2025-01-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vet inte vad du egentligen vill ha sagt. Att internationella efterlysningar enbart är symbolhandlingar och alltid ignoreras. Eller att varje land lika gärna kan efterlysa massor med människor godtyckligt för struntbrott för ”det kostar inget”.

Hela idén med en efterlysning är att få personen gripen och det kostar och skall hanteras. Oavsett om det inte alltid händer är det naturligtvis en belastning för Interpol med varje efterlysning. Den totala summan är ju det de har att hantera.

Således blir min slutsats att länder som klagar på att andra länder gör onödiga efterlysningar, vilket Sverige gjort, skall föregå med gott exempel. Även om äckliga Expressen förföljer denne dansdomare till världens ände är hans s.k. brott löjeväckande obefintligt.

Och nej. En enkel internationell efterlysning belastar inte Interpol. Den finns bara i systemet. Enbart när Sverige ber ett annat lands polis att aktivt försöka gripa någon (kräver dels att man har goda skäl att tro att personen finns på en viss plats och att den är efterlyst för ett grövre brott) läggs det ner arbetstid. Och då inte av Interpol utan av t ex i det här fallet, irländska myndigheter.
Citera
2025-01-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datoridiot
Med facit i hand har han ställt till det ordentligt.

Han hade förmodligen klarat sig med en rejäl bot samt ingen uthängning om han samarbetade med polisen.
Då hade man dessutom "trott" på honom kring att det är ett missbruk.

Nu ser han istället ut som en fegis som inte kan stå för det han gjort.
Man undrar vad familjen tycker om helvetet han utsätter dem för nu...

Inte ens paolo flydde från åtal och media. Så ja, det är en fegis utan dess like.
Citera
2025-01-04, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Inte ens paolo flydde från åtal och media. Så ja, det är en fegis utan dess like.
Paolo var en idiot som erkände. Varför bjuda polisen på det?

Varför jagar dom inte 14-15 åringar som skjuter & bombar istället.
Citera
2025-01-04, 21:20
Medlem
Tidningar som Expressen och Aftonbladet har drivit på med falska påståenden om att han tvingade kvinnor att sälja sexuella tjänster.

Hade det varit så, skulle det ha framgått i förundersökningsprotokollet och i åtalet mot honom. Dessutom skulle det finnas offer för hans handlingar. Det finns inga offer. Han har inte tvingat någon att sälja sexuella tjänster till honom. Det handlar helt enkelt om två vuxna människor som kommit överens om att sälja och köpa en sexuell tjänst.

Jag tyckte att detta var en intressant artikel.
https://bulletin.nu/debatt-hetsjakt-pa-dermot-clemenger
Citera
2025-01-04, 22:28
Medlem
Citat:
Förutsatt att han har det ekonomiska på det torra och att hans rykte redan är förstört, är det högst rationellt för honom att hålla sig undan fortsatta juridiska konsekvenser.
Citera
2025-01-05, 09:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tubesnake
Förutsatt att han har det ekonomiska på det torra och att hans rykte redan är förstört, är det högst rationellt för honom att hålla sig undan fortsatta juridiska konsekvenser.

Bo i en typ kolonistuga på Irland och käka hämtmat ett år lär inte kosta mer än max 20k / månad.

Kontantkort i mobilen så löser det sig.
Citera
2025-01-05, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och nej. En enkel internationell efterlysning belastar inte Interpol. Den finns bara i systemet. Enbart när Sverige ber ett annat lands polis att aktivt försöka gripa någon (kräver dels att man har goda skäl att tro att personen finns på en viss plats och att den är efterlyst för ett grövre brott) läggs det ner arbetstid. Och då inte av Interpol utan av t ex i det här fallet, irländska myndigheter.

Spelar väl ingen roll vem som utför arbetet, det tar i vilket fall resurser från annan verksamhet.
Hur många rader du än skriver kan du inte komma från det enkla faktum att målet med en efterlysning är att få någon gripen och att det kräver resurser. Eller vet du säkert att dansdomaren inte kommer bli gripen? I så fall är ju efterlysningen meningslös så varför görs den då ens?

Sedan var ju inte min kritik mot Sveriges efterlysning i första hand av ekonomisk karaktär utan handlade om att man gör likadant som man kritiserar andra länder för. D.v.s. det var hyckleriet jag kritiserade.

Men jag ser att du skriver

Vad gäller onödiga efterlysningar sedan så är det ju en helt annan diskussion. Det som ses som onödigt i ett land gör det ju inte i ett annat. Och att Sverige kan kritisera andra länders lagar och sedan själva ha en lag som resten av världen skakar på huvudet åt kan jag inte se som direkt märkligt.
Nej inte ”helt annan diskussion” utan det var precis det jag skrev om från början, Sveriges höga svansföring gällande internationella efterlysningar. Sverige kritiserade vissa typer av efterlysningar via Interpol som de menade var onödiga. Hur svårt är det för en normalbegåvad att se hyckleriet här?
Senast redigerad av Varglig 2025-01-05 kl. 10:54.
Citera
2025-01-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Har han gett sig på minderåriga? Var? På salongerna?

Det här blir vidrigare och vidrigare - men när han efterlyses för våldtäkt på barn borde det gå att få D.C.utelämnad.

Det blir så när folk lägger sina egna tolkningar på det och sveps med i drevet bara för att spya hat mot Clemenger.

Han har inte våldtagit en mindre årig, han har inte våldtagit någon. Hade det varit så hade inte vara efterlyst för enbart köp av sexuella tjänster.

Bättre att läsa förundersökningsprotokollet och åtalet istället. Där ser du sanningen. Till och med Expressen och Aftonbladet vrida på sanningen och syftar till att han tvingade kvinnor att utföra sexuella tjänster fast det finns ingen grund i det. Det framgår ingenstans i protokollet eller i åtalet mot honom.

https://bulletin.nu/debatt-hetsjakt-pa-dermot-clemenger
Citera
2025-01-05, 11:47
Medlem
Citat:
att dermot utvandrar i sin sk. utenärvaro när han står dömd för potentiellt 32 oaktsamma våldtäckter är ju väldigt grovt brott i sig.

Vad pratar du om? Han är ej dömd till att börja med och ingenstans i åtalet nämns oaktsamma våldtäkter. Han är åtalat i nuläget för köp av sexuella tjänst. Inget mer.
Citera
2025-01-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Spelar väl ingen roll vem som utför arbetet, det tar i vilket fall resurser från annan verksamhet.
Hur många rader du än skriver kan du inte komma från det enkla faktum att målet med en efterlysning är att få någon gripen och att det kräver resurser. Eller vet du säkert att dansdomaren inte kommer bli gripen? I så fall är ju efterlysningen meningslös så varför görs den då ens?

Sedan var ju inte min kritik mot Sveriges efterlysning i första hand av ekonomisk karaktär utan handlade om att man gör likadant som man kritiserar andra länder för. D.v.s. det var hyckleriet jag kritiserade.

Men jag ser att du skriver

Vad gäller onödiga efterlysningar sedan så är det ju en helt annan diskussion. Det som ses som onödigt i ett land gör det ju inte i ett annat. Och att Sverige kan kritisera andra länders lagar och sedan själva ha en lag som resten av världen skakar på huvudet åt kan jag inte se som direkt märkligt.
Nej inte ”helt annan diskussion” utan det var precis det jag skrev om från början, Sveriges höga svansföring gällande internationella efterlysningar. Sverige kritiserade vissa typer av efterlysningar via Interpol som de menade var onödiga. Hur svårt är det för en normalbegåvad att se hyckleriet här?

Jag gör ett sista försök.

"Hur många rader du än skriver kan du inte komma från det enkla faktum att målet med en efterlysning är att få någon gripen och att det kräver resurser."

Det skrev jag ju att det stämmer och de gäller alla efterlysningar. Men du inser väl att man inte lägger lika mycket resurser på alla efterlysningar (som sagt mer än 10 000 bara i Sverige)? För sådant som DC är efterlyst för läggs det inte ner tid. Man är nöjd fån polis- och åklagarmyndighet med att om han fastnar i en kontroll någonstans så kommer han att delgiven, det är allt. Och ja, detta vet jag.

"Eller vet du säkert att dansdomaren inte kommer bli gripen? I så fall är ju efterlysningen meningslös så varför görs den då ens?"

Jag vet med säkerhet att varken Interpol eller irländsk (eller annan nation än Sverige) lagt ner ens 10 minuter på DC. Men han kan givetvis bli gripen och då kommer de att läggas ner än del tid. Skulle han ex få för sig att flyga någonstans och hans pass kontrolleras, så kommer han gripas. Och där har du svaret på varför man gör en efterlysning. Massor med efterlysta fastnar i gränskontroller, trafikkontroller osv.

"Sverige kritiserade vissa typer av efterlysningar via Interpol som de menade var onödiga. Hur svårt är det för en normalbegåvad att se hyckleriet här?"

Saken är ju då igen som jag skrev, att olika stater har olika åsikter om vad som är onödigt. Sveriges myndigheter, riksdag och regering tycker väl i stort att den svenska sexköpslagen är bra. Att andra länder kliar sig i huvudet ändrar ju inte detta. Hyckleri vore det ifall vi som nation jobbade exakt likadant som nationer vi kritiserar. Men då vi som nation anser att sexköp ska straffas med fängelse så är det givetvis också så att vi som nation (enskilda politiker, poliser, åklagare osv kan givetvis tycka annat) inte tycker att en internationell efterlysning av DC är onödig.
Citera
2025-01-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evendock
Han blir arresterad.
Det som spelar roll är att det var ett brott i landet som det skedde, alltså att han bröt mot ett annat lands lagar där i det landet som utfärdat arresteringsorden.
Vad lagen säger om det brottet i landet han blir arresterad i spelar ingen roll.
Sen kan han kanske ha lättare att muta sig fri i mindre civiliserade länder om man gömmer sig i något sådant.

Du har fel. Även om han skulle gripas i en kontroll finns det ingen garanti för att han kommer att utlämnas till Sverige.
För att utlämning ska kunna ske krävs att flera kriterier är uppfyllda. Det viktigaste är dubbel kriminalitet, det vill säga brottet måste vara olagligt i båda länderna: landet som efterlyser honom samt landet där han eventuellt gripas. Sedan finns det en mängd andra kriterier, såsom straffskalan osv.
Kort sagt, inget land, inte ens EU-länder, kommer att lämna över honom till Sverige. Detta är ett spel för galleriet från Sveriges sida, då de lobbar inom EU för att våra sexköpslagar ska bli EU-lagar.
Citera
2025-01-05, 12:41
Medlem
Amsvartners avatar
Fantastiskt att expressen-journalister med flera, jag misstänker att det är fler skithål till s.k journalister som dreglar efter en gubbe som knullat på en salong.
Det är så djävla skruvat, jaga riktigt bus istället säger jag, men det törs dom inte dom djävla fittorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in