Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-05, 06:36
  #1
Medlem
Vad tror ni om den här sidan https://lendify.se/

Man lånar ut pengar till privatpersoner och så får man ränta på det.
Vad tror ni ger bäst ränta/avkastning aktier eller att låna ut på den sidan?
Citera
2016-02-05, 08:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Vad tror ni om den här sidan https://lendify.se/

Man lånar ut pengar till privatpersoner och så får man ränta på det.
Vad tror ni ger bäst ränta/avkastning aktier eller att låna ut på den sidan?

Som med allt så är det förenad med risk. Jag skulle nog satsa på en hälsosam mix av aktier/fonder/p2p.
Just lendify "verkar" bra, riskspridning på minst 20 olika lån, endast kreditvärdiga låntagare samt att de har någon sorts av "kreditförlustfond".

Värt att tänka på är att den förväntade avkastningen som de skriver är best case scenario.
Citera
2016-02-05, 19:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blazyb
Som med allt så är det förenad med risk. Jag skulle nog satsa på en hälsosam mix av aktier/fonder/p2p.
Just lendify "verkar" bra, riskspridning på minst 20 olika lån, endast kreditvärdiga låntagare samt att de har någon sorts av "kreditförlustfond".

Värt att tänka på är att den förväntade avkastningen som de skriver är best case scenario.
Vadå best case scenario? Binder inte lånetagaren lånet till en viss ränta som jag får (beroende på tid)?
Citera
2016-02-05, 19:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Vadå best case scenario? Binder inte lånetagaren lånet till en viss ränta som jag får (beroende på tid)?

Det är givetvis inte säkert att låntagaren kan betala tillbaka sitt lån. Tror du att det är riskfritt att låna ut pengar?
Citera
2016-02-06, 17:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är givetvis inte säkert att låntagaren kan betala tillbaka sitt lån. Tror du att det är riskfritt att låna ut pengar?
Fast låntagaren får inte ha några betalningsanmärkningar. Så känns inte som någon fara.
Citera
2016-02-06, 18:25
  #6
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Fast låntagaren får inte ha några betalningsanmärkningar. Så känns inte som någon fara.



Är du långivare på lendify? hur länge har du varit det? är det många lånsökare? vad är lägsta/högsta beloppet man får betala per lån för att gå med?
Citera
2016-02-06, 19:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Fast låntagaren får inte ha några betalningsanmärkningar. Så känns inte som någon fara.

Citera
2016-02-07, 13:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Klart det finns risk. Men den minimeras ju när sajten gjort en koll på vem som ansöker om lån!
Citera
2016-02-07, 13:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna


Är du långivare på lendify? hur länge har du varit det? är det många lånsökare? vad är lägsta/högsta beloppet man får betala per lån för att gå med?
Nej har inte blivit långivare än men funderar på att bli det.
Citera
2016-02-07, 13:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Klart det finns risk. Men den minimeras ju när sajten gjort en koll på vem som ansöker om lån!
Ja, men det är fortfarande det de syftar på när de skriver "best case scenario", vilket var vad du frågade om.
Citera
2016-02-07, 14:42
  #11
Medlem
rakarnas avatar
dem verkar inte ha haft något trevligt 2015.

http://www.allabolag.se/5569681744/Lendify_AB

Men jag förstår inte hur kan ett företag ha -2300% vinstmarginal och fortfarande kunna hålla på? hur funkar detta?
Citera
2016-02-07, 15:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
dem verkar inte ha haft något trevligt 2015.

http://www.allabolag.se/5569681744/Lendify_AB

Men jag förstår inte hur kan ett företag ha -2300% vinstmarginal och fortfarande kunna hålla på? hur funkar detta?
Ägarna skjuter in mer pengar i bolaget. Inget ovanligt att nya bolag går med förlust de första åren. Ofta fokuserar man mer på tillväxt än lönsamhet i början, för att ta marknadsandelar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback