2025-01-03, 13:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Jag tror länken blev fel och att du menade denna artikel?

https://www.parabol.press/nar-manskoren-sjunger-allsang

Tack, du har helt rätt. När jag såg det var det försent att rätta till.
I vart fall en fullkomligt bedrövlig artikel med undertoner av att ”andra mäns våld mot kvinnor gör att de här hemska två läkarna förtjänar sitt öde”.
Exakt samma genusfixerade kvinnosaksresonemang som vid den tiden gjorde att utredningen, media och domstolarna påverkades och hamnade så snett.
Citera
2025-01-03, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Tack för ett mycket informativt svar! Det är lätt att misstolka fakta inom en främmande disciplin, så det är väldigt värdefullt med din input.

Framför allt är jag nyfiken på din uppskattning gällande tiden för utplaceringen. Du skriver att säckarna tidigast kan ha placerats ut i början av juli. Vilken tidpunkt skulle enligt dig vara den senast tänkbara?

På FP1 återfanns en del föremål (kvitton, en mjölkförpackning etc) som var datumstämplade sent i juni och början av juli. Eftersom föremålen fanns nära säckarna undrar jag om du har någon uppfattning om när de kan ha börjat lukta, om än svagt.

Som jag har förstått det uppgav Jan Olsson att en benpipa hade haft sönder en av påsarna på FP1, men att detta inte finns angivet i officiella dokument.
Det står däremot i polisens protokoll gällande FP1 att de delar av säckarna som låg mot marken hade perforerats av insekter.

Jag hoppas att det går bra om jag återkommer med fler frågor.
I någon utsaga, kommer inte ihåg vilken, sägs det att piketen som kom till Fp1 efter att hundägaren larmat tog plastsäckarna till parkeringen och öppnade dem där. Stämmer det? Om så var det inte bra.
Citera
2025-01-03, 13:27
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag följde inte fallet på den tiden, jag var visserligen väldigt ung men ingen jag känner följde fallet, däremot diskuterades fallet och medias rubriker vid några enstaka tillfällen så du pratar i nattmössan.

Jag tror dessutom att minnet spelar dig och flera andra skribenter ett spratt helt enkelt. Ni har hört och läst att fallet följdes av hela Sverige, om hetsjakten och paniken och har sen börjat bygga luftslott kring detta.

"Hon är känd för sina studier om falska minnen. Med studien "The Mall" har hon bevisat att man kan framkalla till synes verkliga minnen från situationer man inte varit med om, ifall man hör tillräckligt mycket om dem"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Loftus

Den här tråden är dessutom ett offer för massuggestion, du och flera andra skribenter försöker övertyga er själva och alla läsare att "alla följde styckmordet på 80-talet" och att det var hetsjakt och panik vilket det inte alls var. Media skrev visserligen mycket om fallet men det har dom gjort om en rad andra fall också genom årens lopp.
Jaha du. Här har du en som läste varenda tidning när allting utspelade sig. Har fortfarande kvar en del artiklar från den tiden så dina idéer om luftslott kan du glömma.

Kul förresten att du tar upp den amerikanska psykologen Elizabeth Loftus, hon hade gjort slarvsylta av "barnets berättelse" och Kristina Allgén!
Citera
2025-01-03, 13:30
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Borgnäs var 41 år 1988. Ingen i Sverige kunde undgå medias och rättsapparatens övertoner i detta fallet, utan att ”sysslat med fallet”. Det var inget jag ägnade extra uppmärksamhet åt men man noterade händelseutvecklingen och trodde i stort på vad de sade i media. En journalist torde ha följt fallet med mer uppmärksamhet än folk i allmänhet utan för den skull ”sysslat med det”. Det var megastort. Hela svenska folket blev påverkade av beskrivningen av läkarvampyrerna. Att detta skulle passerat någon utan att ha blivit påverkad.

Citat:
Ursprungligen postat av habet
Just det uttalandet från Borgnäs rimmar ganska illa med detta som han sade i SRs program "Kanalen" strax innan Kammarrättsrättegången:
"- Hur kan någon känna lust av att skända en död kropp? Hur kan någon bli upphetsad av att stycka ett lik? Hur kan man låta sitt lilla barn vara med och se på medan det pågår?"
Naturligtvis stämmer detta och likt de förment trovärdiga vittnesmålen kan man i Borgnäs fall tänka sig att han antingen lider av dåligt minne eller ljuger hämningslöst.

Notera även den välbekanta tendensen att ställa insinuanta frågor i citatet ovan.

Att fallet hade enorm genomslagskraft, med mängder av löpsedlar, en rättegång som kallades "århundradets rättegång" där otaliga åhörare inte fick plats, är tydligen enligt trådens mesta expert Lawnmoverman inte korrekt, utan vederbörande påstår att styckmordsfallet närmast var en marginell företeelse för de specialintresserade.

Eftersom Lawnmoverman inte tar till sig vad jag skriver konsulterade jag Borgnäs istället.

Han skriver bland att "[m]ordet på Catrine da Costa är ett av de mest infekterade brottsfallen någonsin i vårt land" och att det var en "extremt uppmärksammad brottsutredning".
Men jag antar att Lawnmoverman inte håller med Borgnäs i detta fall?
Citera
2025-01-03, 13:30
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag följde inte fallet på den tiden, jag var visserligen väldigt ung men ingen jag känner följde fallet, .

Jag var barn på 80-talet. Jag" följde" inte fallet. Men av de fragment man plockade upp (hade en pappa köpte Aftonbladet ofta) så var det nåt hemskt som hänt. Det finns ett dödsrum! Två konstiga doktorer var mördare.

Mina minnen av att nå vuxnen nämner fallet då var de skeptiska "hur kan de gå fria om de styckat kroppen! Man styckat väl inte nån om man inte är skyldig!".

Det var väl så de flesta upplevde det. Inte besatta av fallet, men att de fått en bild av att läkarna friades fast de tydligt var skyldiga.

Senare ploppade det upp ibland saker om påstådda dagboksvittnen, det kom nån dokumentär på 90-talet som suggestivt utmålade läkarna som suspekta. Det minns jag trots att jag ej var "insatt". Kanske Borgsnös UG?
Och det var Svt! Då var det kvalitetstämplat.

Så nog fanns ett konsensus bland massan hur det låg till, dvs att de var skyldiga. Att vi gick den infon berodde väl på den häxprocess som pågick.
Citera
2025-01-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Jag tror länken blev fel och att du menade denna artikel?

https://www.parabol.press/nar-manskoren-sjunger-allsang
Sic ... redan ingressen säger det mesta om artikeln.
”Sociologerna Linnéa Bruno och Catrin Lundström skriver om en urspårad debatt där det strukturella våldet helt har tappats bort.”
Typ TH och TA bör förstås vara syndabockar och straffas för mäns strukturella våld mot kvinnor.
Har det här landet blivit ett dugg bättre sen 80-talet?
Citera
2025-01-03, 13:33
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
I någon utsaga, kommer inte ihåg vilken, sägs det att piketen som kom till Fp1 efter att hundägaren larmat tog plastsäckarna till parkeringen och öppnade dem där. Stämmer det? Om så var det inte bra.
Det stämmer, och är en av många missar. Dessutom fotograferades inte ens säckarna på plats, innan de flyttades, varför man kan se hur den egentliga fyndplatsen är inringad, men tom, på polisens foton.
Citera
2025-01-03, 13:36
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommier
I den sjätte och sista delen i podcasten Spår - Fallet Catrine da Costa så reder de i detta.
Tack för påminnelsen! Jag lyssnade på Spår när de sände serien, men om jag inte missminner mig kom de inte fram till något konkret? Rätta mig gärna om jag har fel, jag ska passa på att lyssna på nytt.
Citera
2025-01-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det stämmer, och är en av många missar. Dessutom fotograferades inte ens säckarna på plats, innan de flyttades, varför man kan se hur den egentliga fyndplatsen är inringad, men tom, på polisens foton.
Då är det väl möjligt att benpipan stack hål på plastsäcken när de förflyttade den?
Citera
2025-01-03, 13:39
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag var barn på 80-talet. Jag" följde" inte fallet. Men av de fragment man plockade upp (hade en pappa köpte Aftonbladet ofta) så var det nåt hemskt som hänt. Det finns ett dödsrum! Två konstiga doktorer var mördare.

Mina minnen av att nå vuxnen nämner fallet då var de skeptiska "hur kan de gå fria om de styckat kroppen! Man styckat väl inte nån om man inte är skyldig!".

Det var väl så de flesta upplevde det. Inte besatta av fallet, men att de fått en bild av att läkarna friades fast de tydligt var skyldiga.

Senare ploppade det upp ibland saker om påstådda dagboksvittnen, det kom nån dokumentär på 90-talet som suggestivt utmålade läkarna som suspekta. Det minns jag trots att jag ej var "insatt". Kanske Borgsnös UG?
Och det var Svt! Då var det kvalitetstämplat.

Så nog fanns ett konsensus bland massan hur det låg till, dvs att de var skyldiga. Att vi gick den infon berodde väl på den häxprocess som pågick.
Känner igen känslan. Tanken att läkarna styckat men ändå gick fria var svindlande på ett obehagligt sätt. Senare under 90-talet lugnade sig debatten och fler och fler ställde frågor om både rättegångarna och medias roll.
Citera
2025-01-03, 13:42
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja det är ett vanskligt projekt men kunde man få ett nutida proffs att göra en bedömning utifrån flugaktiviteten, vore det fantastiskt bra.
Det som är lite udda är att man i 1999-utredningen prioriterade att undersöka närvaron/frånvaron av heroin i C:s kropp för att närmare utröna dödstidpunkten. Förutom att C troligen injicerade heroin för jämnan och att metoden därför vore illa vald, undrar jag varför man inte tittade på insektsaktiviteten. Forskningen kanske ännu var i sin linda runt millennieskiftet, förvisso.
Citera
2025-01-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Känner igen känslan. Tanken att läkarna styckat men ändå gick fria var svindlande på ett obehagligt sätt. Senare under 90-talet lugnade sig debatten och fler och fler ställde frågor om både rättegångarna och medias roll.
Men då är det liksom försent, det blir då främst ett intresse för specialintresserade och påverkar inte allmänheten lika mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in