2025-01-05, 03:45
Medlem
Vanligt bröd, fullt av socker, mjölk är väl fullt av socker eller. å de flesta mjölkprodukter.
Citera
2025-01-05, 05:54
Som med allt annat, skillnad på bruk och missbruk.

Gick från 127kg till 114kg sedan oktober av att sluta äta skräpmat, godis chips läsk etc, varit nykter sedan dess också.. första 2 veckorna var jag sjuk som bara fan med en blandning av magsjuka och influensa, misstänkte att det var sockerabstinens, kanske alkoholabstinens också jag vet inte. Idag känner jag inget sug alls efter varken socker eller alkohol.. känner mig mer balanserad på nått sätt, rätt skönt.

tog en tugga av en kompis pizza förra månaden och det smakade bara olja och salt, bröd är som att tugga klister. Inte ens Julborden jag var på under december kunde locka mig att äta allt gott.. "The swedish fika" är iof lite farligt men tog mig igenom en sådan med stolthet här om dagen

Äter bara ägg, kött och grönsaker, that's it. Den dagen jag kan se mig själv naken i spegeln utan att skämmas eller känna mig äcklad är något jag verkligen ser fram emot.
Citera
2025-01-05, 06:47
Medlem
Väldigt svårt.
Om inte omöjligt.
Du får nog baka eget bröd och fika för att slippa.
På Ica finns socker i det mesta.
Citera
2025-01-05, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Som med allt annat, skillnad på bruk och missbruk.

Gick från 127kg till 114kg sedan oktober av att sluta äta skräpmat, godis chips läsk etc, varit nykter sedan dess också.. första 2 veckorna var jag sjuk som bara fan med en blandning av magsjuka och influensa, misstänkte att det var sockerabstinens, kanske alkoholabstinens också jag vet inte. Idag känner jag inget sug alls efter varken socker eller alkohol.. känner mig mer balanserad på nått sätt, rätt skönt.

tog en tugga av en kompis pizza förra månaden och det smakade bara olja och salt, bröd är som att tugga klister. Inte ens Julborden jag var på under december kunde locka mig att äta allt gott.. "The swedish fika" är iof lite farligt men tog mig igenom en sådan med stolthet här om dagen

Äter bara ägg, kött och grönsaker, that's it. Den dagen jag kan se mig själv naken i spegeln utan att skämmas eller känna mig äcklad är något jag verkligen ser fram emot.

Men sen är man död inget att skryta om.
Du behöver nog fika ibland för att bli normal och "glad".
Citera
2025-01-05, 07:21
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Men sen är man död inget att skryta om.
Du behöver nog fika ibland för att bli normal och "glad".

vara normal är för tråkiga människor utan personlighet, gladare nu än för några månader sedan. Varför är du så bitter?
Citera
2025-01-05, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
vara normal är för tråkiga människor utan personlighet, gladare nu än för några månader sedan. Varför är du så bitter?

Nej man kan sluta i "människor utan personlighet" om man överdriver.
Man har en energi att göra sig av med. Har erfarenhet av att sätta sig i en kategori utan motstånd..
Då fastnar man kvar men när man försöker ändra saker kommer motstånd som vissa ska tolka allvarligt.
Om du förstod ens ?
Citera
2025-01-05, 07:45
Medlem
Det går, jag har gjort det i flera år. Jag äter socker någon gång per månad, då i form av en bulle eller något eftersom man är illa tvungen att vara social och "fika". Levern producerar sitt egna socker genom proteiner, så det är ingen fara på den fronten.

Jag rekommenderar alla att testa detta, man blir som en supermänniska efter att man går in i konstant ketos, men du måste äta kött som ett lejon.
Citera
2025-01-05, 08:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MT8624
Jag har länge funderat över hur mycket socker påverkar vår hälsa. Mycket av våra ohälsor verkar ha kopplingar till sockerkonsumtion, vare sig det är direkt eller indirekt. Socker har kopplingar till akne, fetma, tandproblem och flera kroniska sjukdomar, och ändå verkar det vara en ofrånkomlig del av vår vardag.

Under en längre tid har jag försökt minska min sockerkonsumtion och till och med sluta helt med socker, men det verkar nästan omöjligt. Socker finns i princip allt, inte bara i godis och läsk, utan även i livsmedel som bröd, såser och färdigrätter.

Jag har insett att det kanske är orealistiskt att helt eliminera socker från kosten. Däremot funderar jag på om det kan räcka med att sluta med de mest uppenbara sockerbomberna som godis, chips, glass och liknande. Jag har också börjat byta ut läsk mot sockerfria alternativ, även om jag vet att många hävdar att sötningsmedel också är skadliga. Men ska vi vara helt ärliga är socker minst lika dåligt, om inte värre.

Det jag undrar är:

Går det ens att sluta äta socker helt och hållet, eller är det en orealistisk målsättning?
Är det tillräckligt att bara sluta med uppenbara sockerbomber såsom godis, läsk, glass m.m?
Är det bättre att äta socker i små mängder, exempelvis en gång i veckan eller månaden, snarare än att försöka sluta helt?

Hoppas att jag har lagt tråden i rätt kategori.

Det är inte alls orealistiskt att sluta med socker, tvärtom väldigt lätt. Det är ju bara att låta bli det du räknar upp.

Det är också väldigt enkelt att laga all mat från grunden själv med riktiga råvaror.
Citera
2025-01-05, 08:36
Medlem
AlfaQhards avatar
Börja med att ta bort läsken så har du löst 80% av konsumtionen
Citera
2025-01-05, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Väldigt svårt.
Om inte omöjligt.
Du får nog baka eget bröd och fika för att slippa.
På Ica finns socker i det mesta.
baka eget bröd mjöl är kolhydrater och kolhydrater är socker så bröd ska uteslutas helt
många verkar tro att det vitt bordssocker endast ska räknas som socker men vitt mjöl, ris, pasta är socker också och potatis är som mest 15% kolhydrater
Citera
2025-01-05, 09:17
Medlem
Men om du inte äter godis å sötar bröd är väl mjölkprodukter den största boven.
Citera
2025-01-05, 09:37
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av businessasunusual
baka eget bröd mjöl är kolhydrater och kolhydrater är socker så bröd ska uteslutas helt
många verkar tro att det vitt bordssocker endast ska räknas som socker men vitt mjöl, ris, pasta är socker också och potatis är som mest 15% kolhydrater
Det här med ris gör mig förvirrad. Jag bor i asien och asiaterna har ätit ris i tusentals år utan att gå upp i vikt .De äter ris i riktigt rikliga mängder flera gånger om dagen.
På senare år ser man många tjockisar även här men det beror inte på riset utan alla snabbmatskedjor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in