Personligen är jag mer optimistisk om prisutvecklingen 2025 än jag var tidigare. I och med att vi ligger så pass högt och intresset trots detta är svalt från allmänhetens sida och i och med att många är negativa till och med i bitcoin- eller kryptosammanhang, tror jag att vi har lång tid kvar av haussen och en stor uppsida fortfarande.
Tidigare har jag angett 120k som cykeltopp, men det tror jag numera är för lågt. Under större delen av 2025 åtminstone borde priset fortsätta stiga, troligen i ungefär samma rytm som under 2024.
Något som gör mig osäker på prisgissningen är att jag inte vet när nästa baissemarknad kommer att inträffa. Huruvida den börjar i slutet av år 2025 eller någon gång under 2026 får ju extremt stor betydelse för priset vid nyår. Inget nyårspris i spannet 60k-300k skulle få mig att trilla av stolen.
Jag antar dock, mot bakgrund av bristen på entusiasm hittills och för närvarade, att haussemarknaden kommer fortgå året ut och fortsätta under början av 2026. Men jag antar också att det blir en ganska kraftig korrekton någon gång under 2025, troligen under hösten. Utifrån dessa antaganden hugger jag till med gissningen 140k som nyårspris.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-29 kl. 21:27.
Priset kommer baseras på hur mycket bitcoin integreras i världen.
200k - USA röstar nej till ett federal bitcoin reserv samt delstaterna säger då nej till en egen reserv. Inga större regel förändringar, det blir fortfarande omständligt med handel. Andra länder, företag och privat personer saktar ner, pausar eller slutar helt med bitcoin utvecklingen.
300k till 500k - USA röstar ja till federal bitcoin reserv och några delstater gör sin egna reserv. Lagar öppnas upp. Fler länder börjar köpa, majoriteten av dem är utanför EU. Fler företag börjar använda bitcoin.
500k till 1m - USA röstar ja till federal bitcoin reserv, Cynthia Lummis och RFK övertygar Trump&co att köpa 2-5 miljoner mer under 5 års perioden. Många länder och företag får FOMO. Även några EU länder. Utbudet minskar snabbt medans efterfrågan är högre än någonsin. Länder börjar sänka eller ta bort bitcoin skatter för att attrahera bitcoin miljonärer/miljardärer till att bli medborgare.
Priset kommer baseras på hur mycket bitcoin integreras i världen.
200k - USA röstar nej till ett federal bitcoin reserv samt delstaterna säger då nej till en egen reserv. Inga större regel förändringar, det blir fortfarande omständligt med handel. Andra länder, företag och privat personer saktar ner, pausar eller slutar helt med bitcoin utvecklingen.
300k till 500k - USA röstar ja till federal bitcoin reserv och några delstater gör sin egna reserv. Lagar öppnas upp. Fler länder börjar köpa, majoriteten av dem är utanför EU. Fler företag börjar använda bitcoin.
500k till 1m - USA röstar ja till federal bitcoin reserv, Cynthia Lummis och RFK övertygar Trump&co att köpa 2-5 miljoner mer under 5 års perioden. Många länder och företag får FOMO. Även några EU länder. Utbudet minskar snabbt medans efterfrågan är högre än någonsin. Länder börjar sänka eller ta bort bitcoin skatter för att attrahera bitcoin miljonärer/miljardärer till att bli medborgare.
Säg en siffra till nästa årskifte så är du med i tävlingen också
Key Points
* After a blistering 150% rally in bitcoin this year, crypto investors and industry executives told CNBC they’re expecting the flagship cryptocurrency to hit new all-time highs in 2025.
* Several industry watchers who spoke to CNBC forecast bitcoin will hit $200,000 in 2025.
* The highest call is for bitcoin to surge to $250,000.
En sak att notera är att ingen (alltså INGEN!) av alla olyckskorpar på forumet vågar komma med gissningar i dessa sammanhang.
Jag tror på ett ökat inflöde i ETF:er samt också på fler köp av institutionella aktörer i form av företag som Microstrategy. Tror att kursen står i 150 000 dollar 31 december 2025.