2025-01-04, 21:16
Medlem
MT8624s avatar
Jag har länge funderat över hur mycket socker påverkar vår hälsa. Mycket av våra ohälsor verkar ha kopplingar till sockerkonsumtion, vare sig det är direkt eller indirekt. Socker har kopplingar till akne, fetma, tandproblem och flera kroniska sjukdomar, och ändå verkar det vara en ofrånkomlig del av vår vardag.

Under en längre tid har jag försökt minska min sockerkonsumtion och till och med sluta helt med socker, men det verkar nästan omöjligt. Socker finns i princip allt, inte bara i godis och läsk, utan även i livsmedel som bröd, såser och färdigrätter.

Jag har insett att det kanske är orealistiskt att helt eliminera socker från kosten. Däremot funderar jag på om det kan räcka med att sluta med de mest uppenbara sockerbomberna som godis, chips, glass och liknande. Jag har också börjat byta ut läsk mot sockerfria alternativ, även om jag vet att många hävdar att sötningsmedel också är skadliga. Men ska vi vara helt ärliga är socker minst lika dåligt, om inte värre.

Det jag undrar är:

Går det ens att sluta äta socker helt och hållet, eller är det en orealistisk målsättning?
Är det tillräckligt att bara sluta med uppenbara sockerbomber såsom godis, läsk, glass m.m?
Är det bättre att äta socker i små mängder, exempelvis en gång i veckan eller månaden, snarare än att försöka sluta helt?

Hoppas att jag har lagt tråden i rätt kategori.
Citera
2025-01-04, 21:20
Medlem
EmMEw0w93s avatar
En liten mängd är bra, socker är som bränsle för hjärnan. Det är en annan grej att konsumera socker bomber, men behöver minska på detta och inte små mängder.
Citera
2025-01-04, 21:22
Medlem
Slutade med socker i 4 månader gick ner 17kg.

Åt endast sallad och kött ungefär! Efter fyra månader åt jag en skiva vattenmelon sen var jag tillbaka till mitt sockerbruk
Citera
2025-01-04, 21:23
Medlem
okok1s avatar
Äta för mycket kalorier är problemet.
Citera
2025-01-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
En liten mängd är bra, socker är som bränsle för hjärnan. Det är en annan grej att konsumera socker bomber, men behöver minska på detta och inte små mängder.

Hjärnan tillverkar eget socker
Citera
2025-01-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Äta för mycket kalorier är problemet.

Sluta med socker kan vara en god väg att minska sina kalorier om man vill gå ner i vikt
Citera
2025-01-04, 21:29
Medlem
Sök på the glucose goddess på Youtube.
Fransk forskare med intressanta teorier.
En sammanfattning av teorierna:
Socker är svårt att utesluta.
Det som är viktigt är att hålla blodsockernivån stabil.
Ät inte sötsaker på tom mage. Gäller även läsk och juice.
Fiber bromsar upptaget av socker.
Ät mer protein och fett så minskar sötsuget.
Citera
2025-01-04, 21:35
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Hjärnan tillverkar eget socker

Hjärnan behöver glukos för att tillverka socker och glukos är socker. Hjärnan använder huvudsakligen glukos och behöver cirka 120 gram glukos per dag för att fungera optimalt.
Citera
2025-01-04, 21:37
Medlem
Jordgubbes avatar
Ja, vad menar du egentligen, vadå "börjat byta ut läsk", det låter ju som ett sockerberoende, är ju bara dricka vatten etc (då kommer dessutom smaken tillbaka). Sen om man nån gång misslyckas, för att nån bagare smugit mer socker i limpan (tex för att man köpte en limpa som inte redovisade ingredienserna), ja då får man bli än mer vaksam. Att kurvorna för fetma och diabetes går rakt upp i himlen är till stor del pga läsk och liknande. Förr fanns knappt socker, och det var knappast orsaken till sjukdomar då. Inför hög sockerskatt, så resten slipper medfinansiera vården.
Citera
2025-01-04, 21:44
Medlem
Utan tillsatt socker brukar fungera bra
Citera
2025-01-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Hjärnan behöver glukos för att tillverka socker och glukos är socker. Hjärnan använder huvudsakligen glukos och behöver cirka 120 gram glukos per dag för att fungera optimalt.

Googla lite om ketos och glukoneogenes!
Citera
2025-01-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MT8624
Jag har länge funderat över hur mycket socker påverkar vår hälsa. Mycket av våra ohälsor verkar ha kopplingar till sockerkonsumtion, vare sig det är direkt eller indirekt. Socker har kopplingar till akne, fetma, tandproblem och flera kroniska sjukdomar, och ändå verkar det vara en ofrånkomlig del av vår vardag.

Under en längre tid har jag försökt minska min sockerkonsumtion och till och med sluta helt med socker, men det verkar nästan omöjligt. Socker finns i princip allt, inte bara i godis och läsk, utan även i livsmedel som bröd, såser och färdigrätter.

Jag har insett att det kanske är orealistiskt att helt eliminera socker från kosten. Däremot funderar jag på om det kan räcka med att sluta med de mest uppenbara sockerbomberna som godis, chips, glass och liknande. Jag har också börjat byta ut läsk mot sockerfria alternativ, även om jag vet att många hävdar att sötningsmedel också är skadliga. Men ska vi vara helt ärliga är socker minst lika dåligt, om inte värre.

Det jag undrar är:

Går det ens att sluta äta socker helt och hållet, eller är det en orealistisk målsättning?
Är det tillräckligt att bara sluta med uppenbara sockerbomber såsom godis, läsk, glass m.m?
Är det bättre att äta socker i små mängder, exempelvis en gång i veckan eller månaden, snarare än att försöka sluta helt?

Hoppas att jag har lagt tråden i rätt kategori.

Det beror ju lite på vad du menar med "socker". Många livsmedel innehåller stärkelse som vi har förmågan att bryta ner till socker. Dessutom innehåller många livsmedel naturligt socker, Jag skulle gissa att om du skall undvika detta också så behöver du ta dig till en rätt extrem diet, och jag tror inte vi är anpassad till den dieten. Mycket av problemen med socker grundar sig nog i att man proppar i sig "artificiellt" socker...

Kroppen behöver socker och förvisso kan kroppen klara sig utan tillförda kolhydrater som kan tas upp, men det känns lite som att det blir lite av en nödlösning för kroppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in