Citat:
Ursprungligen postat av
Alydar
De "mörjiga massorna" förbryllade mig först men sedan framgår det att han menar adipocere (likvax). Det är en nedbrytningsprodukt av fettsyror och brukar oftast inte ses förrän tidigast 14 dagar efter döden. Finns dock enstaka fall beskrivna tidigare än så, i mycket varm väderlek. Tyvärr hjälper det inte så mycket i det här fallet vad gäller tidsbestämningen.
Det där med fluglarver/maskar är mycket intressant. Det är ju en hel vetenskap nästan inom rättsmedicin nuförtiden. På 1980-talet tror jag inte att det var lika utvecklat. Vore verkligen intressant att höra en sådan experts åsikt!
Intressant att det skulle röra sig om likvax. Var framgår det att det är vad Rajs syftade på?
Om kroppsdelarna var täckta av likvax skulle det möjligen kunna förklara deras goda skick, i och med att det tydligen till viss del skyddar mot förruttnelse.
Ja, utvecklingen har verkligen gått framåt inom rättsentomologi. Om någon kunnig tittade på fallet utifrån den aspekten är beskrivningen av likmaskarna och flugorna relativt utförlig, vilket borde göra det möjligt att komma närmare ett troligt dödsdatum.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Fingeravtryck kan nog finnas kvar på lik som ruttnat i månader. Tom drunknade människor har fingeravtrycken kvar, om jag inte minns fel.
De mörjiga massorna fyllde bäckenet och var väl rester av inälvor, eller likvax, som någon föreslog nyss.
Kunskapen om fluglarver och förruttnelse var nog inte top notch på åttiotalet i Sverige. Det vore ju oerhört intressant att få en fullödig analys av en modern expert.
Ganska lustigt också, att flugor och andra insekter trivdes inuti säckarna men ordet gnagare nämns ingenstans i FU. Inte ens i obduktionsrapporten.
Inte en enda mus hittade in. Tänkvärt.
Jag trodde inte att fingeravtrycken fanns kvar så länge. Intressant.
De "mörjiga massorna" fyllde dels bäckenet, dels täcktes samtliga återfunna kroppsdelar av dem, så det bör inte ha rört sig om inälvor i det senare fallet.
Vad som intresserade mig främst var likheterna i hur kroppsdelarna beskrivs, trots tidsskillnaden mellan fynden. Man hade önskat att Rajs specificerade vad han menade med "väl bevarad muskulatur". Alla discipliner har visserligen sin egen vokabulär och det kanske är en vedertagen term med distinkt innebörd som jag inte känner till.
Vidare fann jag fluglarvernas storlek iögonfallande. På FP1 var de alltså mellan 12-14 mm långa och på FP2 mellan 5-14 mm. Det är lite märkligt att det fanns mindre larver på FP2, men det kanske rörde sig om nästa "kull"? Flugorna (icke existerande på FP1 och sparsamt förekommande på FP2) borde också kunna säga något relevant.