2025-01-03, 13:48
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Då är det väl möjligt att benpipan stack hål på plastsäcken när de förflyttade den?
Ja, det skulle inte alls vara otroligt. Det är oklart var på säcken denna benpipa skulle ha stuckit ut och hur stort hålet var.

Eftersom den enda källan till denna uppgift tycks vara Jan Olsson är det svårt att hitta mer precisa uppgifter. Jag har i vilket fall inte sett det.
Citera
2025-01-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Håller med till 100%.
Verkar vara samma psykologiska processer som när kvinnor, nästan uteslutande, mördas av en man i en relation till offret eller åtminstone har en tydlig koppling.
Hans dotter var ju bara några år yngre än Catrine, de kunde lika gärna varit systrar.
Och Catrine hade alltså bott hos T.Å i Småland i början på Juni då Catrine träffat hans dotter.
Det kan ju inte varit "alla Indianer i kanoten" hos den snubben.

Ehum. Du missade min fråga eller?
Citera
2025-01-03, 13:55
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Men då är det liksom försent, det blir då främst ett intresse för specialintresserade och påverkar inte allmänheten lika mycket.
Så är det nog att den stora massan kan engagera sig intensivt i ett ämne, och sedan släppa det när nya intressanta saker händer. Men styckmordsfallet levde vidare med en mindre men, tror jag, kunnigare tyckare och publik.
Citera
2025-01-03, 13:56
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Ehum. Du missade min fråga eller?
Sorry, varit på jobbet medans jag skrev. I dropboxen, den sista delen, längst ner, är de förhör jag refererar till.
Citera
2025-01-03, 13:59
Medlem
Citat:
Sorry, varit på jobbet medans jag skrev. I dropboxen, den sista delen, längst ner, är de förhör jag refererar till.

Tack så mycket för svar
Det är alltså TÅ som blir förhörd där?
Citera
2025-01-03, 14:01
Medlem
colis avatar
Jo fallet var enormt uppmärksammat när det var aktuellt. Tror inget misstänkt mord förutom Palme har fått motsvarande mediautrymme, inte ens Anna Lind.

Men det var inte offret som drog till sig uppmärksamheten.
Catrine da Costa, född Bäckström hade sedan åratal levt som missbrukare av främst heroin. Hon var hemlös och försörjde sig genom prostitution och stölder samt langning. Ibland fick hon pengar av Soc till kläder.
Hennes båda söner med olika fäder hade sedan länge omhändertagits av Soc. Hon uppehöll sig framförallt i och runt Kungsträdgården, Malmskillnadsgatan och Hamngatan ner mot T-centralen där hon ibland låste in sina saker i förvaringsskåp.
Hon befann sig på samhällets absoluta botten sedan flera år. Hennes bekantskapskrets utgjordes av likartade olycksbröder och systrar och av olika kunder - torskar.
Hon hittades död i mitten på juli sommaren 1984. Hennes död skulle inte givit upphov till särskilt många rubriker annat än i samband med nyhetstorkan under sommarsemestern. Därefter hade det fallit i glömska - om inte läkaren Teet Härm genom Jovan Rajs och sin fd svärfars försorg hade pekats ut som misstänkt.

Då blommade mediaintresset upp och fick ytterligare eld när Christina Allgen tog kontakt med polisen och pekade ut sin make, läkare nr 2.

Då löpte medierna och vänstervridna kvinnosaksgrupper fullkomligt amok. ”Rättvisa för Catrine” hade inte ett skit med omtanke om den prostituerade döda narkotikamissbrukaren CdC att göra.
Det var patriarkatet av priviligierade män man ville åt. Tidsandan med vänsterorienterade journalister som tog täten.

I praktiken blev det inte prioriterat att hitta den eller de verkliga mördarna, det kom i skymundan. Allra viktigaste blev det istället att sätta dit de priviligierade hemska läkarna.
Något som utmärkt passade den uppblåsta narcissisten Jovan Rajs, den försmådda och hämndlystet barnsexualfixerade Christina Allgen och den unge barnpsykiatrikern Frank Lindblad som ville få kred från omgivningen genom att skriva ett beställt intyg med ”de rätta” efterfrågade slutsatserna.

Dessa ingredienser räckte för att skapa denna enorma rättshaveriska soppa som många dragit sig för att peta i av rädsla för att själva bränna sig. Fram tills nu.
Senast redigerad av coli 2025-01-03 kl. 14:43.
Citera
2025-01-03, 14:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jaha du. Här har du en som läste varenda tidning när allting utspelade sig. Har fortfarande kvar en del artiklar från den tiden så dina idéer om luftslott kan du glömma.

Du överdriver helt klart, det var ingen masshysteri, panik eller upprörd stämning. Hela svenska folket följde verkligen inte fallet, hitta inte på.
Citera
2025-01-03, 14:04
Medlem
Pommiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Tack för påminnelsen! Jag lyssnade på Spår när de sände serien, men om jag inte missminner mig kom de inte fram till något konkret? Rätta mig gärna om jag har fel, jag ska passa på att lyssna på nytt.

Njae både och kan man kanske säga? Det konstaterades att om säckarna inte hade hål i sig så går det att veta att de blivit lämnade där långt efter pingsten, men det var ingen hos polisen som kunde hitta dem för att kolla om det var så. Men det kanske är möjligt att ta reda på ändå, om det finns antecknat någonstans eller om säckarna trots allt finns sparade men de som tog hand om förfrågan inte hade koll på dem (eller inte ville säga något om dem).
Citera
2025-01-03, 14:06
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Tack så mycket för svar
Det är alltså TÅ som blir förhörd där?
Han, hans dotter, B.M och dennes dåvarande flickvän/sambo.
Hårfrisörskan samt det kvinnliga vittnet som åker med T.Å och Catrine i hans Volvo.
En manlig barndomsvän till Catrine som har mycket intressant att förtälja
om Catrines sista tid i livet. Där är T.Å ständigt återkommande.
Sen har jag säkert glömt någon...Har bara läst ett par timmar.
Sanningar, halvsanningar, motsägelser och rena rövarhistorier blandas samman
i dessa mycket intressanta förhör.
Senast redigerad av Henselon 2025-01-03 kl. 14:11.
Citera
2025-01-03, 14:06
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du överdriver helt klart, det var ingen masshysteri, panik eller upprörd stämning. Hela svenska folket följde verkligen inte fallet, hitta inte på.
Jag följde debatten när den pågick, liksom en stor del av svenska folket. Vad gjorde DU på den tiden? Sög på mammas tuttar?
Citera
2025-01-03, 14:08
Medlem
Citat:
Håller med till 100%.
Verkar vara samma psykologiska processer som när kvinnor, nästan uteslutande, mördas av en man i en relation till offret eller åtminstone har en tydlig koppling.
Hans dotter var ju bara några år yngre än Catrine, de kunde lika gärna varit systrar.
Och Catrine hade alltså bott hos T.Å i Småland i början på Juni då Catrine träffat hans dotter.
Det kan ju inte varit "alla Indianer i kanoten" hos den snubben.

Ja fanns det ens några indianer i kanoten?

TÅ var så skum så det fanns inte. Han var ju urtypen för en man som är farlig för kvinnor.
Citera
2025-01-03, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Borgnäs följde faIIet så pass mycket att han gjorde ett reportage om det en vecka innan rättegången i kammarrätten började.
Så det var bullshit att han inte följde faIIet när rättegångarna pågick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in