Citat:
Ursprungligen postat av
MT8624
Jag har länge funderat över hur mycket socker påverkar vår hälsa. Mycket av våra ohälsor verkar ha kopplingar till sockerkonsumtion, vare sig det är direkt eller indirekt. Socker har kopplingar till akne, fetma, tandproblem och flera kroniska sjukdomar, och ändå verkar det vara en ofrånkomlig del av vår vardag.
Under en längre tid har jag försökt minska min sockerkonsumtion och till och med sluta helt med socker, men det verkar nästan omöjligt. Socker finns i princip allt, inte bara i godis och läsk, utan även i livsmedel som bröd, såser och färdigrätter.
Jag har insett att det kanske är orealistiskt att helt eliminera socker från kosten. Däremot funderar jag på om det kan räcka med att sluta med de mest uppenbara sockerbomberna som godis, chips, glass och liknande. Jag har också börjat byta ut läsk mot sockerfria alternativ, även om jag vet att många hävdar att sötningsmedel också är skadliga. Men ska vi vara helt ärliga är socker minst lika dåligt, om inte värre.
Det jag undrar är:
Går det ens att sluta äta socker helt och hållet, eller är det en orealistisk målsättning?
Är det tillräckligt att bara sluta med uppenbara sockerbomber såsom godis, läsk, glass m.m?
Är det bättre att äta socker i små mängder, exempelvis en gång i veckan eller månaden, snarare än att försöka sluta helt?
Hoppas att jag har lagt tråden i rätt kategori.
Det beror ju lite på vad du menar med "socker". Många livsmedel innehåller stärkelse som vi har förmågan att bryta ner till socker. Dessutom innehåller många livsmedel naturligt socker, Jag skulle gissa att om du skall undvika detta också så behöver du ta dig till en rätt extrem diet, och jag tror inte vi är anpassad till den dieten. Mycket av problemen med socker grundar sig nog i att man proppar i sig "artificiellt" socker...
Kroppen behöver socker och förvisso kan kroppen klara sig utan tillförda kolhydrater som kan tas upp, men det känns lite som att det blir lite av en nödlösning för kroppen.