver jobba från någon specifik plats och att de dessutom tjänar betydligt bättre än dig. Det är ju knappast på din bekostnad de jobbar hemifrån, då hade det ju varit en annan sak.
Citera
2025-01-05, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Precis och många kan heller inte jobba två veckor och vara lediga två, varför grinar du inte om att det är orättvist?

Vissa jobbar 5 skift och är lediga 2 veckor av 5 för att de jobbar vissa helger och har bara 36 timmars arbetsvecka, varför grinar du inte om att det är orättvist?

Säg som det är istället du är bitter och avundsjuk på att vissa yrkesgrupper inte behöver jobba från någon specifik plats och att de dessutom tjänar betydligt bättre än dig. Det är ju knappast på din bekostnad de jobbar hemifrån, då hade det ju varit en annan sak.

Bitter är ju ett populärt ord här på FB - och du verkar inte ens ha förstått vad jag menar. Så jag har kanske uttryckt mig dåligt. Men de som förstår, de förstår.

Du tycker att hemarbete är toppen - det tycker inte jag. Undantag finns, men de är just undantag.

Och det tycker tydligen Spotify också - som sparkade nästan 20 % av sina anställda för ett år sedan.
Citera
2025-01-05, 06:57
Medlem
guderis avatar
Citat:
Bitter är ju ett populärt ord här på FB - och du verkar inte ens ha förstått vad jag menar. Så jag har kanske uttryckt mig dåligt. Men de som förstår, de förstår.

Du tycker att hemarbete är toppen - det tycker inte jag. Undantag finns, men de är just undantag.

Och det tycker tydligen Spotify också - som sparkade nästan 20 % av sina anställda för ett år sedan.

Att spotify, och andra techbolag gjorde sig av med personal har ingenting med distansarbete att göra, det berodde på att de helt enkelt hade för stor kostym och inte var tillräckligt effektiva, detta är vanligt i techbranchen och går i vågor. Kanske därför så många IT människor inte har några större problem att byta arbetsgivare titt som tätt.
Vad tråden handlar om är ju att Spotify är nöjda med distansarbete och dom säger ju just precis det som många i tråden också säger:

Citat:
“You can’t spend a lot of time hiring grownups and then treat them like children,” Spotify’s chief human resources officer Katarina Berg told Raconteur, explaining the group’s continued flexible work location policy.

“We are a business that’s been digital from birth, so why shouldn’t we give our people flexibility and freedom?

“Work is not a place you come to, it’s something you do.”

Inom IT sektorn började man använda distansarbete långt innan covid, det var ingen som grinade om detta då.
Citera
2025-01-05, 07:19
Medlem
Citat:
Att spotify, och andra techbolag gjorde sig av med personal har ingenting med distansarbete att göra, det berodde på att de helt enkelt hade för stor kostym och inte var tillräckligt effektiva, detta är vanligt i techbranchen och går i vågor. Kanske därför så många IT människor inte har några större problem att byta arbetsgivare titt som tätt.
Vad tråden handlar om är ju att Spotify är nöjda med distansarbete och dom säger ju just precis det som många i tråden också säger:

Inom IT sektorn började man använda distansarbete långt innan covid, det var ingen som grinade om detta då.

Jag förstår inte riktigt varifrån du kommer eller varför? Om du inte ens kan förstå att det behövs praktiska arbeten också?

Var det 20 % barn som Spotify sa upp? Vad gör dessa barn nu?
Citera
2025-01-05, 07:35
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt varifrån du kommer eller varför? Om du inte ens kan förstå att det behövs praktiska arbeten också?

Var det 20 % barn som Spotify sa upp? Vad gör dessa barn nu?

Jag har väl aldrig sagt att det behövs praktiska arbeten. Och många praktiska arbeten har andra förmåner, som att jobba två veckor och vara ledig två, eller skiftformer med längre ledigheter, ob tillägg, arbetstidsförkortning på upp till 4 timmar per vecka, Traktamenten och reseersättningar.

Varför skulle det vara 20% barn för, uppsägningarna hade ingenting med hemarbete att göra skrev jag ju.
Citera
2025-01-05, 07:54
Medlem
Citat:
Jag har väl aldrig sagt att det behövs praktiska arbeten.

Nej, det har du verkligen inte sagt.

Citat:
Varför skulle det vara 20% barn för, uppsägningarna hade ingenting med hemarbete att göra skrev jag ju.

För att Spotify så stolt gått ut med att de litar på sina anställda, de litar på att deras anställda inte är barn. Men kickar ändå nästan en femtedel av dem. Vad tror du det berodde på? Att de var så fantastiska hemarbetare? Att de var så värdefulla?
Citera
2025-01-05, 08:00
Medlem
guderis avatar
Citat:

För att Spotify så stolt gått ut med att de litar på sina anställda, de litar på att deras anställda inte är barn. Men kickar ändå nästan en femtedel av dem. Vad tror du det berodde på? Att de var så fantastiska hemarbetare? Att de var så värdefulla?

Jag tror du har missuppfattat saker och ting ganska gravt här, uppsägningar av enskilda anställda kan mycket väl bero på inkompetens eller misskötande. Men uppsägning av 20% av arbetsstyrkan är ett strategiskt beslut taget av ekonomiska skäl då man helt enkelt har för många anställda i jämförelse med vad man ansåg sig behöva, det har ingenting med kompetens eller hemarbete att göra. Det fanns förmodligen både skickliga och inkompetenta bland de som fick sluta.

Tror du massuppsägningar inom industrin, sjukvården eller byggbranschen också beror på att arbetarna är dåliga?
Citera
2025-01-05, 09:00
Medlem
Citat:

AI eller andra tekniska landvinningar kanske tog deras jobb.
Citera
2025-01-05, 09:30
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Är det missunnsamt att tycka det ska vara lika för alla? Är ju det vi strävar efter i Svärje.
Det finns ingen rättvisa i arbetslivet. Det kommer aldrig gå att få det "rättvist" heller. Alla jobb har sina för och nackdelar. När du väljer inriktning i livet så tar du förmodligen ställning till faktorer som lön, arbetsvillkor och arbetets art. Att komma o gnälla över att en "kontorsnisse" har bra betalt och möjligheten att jobba hemifrån blir ju bara töntigt. Förmodligen har du själv sagt till dig att du absolut inte vill bli en "kontorsnisse" kanske för att jobbet är ganska påfrestande, det kan kräva mycket ansvar, det är ett stillasittande arbete som är påfrestande för hälsan. Många kontorsnissar satt tidigare i öppna landskap där det var rätt otrevligt. Nu, efter att kontorsnissarna får arbeta hemifrån har miljön för de som är kvar på kontoret förbättrats markant.

Din polare, han som lirar dator 80% av tiden, många av oss andra skulle må piss i ett sådant jobb. Troligen arbetar han i någon form av helpdesk där det blir oändligt långa timmar av total tystnad, vad menar du att din vän ska göra under tiden? Finns inga uppgifter är det en fråga om överlevnad att ha något att göra.
Är du lika upprörd över lastbilschaufförer som lyssnar på ljudböcker dagarna i ända?
Är du missnöjd med dina villkor så byt jobb istället. Kanske kan du hjälpa din kompis med IT-supporten?
Citera
2025-01-05, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
För att du ”jobbar” hemifrån. Finns inte en käft som är lika produktiv som kalsongjobbare som på plats.
Och vad fan grundar du det på? Jag är mer effektiv hemifrån. För jag slipper en massa människor som stör mig hela tiden.

Är det projicering månne? Bara för att du själv saknar självdisciplinen som krävs betyder det inte att andra gör det.

Citat:
Varför har du inte det i ditt anställningsavtal om det är så kritiskt för dig att du säger upp dig om du inte får fortsätta kalsongjobba där hemma?
För att det inte är speciellt viktigt för mig att det står i avtalet. Det viktiga för mig är vad som händer i praktiken.
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-05 kl. 10:08.
Citera
2025-01-05, 11:54
Avslutad
Smart drag av Spotify finns nog många duktiga utvecklare som blivit tvingade tillbaka till kontoret som går att rekrytera.
Citera
2025-01-05, 12:50
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Och vad fan grundar du det på? Jag är mer effektiv hemifrån. För jag slipper en massa människor som stör mig hela tiden.

Är det projicering månne? Bara för att du själv saknar självdisciplinen som krävs betyder det inte att andra gör det.

För att det inte är speciellt viktigt för mig att det står i avtalet. Det viktiga för mig är vad som händer i praktiken.

Men… hade du inte haft detta hypotetiska dilemma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in