2025-01-01, 17:46
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Apropå vad Borgnäs har sagt och inte.
Råkade av en slump i DÄEM hitta detta:
I SR samhällsprogram `Kanalen` ska Borgnäs ha sagt:
"- Hur kan någon känna lust av att skända en död kropp? Hur kan någon bli upphetsad av att stycka ett lik? Hur kan man låta sitt lilla barn vara med och se på medan det pågår?

Så var det med det: jag har aldrig sagt.
Jo, Borgnäs hade tydligen bestämt vilka som var skyldiga. Notera språkbruket "upphetsad av att stycka ett lik" vilket tyder på att Borgnäs hörde till den krets som ansåg att det var fråga om ett slags ritualmord med pedofila inslag. Om man skulle våga sig på en gissning om Lars Borgnäs personlighet så tror jag att han är en man som uppskattar just sådana bloddrypande och perversa berättelser.
Citera
2025-01-01, 18:00
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jo, Borgnäs hade tydligen bestämt vilka som var skyldiga. Notera språkbruket "upphetsad av att stycka ett lik" vilket tyder på att Borgnäs hörde till den krets som ansåg att det var fråga om ett slags ritualmord med pedofila inslag. Om man skulle våga sig på en gissning om Lars Borgnäs personlighet så tror jag att han är en man som uppskattar just sådana bloddrypande och perversa berättelser.

Ja, exakt just det fastnade jag också för, han var ju helt uppenbart inne i HO femenistsfär som lyckades få till att läkarna var skyldig till de mest horribla saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Från hans bok. . ”Dog hon i Arkitektens händer? Förde han kroppen till Obducentens disposition? Förde han henne levande till honom?”

Hur var det nu med konspirationsteoretikernas favorit argumentation JAQ?

Åter igen, samma anda!
Att sen nu komma och påstå att han minsann aldrig har anklagat läkarna säger en hel del om Borgnäs själv.
Citera
2025-01-01, 18:01
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det bör vara möjligt att få en second opinion men en läkare har ju en moralisk yrkeskodex att följa.
Jag har bett en läkare om hjälp och hen sa nej.
Däremot har jag kanske möjlighet att få en bedömning av en annan person. Vi får se vad som händer....

Det scenario som polisen arbetade med, bör iaf ha varit felaktigt. Det finns flera skäl att anta att säckarna lämnades utomhus efter pingsthelgen:

- Påfallande sen upptäckt i båda fallen
- Frånvaro av attackerande djur
- Förvånansvärt intakta kvarlevor, särskilt på Eugeniavägen

En detalj som åtminstone jag har funderat mycket på, är BO:s intakta fingrar och tår. Jag beklagar om jag blir ännu mer gory, men vad ska man bli?

Jag har för mig att råttor angriper fingrar och tår på lik.
Och i detta fall har inga råttor tagit sig in i säckarna (på Eugeniavägen alltså) och angripit fingrar och tår.

Råttorna på Eugeniavägen hade sju veckor på sig, enligt polisens helkonstiga scenario.

Ändå gnagde de inte på BO:s fingrar och tår.
Förutom frånvaron av skadedjursangrepp är det anmärkningsvärt att fingrarna var så pass välbevarade att man kunde få fram identifierbara fingeravtryck. Det tycks osannolikt efter nästan två månader under sådana omständigheter.

En rättsläkare borde kunna svara på ungefär hur lång tid det tar innan förruttnelsen omöjliggör en sådan åtgärd.
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Jag har för mig att jag sett Malmgrens rapport någonstans i Da Costa-filen. Hittar inte på den nu tyvärr men hans slutsats återges i kammarrättens dom:
"Botanisten, fil dr Ulf Malmgren, undersökte växtligheten på den plats där fynden den 7 augusti 1984 gjordes. Han har uttalat att med ledning av utseendet på växtligheten under en av säckarna så måste den slutsatsen dras att säcken placerats på fyndplatsen två månader, plus/minus högst två veckor, innan den anträffades."
Det skulle innebära att Catrine i så fall kan ha levt fram till 19 juni eller däromkring.

Men det mest intressanta står i Rättsliga rådets utlåtande över Rajs' obduktionsrapport:
"Om likdelarna har legat utomhus i plastsäckar från den 11 juni till den 18 juli respektive den 8 augusti är de påfallande välbevarade. Det kan misstänkas att materialet antingen tidvis förvarats vid lägre temperatur (t ex kylskåp) eller att da Costa avlidit senare än vad som antagits."
Ja, Rättsliga rådets uttalande är tänkvärt och jag hade önskat mer precision. Rimligen bör det ha rört sig om åtminstone en till två veckors tidsskillnad mellan rådets respektive Rajs uppfattning.

Något som är mycket intressant är Rajs utlåtande där kvarlevorna från båda fyndplatserna beskrivs på ett likartat sätt: muskulaturen är "väl bevarad" och täckt av "mörjiga massor i sönderfall".

Allra mest uppseendeväckande är ändå fluglarverna/-maskarna. Säckarna från FP1 innehöll "talrika flugmaskar", cirka 12-14 mm, men inga flugor. I säckarna från från FP2 fanns det "talrika fluglarver" som var mellan 5 till 14 mm och sparsamt med flugor. Att analysera fluglarvers utveckling för att tidsbestämma döden är en allmänt använd metod, men jag undrar om den någonsin har använts i detta fall.
Citera
2025-01-01, 18:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Ja jag känner igen det där två månader plus/minus högst två veckor. Han t.om. preciserade det till högst troligt plus/minus en vecka.

Har du möjlighet att länka kammarrättens dom skulle jag uppskatta det väldigt mycket.

Den ligger i andra pdf:en uppifrån (Box 30-34), inbakad med en massa andra dokument:

https://www.dropbox.com/scl/fi/cguntv8bngo5iqqjvgl44/dacosta.zip?dl=0&e=4&rlkey=u41ganzqvzocqke0qi7k685 ul&st=k2mi9g0i
Citera
2025-01-01, 18:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Redan 2008 sa Borgnäs i en TV-debatt att det inte framkommit något av betydelse sen fallet var uppe i kammarrätten, inget som försvagar bevisningen.

Från 2:30.in i klippet.

https://youtu.be/pRM8I3VpdUI?si=f11ZVb91xwBwt61G

Till dags dato 17 år senare verkar det fortfarande inte ha dykt upp några nya omständigheter av betydelse? Vad skulle det vara i så fall?

Det är ännu tydligare med tiden att förvaltningsdomstolarnas värdering av bevis kraftigt övervärderade vittnesmålens betydelse och bevisvärde. Det är en stor brist för rättvisan att detta inte kan omvärderas till fördel för part som lidit men av det med svepskäl att det inte finns några nya omständigheter att åberopa.
Citera
2025-01-01, 18:06
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Haha. Ja de faller bort med tiden, de hetsigaste agitatorerna, som outade oskyldiga som styckmord utan rim och reson.

Borgnäs, Rajs, Olsson, C Allgén osv, de tystnar eller bortförklarar sig. Rajs har slingrat sig som ett proffs, vill jag minnas.

Jo, de faller nu bort en efter en och nödvändigtvis inte enbart av pga ålderdom utan mer och mer av uselt kurage!
Citera
2025-01-01, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop

Något som är mycket intressant är Rajs utlåtande där kvarlevorna från båda fyndplatserna beskrivs på ett likartat sätt: muskulaturen är "väl bevarad" och täckt av "mörjiga massor i sönderfall".

Allra mest uppseendeväckande är ändå fluglarverna/-maskarna. Säckarna från FP1 innehöll "talrika flugmaskar", cirka 12-14 mm, men inga flugor. I säckarna från från FP2 fanns det "talrika fluglarver" som var mellan 5 till 14 mm och sparsamt med flugor. Att analysera fluglarvers utveckling för att tidsbestämma döden är en allmänt använd metod, men jag undrar om den någonsin har använts i detta fall.

De "mörjiga massorna" förbryllade mig först men sedan framgår det att han menar adipocere (likvax). Det är en nedbrytningsprodukt av fettsyror och brukar oftast inte ses förrän tidigast 14 dagar efter döden. Finns dock enstaka fall beskrivna tidigare än så, i mycket varm väderlek. Tyvärr hjälper det inte så mycket i det här fallet vad gäller tidsbestämningen.

Det där med fluglarver/maskar är mycket intressant. Det är ju en hel vetenskap nästan inom rättsmedicin nuförtiden. På 1980-talet tror jag inte att det var lika utvecklat. Vore verkligen intressant att höra en sådan experts åsikt!
Citera
2025-01-01, 18:17
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Sommaren 1984 var en kall och regnig sommar.

Du kan själv läsa om detta på krimbloggen mysterium24.

Det är bara att googla.
Förutom den dagen då hunddamen irrade runt på KI-området då förstås?
Citera
2025-01-01, 18:19
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LHOOQ
Hann dom inte ut i skärgården en vända och grilla hennes huvud också? Alla som har små barn förstår att det är så här det måste ha gått till. T & T borde hålla föreläsningar för stressade småbarnsföräldrar om hur man får ihop livspusslet!

Dessutom ska det ha spelats piano. Da Costa och bebisen spelade piano innan grillning av huvud på landstället.
Citera
2025-01-01, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Förutom frånvaron av skadedjursangrepp är det anmärkningsvärt att fingrarna var så pass välbevarade att man kunde få fram identifierbara fingeravtryck. Det tycks osannolikt efter nästan två månader under sådana omständigheter.

En rättsläkare borde kunna svara på ungefär hur lång tid det tar innan förruttnelsen omöjliggör en sådan åtgärd.

Ja, Rättsliga rådets uttalande är tänkvärt och jag hade önskat mer precision. Rimligen bör det ha rört sig om åtminstone en till två veckors tidsskillnad mellan rådets respektive Rajs uppfattning.

Fingeravtryck kan nog finnas kvar på lik som ruttnat i månader. Tom drunknade människor har fingeravtrycken kvar, om jag inte minns fel.

De mörjiga massorna fyllde bäckenet och var väl rester av inälvor, eller likvax, som någon föreslog nyss.

Kunskapen om fluglarver och förruttnelse var nog inte top notch på åttiotalet i Sverige. Det vore ju oerhört intressant att få en fullödig analys av en modern expert.

Ganska lustigt också, att flugor och andra insekter trivdes inuti säckarna men ordet gnagare nämns ingenstans i FU. Inte ens i obduktionsrapporten.

Inte en enda mus hittade in. Tänkvärt.
Citera
2025-01-01, 19:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är ännu tydligare med tiden att förvaltningsdomstolarnas värdering av bevis kraftigt övervärderade vittnesmålens betydelse och bevisvärde. Det är en stor brist för rättvisan att detta inte kan omvärderas till fördel för part som lidit men av det med svepskäl att det inte finns några nya omständigheter att åberopa.
Ja det det där blir lite konstigt, "jo vi vet att de fel som begicks är tillräckligt allvarliga för resning men för att vi ska kunna göra något i det här skedet så måste ni komma med nya fel som inte redan har avhandlats", typ.
Citera
2025-01-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64

det här inläggetbör bli botstädat inom minuter. Jag får inte av "yttrandefrihetsforumet" Flashback skicka PM till dig, men kanske du kan till mig? Har en släkthistorisk fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in