2025-01-04, 12:55
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du kan byta jobb.
Någon måste ju likförbannat så och bygga, eller ska alla bli kontorsnissar?
Citera
2025-01-04, 12:57
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Jag pendlar totalt 3 timmar om dagen, men jag anser att kan folk arbeta hemifrån så är det bra. Sluta vara missunnsam
Är det missunnsamt att tycka det ska vara lika för alla? Är ju det vi strävar efter i Svärje.
Citera
2025-01-04, 13:10
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Inget, men vart ska Anders som bygger lägenheter sova på sin lunchrast? På stolen i fikarummet medan kontorsnissen sover i sin hästensäng?
Exakt vem mer än Anders avundsjuka förlorar på om jag väljer att ta en tupplur på min fritid? Min arbetsgivare lär ju bli glad om jag lyckas producera mera? Anders får väl prata med sin arbetsgivare om han vill ha bättre förmåner?

Citat:
Någon måste ju likförbannat så och bygga, eller ska alla bli kontorsnissar?
Det är kul det här med tillgång och efterfrågan det funkar även här. Ju mera som efterfrågan det finns på en viss tjänst, desto mera kan de som har den kompetensen kräva i förmåner och ersättningar.

Här blir det ju så att om det finns mindre arbetande snickare kan de kräva bättre förhållanden, så som längre luncher för att sova eller spela eller vad det nu är du stör dig på.

Citat:
Är det missunnsamt att tycka det ska vara lika för alla? Är ju det vi strävar efter i Svärje.

Lika möjligheter och inte lika. Helt lika för alla är renodlad kommunism, och det är inte många som efterfrågar det. Ska löner vara lika för alla? Ska alla jobb ha exakt samma förutsättningar? För sådana fall måste ju allt ägande försvinna, för annar är ju risken att någon får det ekonomiskt bättre ställt än mig? Det är väl så du resonerar?
Citera
2025-01-04, 13:58
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag tror det är du som missuppfattar vad många menar med det. Det handlar nog snarare om att dom vet att det finns andra arbetsgivare som är villiga att anställa, inte att dom är oumbärliga på en specifik arbetsplats.

Jag är exempelvis dataingengör, jag har jobbat med AI i många år och kan därmed anses vara lite av en expert på att sätta upp moderna AI system. Om min nuvarande arbetsgivare skulle göra någonting som jag anser inte passa mig, exempelvis gå ner från dagens 2 till 5 obl kontorsdagar så skulle jag berätta för min arbetsgivare att jag antingen vill ha kvar mina nuvarande förmåner eller så kommer jag börja söka efter nya jobb.

Självklart gör jag det inte för att jag anser mig oumbärlig på min nuvarande arbetsplats utan därför att jag vet att min kompetens är eftersökt och att det finns andra arbetsgivare som kan ge mig andra vilkor.

Samma sak om jag är inne i en rekryteringsprocess och det visar sig att mina krav på distansjobb inte kan uppfyllas av arbetsgivaren, då tackar jag nej till jobbet och söker vidare, inte konstigare än att tacka nej när ens löneanspråk inte kan mötas.
Jo jag har hört den sagan många gånger, säkert 20 gånger bara I denna tråd. Och det är precis vad jag skrev. Du tror att du är oumbärlig så du tror att du kan få som du vill helt enkelt. Men om du tror att du kan få det, lycka till.
Det är en förmån precis som vilken som helst annan. Men var åtminstone ärlig och inse att ingen är oersättlig.
Vidare, en del säger att de jobbar bättre hemma. Om det är så tycker jag att det pekar på en brist, att då alltså jobba sämre på ett kontor, en omgivning som är designad och byggd speciellt för att jobba i. Varför skulle det vara sämre? Ofta så får man höra att svaret är att det finns störningsmoment på ett kontor men det finns ju oftast tysta rum just för sådana typer. Och oftast så finns det bättre uppkoppling och kontorsutrustning också. Som jag sa, var ärliga. Som de flesta som vägrar att jobba på kontor låter som om "om jag inte får jobba hemifrån så kommer jag sluta och söka annat jobb. Jag är så jävla eftersökt på marknaden". Låter bekant?
Missförstå mig rätt, jag jobbar också hemma ibland när det passar bra och jag skulle kunna göra det mer om jag ville. Men det skulle aldrig falla mig in att göra det till en måste-ha fråga. Så barnslig är jag faktiskt inte.
Senast redigerad av llundberg57 2025-01-04 kl. 14:03.
Citera
2025-01-04, 14:09
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jo jag har hört den sagan många gånger, säkert 20 gånger bara I denna tråd. Och det är precis vad jag skrev. Du tror att du är oumbärlig så du tror att du kan få som du vill helt enkelt. Men om du tror att du kan få det, lycka till.
Det är en förmån precis som vilken som helst annan. Men var åtminstone ärlig och inse att ingen är oersättlig.
Vidare, en del säger att de jobbar bättre hemma. Om det är så tycker jag att det pekar på en brist, att då alltså jobba sämre på ett kontor, en omgivning som är designad och byggd speciellt för att jobba i. Varför skulle det vara sämre? Ofta så får man höra att svaret är att det finns störningsmoment på ett kontor men det finns ju oftast tysta rum just för sådana typer. Och oftast så finns det bättre uppkoppling och kontorsutrustning också. Som jag sa, var ärliga. Som de flesta som vägrar att jobba på kontor låter som om "om jag inte får jobba hemifrån så kommer jag sluta och söka annat jobb. Jag är så jävla eftersökt på marknaden". Låter bekant?
Missförstå mig rätt, jag jobbar också hemma ibland när det passar bra och jag skulle kunna göra det mer om jag ville. Men det skulle aldrig falla mig in att göra det till en måste-ha fråga. Så barnslig är jag faktiskt inte.

Om du hört samma sak 20 ggr bara i den här tråden så kanske det ligger någonting i vad folk faktiskt försöker berätta för dig. Snacka om att vara trångsynt...

Fast nyss hade du ju ingenting emot att jobba hemma och nu helt plötsligt så är det tydligen så att du anser att man ska jobba på kontoret.

Och ja jag är eftersökt på arbetsmarknaden, att det finns folk som jobbar i bristyrken och har en helt annan möjlighet att diktera villkor och lön, det är någonting du faktiskt får leva med, sluta vara bitter på dessa och lägg din energi på ditt eget jobb istället.
Senast redigerad av guderi 2025-01-04 kl. 14:31.
Citera
2025-01-04, 14:13
Medlem
guderis avatar
Citat:

Varför ska det vara lika för alla för, en snickare har väl knappast lagt ner 5+ år av sitt liv att traggla sig igenom universitetet i fattigdom, har inga studieskulder och började tjäna ordentliga pengar redan efter gymnasiet. Är det rättvist?
Citera
2025-01-04, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Varför? För det är ungefär vad du myglar bort av arbetsgivarens pengar. Som en sorts schablon.
Varför började du hos din arbetsgivare om jobbet inte var hemmaarbete?
På vilket sätt myglar jag bort arbetsgivarens pengar? Du gör jävligt märkliga antaganden här.
Citera
2025-01-04, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Finns det en enda i tråden som sagt att de är oersättliga? Jag har inte sett någon, och jag är då inte en av dem heller. Däremot har jag sagt att det inte skulle vara några svårigheter för mig att hitta ett nytt jobb som jag kan få sköta på distans. Förstår du skillnaden?
Citera
2025-01-04, 17:03
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Varför ska det vara lika för alla för, en snickare har väl knappast lagt ner 5+ år av sitt liv att traggla sig igenom universitetet i fattigdom, har inga studieskulder och började tjäna ordentliga pengar redan efter gymnasiet. Är det rättvist?
Det har inte min vän heller. Han hoppa av skolan när han var 16. Tror du en snickarlärling har en asfet lön eller hur tänker du?
Citera
2025-01-04, 17:23
Medlem
guderis avatar
Citat:
Det har inte min vän heller. Han hoppa av skolan när han var 16. Tror du en snickarlärling har en asfet lön eller hur tänker du?

Betydligt bättre än dom som tar studielån och lever på csn

Dom här lönerna mellan 22-28k i månaden är betydligt fetare än de 3400kr i veckan man får via csn, som men sedan måste betala tillbaka.

https://www.byggnads.se/medlem/larling/larlingssteg/byggavtalet/

Nu är ju inte världen rättvis, alla har inte samma förmåner i jobbet i form av lön, flextid, hybrid arbetsplats, studielån eller möjlighet att börja yrkeslivet och därmed även familjeliv konsumtion etc direkt efter gymnasiet. Är man inte nöjd med just sin lott så får man se till att skaffa ett annat arbete.

Sluta sitt och var bitter på vad andra yrkesgrupper gör och inte gör, vissa jobbar två veckor intensivt och är sedan lediga två veckor, det kan inte jag göra, även om jag skulle vilja, jag är dock inte bitter för det utan tycker att det är väl najs för dom som kan göra det, men det är ingenting som jag lägger mig i.
Senast redigerad av guderi 2025-01-04 kl. 17:29.
Citera
2025-01-04, 18:08
Medlem
Prodelins avatar
Jag hade en kollega under pandemin som renoverade sitt hus istället för att jobba, han avslöjades ganska snabbt då han ofta inte svarade på Teams fast han var grön i status, han gjorde som många andra och körde med ett program så musen rörde sig emellanåt.

På nuvarande jobb jag precis slutat på så fick jag en chock i början att de hade enablat i Teams att skicka en veckorapport till din chef och dig själv hur många minuter du pratat eller chattat med samt vilka personer med namn du samarbetat med, hur många minuter du rört tangentbordet.

Man fick förslag om vilka man skulle ha mer kontakt med osv...

Helt galet, antar vissa företag kör detta utan att användaren vet om det.
Citera
2025-01-04, 20:53
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Betydligt bättre än dom som tar studielån och lever på csn

Dom här lönerna mellan 22-28k i månaden är betydligt fetare än de 3400kr i veckan man får via csn, som men sedan måste betala tillbaka.

https://www.byggnads.se/medlem/larling/larlingssteg/byggavtalet/

Nu är ju inte världen rättvis, alla har inte samma förmåner i jobbet i form av lön, flextid, hybrid arbetsplats, studielån eller möjlighet att börja yrkeslivet och därmed även familjeliv konsumtion etc direkt efter gymnasiet. Är man inte nöjd med just sin lott så får man se till att skaffa ett annat arbete.

Sluta sitt och var bitter på vad andra yrkesgrupper gör och inte gör, vissa jobbar två veckor intensivt och är sedan lediga två veckor, det kan inte jag göra, även om jag skulle vilja, jag är dock inte bitter för det utan tycker att det är väl najs för dom som kan göra det, men det är ingenting som jag lägger mig i.
Då har ju dom kämpat gärnet och gjort sig förtjänt av två veckor ledigt. En som jobbar 20% sen sover och spelar datorspel 80% tycker jag inte gör sig förtjänt av det. Svårare än så är det inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in