Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
Kan du inte hänvisa till et fall där målsägande inte fått ut sitt skadestånd istället? Jag känner inte till något sådant fall, däremot känner jag till fall där folk fått ut försäkringspengar fast ingen fällts för brott, en polisanmälan är ofta grunden till att försäkringspengar betalas ut, råder dig läsa på brottoffermyndighetens hemsida istället för lawloine länkar
Får en målsägande ut försäkringspengar, så får de inte ut skadeståndet. Och för att få försäkringspengar, så måste man ha en försäkring. Vilket inte alltid 20-åringar tänker på att ha.
Jag känner till ett fall av falsk tillvitelse, där den falska tillvitaren tillvitade en rik person. och fick ut hela sitt begärda skadestånd. Där var det uppenbart att det rörde sig om falsk tillvitelse. inte bara för att få skadestånd, utan även för att sätta dit den andra pga. hämndlystnad och hat.
Fallet som tråden handlar om pekar betydligt mer på att det faktiskt har skett en våldtäkt. Oerhört löjligt att ens tro att folk i
Sverige skulle förnedra sig själva genom en falsk tillvitelse om våldtäkt för att
eventuellt någon gång i framtiden få ynka 250 000 i skadestånd.
Tror du att målsägande njöt av gynundersökningen? Flera polisförhör? Rättsmedicinsk undersökning? Berätta för sina föräldrar och vänner om våldtäkt? Det tror inte jag. Låter skitjobbigt. Men nödvändigt om det väl skett en våldtäkt. Har det inte skett en våldtäkt så är det inte värt det hela för att
eventuellt få ett ynka litet skadestånd.