Citat:
Ursprungligen postat av
llundberg57
Tror inte att du som anställd är i position att avgöra vilket som är bra eller dåliga beslut från arbetsgivarens synpunkt.
Det är inte bara att jobba hemifrån i sak som är problem här, det är lika mycket att en anställd tror sig kunna diktera arbetsgivarens villkor. Det är en attityd som är en röd flagga och aldrig bör tolereras.
Se min edit
Och jo, i väldigt många fall är det de som gör jobbet som är mest kompetenta att avgöra hur det jobbet sköts bäst. I alla fall beträffande högkvalificerade jobb. Självklart finns det jobb som görs bäst på platsen, men det finns gott om chefer som ägnar mesta delen av tiden åt att ge illusionen av att de behövs och är livrädda för att distansarbete visar att de inte gör någon nytta.
I min värld är det det en rätt stor red flag där det är viktigare för arbetsgivaren att visa vem som bestämmer istället för att försöka maximera tillvaratagandet av de anställdas kompetens. På min arbetsplats har vi fem olika team. De olika teamen har olika arbetsmetodik, och det är teamen som bestämmer internt hur de ska arbeta. Så länge vi levererar lämnar chefen oss ifred.