2025-01-04, 15:23
Medlem
bokskog54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag gick in och kollade på gamla Lendify-investeringar och det är bara att konstatera att de numera är katastrofala.
På många av portföljerna ligger cirka 50 % ligger på Inkasso (nästan ingen recovery rate). Kreditprövningen måste ha varit ytterst slapp, i motsats till vad som hävdats i marknadsföringen.

Var Lendify ett scam-bolag? Verkar ju som att det letade med ljus och lykta efter de med sämst kreditvärdighet och sedan lånade de ut till just dem.

Vore väldigt bra om Savelend kunde fixa till sina filter också. Sitta och titta på varje enskilt lån för att hur stor andel som är skräp är rätt segt.
Citera
2025-01-04, 21:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokskog54
Var Lendify ett scam-bolag? Verkar ju som att det letade med ljus och lykta efter de med sämst kreditvärdighet och sedan lånade de ut till just dem.

Vore väldigt bra om Savelend kunde fixa till sina filter också. Sitta och titta på varje enskilt lån för att hur stor andel som är skräp är rätt segt.
Nej, jag tror inte Lendify var en scam, snarare att man hade extremt dålig koll och fokuserade på volymtillväxt framför hållbara kreditförluster.

Jag har pysslat en del med Browser-automatisering för att sammanställa data (först från Lendify, sen Lunar och nu Savelend) utan att behöva klicka runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in