2025-01-01, 22:01
Medlem
Da Costasoppan ytterligare ett bevis på Svensk polis oduglighet eller ska vi kanske mer säga deras politiska styrning av än mer odugliga politiker
Citera
2025-01-01, 22:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Sluta nu, en kall sommardag koms inte ihåg för att det var så fint/vackert/soligt väder. Det hade varit rimligare och komma ihåg dagen för att det var så fruktansvärt kallt. Det kan dessutom inte ha varit så soligt eftersom solen värmer på sommaren och det var ju bevisligen iskallt den dagen.

Enligt SMHI:s väderuppgifter gällande Bromma flygplats den dag när observationen ska ha gjorts så var det soligt 80 procent av tiden mellan 10-11.

Din egen tolkning av "dåligt väder" verkar inte stämma.

Ibland får man intrycket att du på nåt ända inte utesluter att hon kan ha sett rätt men att du vill vända kappan efter vinden?
Citera
2025-01-01, 22:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Mycket märkligt att allt som talar för läkarna lämnas utan avseende samtidigt som uppenbara rövarhistorier tas på största allvar.

Men varför ens börja utgå ifrån att det var en rövarhistoria?

Enligt skribenten Alydar så gjorde hunddamen ett starkt intryck.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2025-01-01, 22:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Vet inte om du sett min fråga om var CA skymtar i dokumentären om Bry?

För övrigt finns en del intressant fakta om henne i Döden är en man (senaste utgåvan i alla fall).

Vad exakt är det för fakta som finns om CA i den senaste utgåvan av DÄEM?

Vilka sidor talar du om?
Citera
2025-01-01, 22:21
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men varför ens börja utgå ifrån att det var en rövarhistoria?

Enligt skribenten Alydar så gjorde hunddamen ett starkt intryck.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Verkar som du glömde en del av citatet så jag hjälper dig med att lägga ut det här:

..men som sagt, är det verkligen möjligt att minnas en så trivial incident flera år efteråt?
Citera
2025-01-01, 22:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Verkar som du glömde en del av citatet så jag hjälper dig med att lägga ut det här:

..men som sagt, är det verkligen möjligt att minnas en så trivial incident flera år efteråt?

Skribenten Alydar minns hunddamens vittnesmål trots att det var för 37 år sedan som hon vittnade i rättssalen så varför skulle då inte hunddamen kunna komma ihåg ett möte som inträffade blott 4 år tidigare?
Citera
2025-01-01, 22:32
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
De "mörjiga massorna" förbryllade mig först men sedan framgår det att han menar adipocere (likvax). Det är en nedbrytningsprodukt av fettsyror och brukar oftast inte ses förrän tidigast 14 dagar efter döden. Finns dock enstaka fall beskrivna tidigare än så, i mycket varm väderlek. Tyvärr hjälper det inte så mycket i det här fallet vad gäller tidsbestämningen.

Det där med fluglarver/maskar är mycket intressant. Det är ju en hel vetenskap nästan inom rättsmedicin nuförtiden. På 1980-talet tror jag inte att det var lika utvecklat. Vore verkligen intressant att höra en sådan experts åsikt!
Intressant att det skulle röra sig om likvax. Var framgår det att det är vad Rajs syftade på?

Om kroppsdelarna var täckta av likvax skulle det möjligen kunna förklara deras goda skick, i och med att det tydligen till viss del skyddar mot förruttnelse.

Ja, utvecklingen har verkligen gått framåt inom rättsentomologi. Om någon kunnig tittade på fallet utifrån den aspekten är beskrivningen av likmaskarna och flugorna relativt utförlig, vilket borde göra det möjligt att komma närmare ett troligt dödsdatum.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Fingeravtryck kan nog finnas kvar på lik som ruttnat i månader. Tom drunknade människor har fingeravtrycken kvar, om jag inte minns fel.

De mörjiga massorna fyllde bäckenet och var väl rester av inälvor, eller likvax, som någon föreslog nyss.

Kunskapen om fluglarver och förruttnelse var nog inte top notch på åttiotalet i Sverige. Det vore ju oerhört intressant att få en fullödig analys av en modern expert.

Ganska lustigt också, att flugor och andra insekter trivdes inuti säckarna men ordet gnagare nämns ingenstans i FU. Inte ens i obduktionsrapporten.

Inte en enda mus hittade in. Tänkvärt.

Jag trodde inte att fingeravtrycken fanns kvar så länge. Intressant.

De "mörjiga massorna" fyllde dels bäckenet, dels täcktes samtliga återfunna kroppsdelar av dem, så det bör inte ha rört sig om inälvor i det senare fallet.

Vad som intresserade mig främst var likheterna i hur kroppsdelarna beskrivs, trots tidsskillnaden mellan fynden. Man hade önskat att Rajs specificerade vad han menade med "väl bevarad muskulatur". Alla discipliner har visserligen sin egen vokabulär och det kanske är en vedertagen term med distinkt innebörd som jag inte känner till.

Vidare fann jag fluglarvernas storlek iögonfallande. På FP1 var de alltså mellan 12-14 mm långa och på FP2 mellan 5-14 mm. Det är lite märkligt att det fanns mindre larver på FP2, men det kanske rörde sig om nästa "kull"? Flugorna (icke existerande på FP1 och sparsamt förekommande på FP2) borde också kunna säga något relevant.
Citera
2025-01-01, 22:39
Medlem
Bigpoxs avatar
Kammarrätten köper fotohandlarparets berättelse med hull och hår och fastslår att det är ställt utom rimligt tvivel att det var han som var där med filmerna för framkallning. Hans agerande där skulle då varit oerhört burdust och dominerande då han trängt sig in i framkallningsrummet mm.

Det är en bild som är helt motsatt mot hur Thomas framstår både nu och då. Ska man sammanfatta hans framtoning i ett ord skulle jag välja, försynt.

Viktigare kanske är att fotohandlaren påstår att flickan som kopierade fick avbryta arbetet och han fick ta över då hon inte stod ut. Detta bör rimligtvis varit fruns syster och hon har ingen som helst minnesbild av detta. Redan där finns ett högst rimligt tvivel på riktigheten i uppgifterna.
Citera
2025-01-01, 22:40
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Skribenten Alydar minns hunddamens vittnesmål trots att det var för 37 år sedan som hon vittnade i rättssalen så varför skulle då inte hunddamen kunna komma ihåg ett möte som inträffade blott 4 år tidigare?
Därför att Ingeborg Olsson vid händelsen inte hade en aning om vilka personerna var och varför de var där samt att det ännu inte skrivits en rad om något brott i tidningarna. Ingeborg skall också ha talat om vad hon sett för en bekant (oklart varför, då händelsen i sig är banal) som inte kommer ihåg någon sådan kommentar.
Citera
2025-01-01, 22:59
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Enligt SMHI:s väderuppgifter gällande Bromma flygplats den dag när observationen ska ha gjorts så var det soligt 80 procent av tiden mellan 10-11.

Din egen tolkning av "dåligt väder" verkar inte stämma.

Ibland får man intrycket att du på nåt ända inte utesluter att hon kan ha sett rätt men att du vill vända kappan efter vinden?
Då har du fel intryck.

Varför svarar du inte på min fråga nu när jag flera gånger har svarat på dina? Tror du att hunddamen såg TH och TA samt TA:s dotter?
Citera
2025-01-01, 23:13
Medlem
Citat:
Då har du fel intryck.

Varför svarar du inte på min fråga nu när jag flera gånger har svarat på dina? Tror du att hunddamen såg TH och TA samt TA:s dotter?
Borgnäs trodde (tror?) att arkitekten, den polisman som hade till uppdrag att rapportera om vad obducenten gjorde på dagarna, allmänläkaren och obducenten är inblandade i da Costas död. Man kan då tänka sig att Borgnäs ser följande scenario. Damen med vädret iakttar TA och TH gå in i fel byggnad med TA:s dotter. Där ska de träffa arkitekten och polismannen som tagit med sig Catrine.
Citera
2025-01-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Så är det nog. Mycket riktigt skrev han en bok och gjorde fyra tv-program med ett tydligt budskap. Men nu låter han defensiv och låtsas att han egentligen aldrig påstått någonting! Sedan när det gäller backup för honom i en debatt så blir han säkert ensam. Hans tidigare vapendragare vill inte dras med i hans fall.
Nej. Problemet för de som velat försvara häxprocessen är att de lutat sig åt processen som fördes och tingsrätten och kammarrätten. De hängde inte med i svängarna när Borgnäs förde in en polisman och en arkitekt i handlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in