2025-01-04, 04:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Nej där har du fel. Om du missade det så jobbar min brorsa på Infosys och där måste de nu (sen 8 månader tillbaka) tillbaka till kontoret och det är likadant där jag bor på det stora bankerna och försäkringsbolagen.

Jag jobbar som utvecklare. Är sällan på kontoret. Ungefär som alla jag känner i branschen.
Citera
2025-01-04, 04:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Nej där har du fel. Om du missade det så jobbar min brorsa på Infosys och där måste de nu (sen 8 månader tillbaka) tillbaka till kontoret och det är likadant där jag bor på det stora bankerna och försäkringsbolagen.

Kollade lite på Infosys.

Citat:
Our clients who on average had about 10 percent of their workforce operate remotely are now functioning with 90 percent of their employees working from homes. This large, remotely distributed workforce now has to find ways to manage inter-dependencies.
Citera
2025-01-04, 04:17
Avslutad
Citat:
Tror inte att du som anställd är i position att avgöra vilket som är bra eller dåliga beslut från arbetsgivarens synpunkt.
Det är inte bara att jobba hemifrån i sak som är problem här, det är lika mycket att en anställd tror sig kunna diktera arbetsgivarens villkor. Det är en attityd som är en röd flagga och aldrig bör tolereras.
Se min edit

Och jo, i väldigt många fall är det de som gör jobbet som är mest kompetenta att avgöra hur det jobbet sköts bäst. I alla fall beträffande högkvalificerade jobb. Självklart finns det jobb som görs bäst på platsen, men det finns gott om chefer som ägnar mesta delen av tiden åt att ge illusionen av att de behövs och är livrädda för att distansarbete visar att de inte gör någon nytta.

I min värld är det det en rätt stor red flag där det är viktigare för arbetsgivaren att visa vem som bestämmer istället för att försöka maximera tillvaratagandet av de anställdas kompetens. På min arbetsplats har vi fem olika team. De olika teamen har olika arbetsmetodik, och det är teamen som bestämmer internt hur de ska arbeta. Så länge vi levererar lämnar chefen oss ifred.
Citera
2025-01-04, 04:27
Avslutad
Citat:
Källa till det Helge skrev https://www.infosys.com/navigate-your-next/being-resilient/insights/distributed-remote-work.html

Citat:
As we adopt physical distancing and work locations move to homes, the work paradigm has shifted in the COVID-19 pandemic situation. Our clients who on average had about 10 percent of their workforce operate remotely are now functioning with 90 percent of their employees working from homes. This large, remotely distributed workforce now has to find ways to manage inter-dependencies.

Sen har jag inte kollat hur mycket banker och försäkringsbolag tillåter distansarbete, men dessa företag är ju kända för att vara dinosaurier.
Citera
2025-01-04, 04:57
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kollade lite på Infosys.
Jag så är det inte om man jobbar på Infosys i Sverige i alla fall. Likadant på Macquarie Bank och de andra stora bankerna. Sedan är det ofta så att det är Infosys kunder som begär att ska finnas fullt tillgänglig.
Senast redigerad av llundberg57 2025-01-04 kl. 05:00.
Citera
2025-01-04, 05:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag så är det inte om man jobbar på Infosys i Sverige i alla fall. Likadant på Macquarie Bank och de andra stora bankerna.

Men på lite större bolag som Ericsson eller ServiceNow så är det så.
Citera
2025-01-04, 05:17
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Se min edit

Och jo, i väldigt många fall är det de som gör jobbet som är mest kompetenta att avgöra hur det jobbet sköts bäst. I alla fall beträffande högkvalificerade jobb. Självklart finns det jobb som görs bäst på platsen, men det finns gott om chefer som ägnar mesta delen av tiden åt att ge illusionen av att de behövs och är livrädda för att distansarbete visar att de inte gör någon nytta.

I min värld är det det en rätt stor red flag där det är viktigare för arbetsgivaren att visa vem som bestämmer istället för att försöka maximera tillvaratagandet av de anställdas kompetens. På min arbetsplats har vi fem olika team. De olika teamen har olika arbetsmetodik, och det är teamen som bestämmer internt hur de ska arbeta. Så länge vi levererar lämnar chefen oss ifred.
Enligt DIN egen uppfattning bara. Nu är det ju inte du som bestämmer. En annan röd flagga om dig är din attityd gentemot dina chefer vilken verkar vara 'det är vi programutvecklare som är motorn, det är vi som är viktiga och cheferna åker snålskjuts på oss och vårat förträffliga arbete'.
Förstår du själv hur arrogant du låter? Tror du gör klokt i att försöka behålla det jobb du har. Tror du skulle få dig en kalldusch på den öppna marknaden.
Citera
2025-01-04, 05:20
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men på lite större bolag som Ericsson eller ServiceNow så är det så.
På större företag som Digital Realty, JP Morgan och Equinix är det inte så. De är alla mina kunder och det fungerar inte så här.
Citera
2025-01-04, 05:23
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Källa till det Helge skrev https://www.infosys.com/navigate-your-next/being-resilient/insights/distributed-remote-work.html

Sen har jag inte kollat hur mycket banker och försäkringsbolag tillåter distansarbete, men dessa företag är ju kända för att vara dinosaurier.
Ja det gamla utslitna 'de är dinosaurier. Den gamla ekonomin, etc, etc'.
Ja håller med om att de må vara gammelmodiga men det är trots allt dom som håller i pengarna och därför bestämmer reglerna.
Citera
2025-01-04, 05:57
Avslutad
Citat:
Enligt DIN egen uppfattning bara. Nu är det ju inte du som bestämmer. En annan röd flagga om dig är din attityd gentemot dina chefer vilken verkar vara 'det är vi programutvecklare som är motorn, det är vi som är viktiga och cheferna åker snålskjuts på oss och vårat förträffliga arbete'.
Förstår du själv hur arrogant du låter? Tror du gör klokt i att försöka behålla det jobb du har. Tror du skulle få dig en kalldusch på den öppna marknaden.
Förnekar du att sådana dåliga chefer existerar?

Har inte förnekat att det finns jättebra chefer. Har haft båda typer.
Citera
2025-01-04, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Dom som har jobb man inte kan jobba hemifrån med då? Som måste gå upp tidigare och åka till arbetsplatsen?
Som alltså förlorar t.ex 2 timmar i resväg varje dag som inte är betald?

Har en vän som jobbar hemifrån. Han jobbar väll aktivt 2 timmar om dagen, resten av tiden spelar han datorspel.
Han får alltså betalt för att sitta och spela under arbetstid medan andra vänner står och sliter på byggen.

Byt jobb säger ni, men nån måste endå vara på den arbetsplatsen.

Nej, obligatorisk närvaro på alla jobb är mina 10 cent.

Jag pendlar totalt 3 timmar om dagen, men jag anser att kan folk arbeta hemifrån så är det bra. Sluta vara missunnsam
Citera
2025-01-04, 07:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Jag tror han överdriver.
Har en vän som är sådär också.

Studerar 100% på distans.
35-50tim studier i veckan beroende på projekt inlämning.

Min vän tror att jag sitter hemma och lallar och frågar när jag ska skaffa ett riktigt jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av crator
Tidstypisk ändå att glidare med hittepå-jobb vill ”jobba” hemma med full lön medan knegare med samhällsviktiga jobb ska upp kl 06.00, pendla två timmar om dagen och komma hem slukörda kl 18.
Och dessutom beskyllas för avundsjuka och missunnsamhet av hittepåjobbsglidarna.
Och nej, att föreslå att människor med riktiga jobb får skylla sig själva för att de inte byter till hittepåjobb duger inte. Då skulle samhället kollapsa.

Citat:
På större företag som Digital Realty, JP Morgan och Equinix är det inte så. De är alla mina kunder och det fungerar inte så här.

Den svenska avundsjukan är inte vacker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in