Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Det bör vara möjligt att få en second opinion men en läkare har ju en moralisk yrkeskodex att följa.
Jag har bett en läkare om hjälp och hen sa nej.
Däremot har jag kanske möjlighet att få en bedömning av en annan person. Vi får se vad som händer....
Det scenario som polisen arbetade med, bör iaf ha varit felaktigt. Det finns flera skäl att anta att säckarna lämnades utomhus efter pingsthelgen:
- Påfallande sen upptäckt i båda fallen
- Frånvaro av attackerande djur
- Förvånansvärt intakta kvarlevor, särskilt på Eugeniavägen
En detalj som åtminstone jag har funderat mycket på, är BO:s intakta fingrar och tår. Jag beklagar om jag blir ännu mer gory, men vad ska man bli?
Jag har för mig att råttor angriper fingrar och tår på lik.
Och i detta fall har inga råttor tagit sig in i säckarna (på Eugeniavägen alltså) och angripit fingrar och tår.
Råttorna på Eugeniavägen hade sju veckor på sig, enligt polisens helkonstiga scenario.
Ändå gnagde de inte på BO:s fingrar och tår.
Förutom frånvaron av skadedjursangrepp är det anmärkningsvärt att fingrarna var så pass välbevarade att man kunde få fram identifierbara fingeravtryck. Det tycks osannolikt efter nästan två månader under sådana omständigheter.
En rättsläkare borde kunna svara på ungefär hur lång tid det tar innan förruttnelsen omöjliggör en sådan åtgärd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alydar
Jag har för mig att jag sett Malmgrens rapport någonstans i Da Costa-filen. Hittar inte på den nu tyvärr men hans slutsats återges i kammarrättens dom:
"Botanisten, fil dr Ulf Malmgren, undersökte växtligheten på den plats där fynden den 7 augusti 1984 gjordes. Han har uttalat att med ledning av utseendet på växtligheten under en av säckarna så måste den slutsatsen dras att säcken placerats på fyndplatsen två månader, plus/minus högst två veckor, innan den anträffades."
Det skulle innebära att Catrine i så fall kan ha levt fram till 19 juni eller däromkring.
Men det mest intressanta står i Rättsliga rådets utlåtande över Rajs' obduktionsrapport:
"Om likdelarna har legat utomhus i plastsäckar från den 11 juni till den 18 juli respektive den 8 augusti är de påfallande välbevarade. Det kan misstänkas att materialet antingen tidvis förvarats vid lägre temperatur (t ex kylskåp) eller att da Costa avlidit senare än vad som antagits."
Ja, Rättsliga rådets uttalande är tänkvärt och jag hade önskat mer precision. Rimligen bör det ha rört sig om åtminstone en till två veckors tidsskillnad mellan rådets respektive Rajs uppfattning.
Något som är mycket intressant är Rajs utlåtande där kvarlevorna från båda fyndplatserna beskrivs på ett likartat sätt: muskulaturen är "väl bevarad" och täckt av "mörjiga massor i sönderfall".
Allra mest uppseendeväckande är ändå fluglarverna/-maskarna. Säckarna från FP1 innehöll "talrika flugmaskar", cirka 12-14 mm, men inga flugor. I säckarna från från FP2 fanns det "talrika fluglarver" som var mellan 5 till 14 mm och sparsamt med flugor. Att analysera fluglarvers utveckling för att tidsbestämma döden är en allmänt använd metod, men jag undrar om den någonsin har använts i detta fall.