Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Spelar väl ingen roll vem som utför arbetet, det tar i vilket fall resurser från annan verksamhet.
Hur många rader du än skriver kan du inte komma från det enkla faktum att målet med en efterlysning är att få någon gripen och att det kräver resurser. Eller
vet du säkert att dansdomaren inte kommer bli gripen? I så fall är ju efterlysningen meningslös så varför görs den då ens?
Sedan var ju inte min kritik mot Sveriges efterlysning i första hand av ekonomisk karaktär utan handlade om att man gör likadant som man kritiserar andra länder för. D.v.s. det var hyckleriet jag kritiserade.
Men jag ser att du skriver
…
Vad gäller onödiga efterlysningar sedan så är det ju en helt annan diskussion. Det som ses som onödigt i ett land gör det ju inte i ett annat. Och att Sverige kan kritisera andra länders lagar och sedan själva ha en lag som resten av världen skakar på huvudet åt kan jag inte se som direkt märkligt.
Nej inte ”helt annan diskussion” utan det var precis det jag skrev om från början, Sveriges höga svansföring gällande internationella efterlysningar. Sverige kritiserade vissa typer av efterlysningar via Interpol som de menade var onödiga. Hur svårt är det för en normalbegåvad att se hyckleriet här?
Jag gör ett sista försök.
"Hur många rader du än skriver kan du inte komma från det enkla faktum att målet med en efterlysning är att få någon gripen och att det kräver resurser."
Det skrev jag ju att det stämmer och de gäller alla efterlysningar. Men du inser väl att man inte lägger lika mycket resurser på alla efterlysningar (som sagt mer än 10 000 bara i Sverige)? För sådant som DC är efterlyst för läggs det inte ner tid. Man är nöjd fån polis- och åklagarmyndighet med att om han fastnar i en kontroll någonstans så kommer han att delgiven, det är allt. Och ja, detta vet jag.
"Eller vet du säkert att dansdomaren inte kommer bli gripen? I så fall är ju efterlysningen meningslös så varför görs den då ens?"
Jag vet med säkerhet att varken Interpol eller irländsk (eller annan nation än Sverige) lagt ner ens 10 minuter på DC. Men han kan givetvis bli gripen och då kommer de att läggas ner än del tid. Skulle han ex få för sig att flyga någonstans och hans pass kontrolleras, så kommer han gripas. Och där har du svaret på varför man gör en efterlysning. Massor med efterlysta fastnar i gränskontroller, trafikkontroller osv.
"Sverige kritiserade vissa typer av efterlysningar via Interpol som de menade var onödiga. Hur svårt är det för en normalbegåvad att se hyckleriet här?"
Saken är ju då igen som jag skrev, att olika stater har olika åsikter om vad som är onödigt. Sveriges myndigheter, riksdag och regering tycker väl i stort att den svenska sexköpslagen är bra. Att andra länder kliar sig i huvudet ändrar ju inte detta. Hyckleri vore det ifall vi som nation jobbade exakt likadant som nationer vi kritiserar. Men då vi som nation anser att sexköp ska straffas med fängelse så är det givetvis också så att vi som nation (enskilda politiker, poliser, åklagare osv kan givetvis tycka annat) inte tycker att en internationell efterlysning av DC är onödig.